• 0

Aansprakelijkheid Eenmanszaak omzetten naar een BV

Momenteel heb ik een eenmanszaak en doe ik veel aan dropshipping vanuit China rechtstreeks naar mijn klanten in de US.

 

Aangezien ik nogal vaak verhalen hoor van aansprakelijkheid bij problemen met producten etc wil ik mij hiervoor indekken.

 

Ik zou in eerste instantie zeggen, neem hiervoor een verzekering voor aansprakelijkheid, maar het is volgens mij bijna niet mogelijk om een verzekering te krijgen die dekking verleend aan de US en Canada.

 

Daarom zit ik eraan te denken om mijn eenmanszaak om te zetten naar een BV, zodat ik in ieders geval niet meer prive aansprakelijk ben.

 

Vragen:

1. Als ik mijn eenmanszaak omzet naar een BV, ben ik dan inderdaad niet meer prive aansprakelijk voor bijvoorbeeld problemen in de US?

2. Kan ik midden in het jaar makkelijk omschakelen van Eenmanszaak naar BV, of allen per begin van het boekjaar?

3. Mocht ik aansprakelijk worden gesteld voor een product uit het verleden toen ik nog een eenmanszaak had, maar nu een BV, is dan de BV aansprakelijk of de eenmanszaak?

4. Kent iemand een "betaalbare" verzekering die mij kan dekken en waardoor ik misschien niet om hoef te zetten naar een BV?

5. Wat zijn de nadelen / voordelen van een BV tov een eenmanszaak?

 

Alvast bedankt.

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

1. Als ik mijn eenmanszaak omzet naar een BV, ben ik dan inderdaad niet meer prive aansprakelijk voor bijvoorbeeld problemen in de US?

Als je willens en wetens aansprakelijkheidsrisico's loopt door ondeugdelijke producten en/of onvoldoende verzekering (ik zeg niet dat dit hier zo is, maar stel), kan dat leiden tot bestuurdersaansprakelijkheid. Je kunt niet iets in een BV stoppen en alle verantwoordelijkheid ontlopen. Kiezen voor een BV louter op grond van aansprakelijkheid is dan ook onzinnig.

 

3. Mocht ik aansprakelijk worden gesteld voor een product uit het verleden toen ik nog een eenmanszaak had, maar nu een BV, is dan de BV aansprakelijk of de eenmanszaak?

Die verantwoordelijkheden zijn niet met terugwerkende kracht te verplaatsen naar de BV.

 

5. Wat zijn de nadelen / voordelen van een BV tov een eenmanszaak?

Hier is echt ontzettend veel over te vinden via Google en op dit forum. Uit de forumregels, waarmee je bij het aanmaken van een account akkoord bent gegaan:

 

Heb je zelf al moeite genomen? Laat zien dat je de moeite hebt gedaan om al zelf een antwoord op jouw vraag te vinden. Heb je een concrete vraag? De kans is groot dat deze al eens voorbijgekomen en beantwoord is. Gebruik daarom de zoekfunctie.

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0

Kiezen voor een BV louter op grond van aansprakelijkheid is dan ook onzinnig.

Dat wil ik iets nuanceren: kiezen tussen een BV en een verzekering is onzinnig. De verzekering werkt namelijk alleen voor verzekerbare risico's en de BV werkt (ivm bestuurderaansprakelijkheid) juist alleen voor onverzekerbare risico's

 

Kies dus niet tussen een BV of een eenmanszaak met een verzekering, maar kies tussen een eenmanszaak met verzekering of een BV met verzekering

 

maar het is volgens mij bijna niet mogelijk om een verzekering te krijgen die dekking verleend aan de USA en Canada.

Op basis recente ervaringen: op dit moment vormt import China een groter risico dan export USA/Canada. USA/Canadadekking is dus minder moeilijk te verkrijgen dan productaansprakelijkheid voor import uit China

 

3. Mocht ik aansprakelijk worden gesteld voor een product uit het verleden toen ik nog een eenmanszaak had, maar nu een BV, is dan de BV aansprakelijk of de eenmanszaak?

Die verantwoordelijkheden zijn niet met terugwerkende kracht te verplaatsen naar de BV.

Die verantwoordelijkheden zijn - in overleg - wel met terugwerkende kracht verzekerbaar (het z.g.n. "inlooprisico")

 

Ik zou in eerste instantie zeggen, neem hiervoor een verzekering voor aansprakelijkheid,

Ik zou in eerste instantie zeggen: zorg dat je zeker weet dat je producten deugdelijk zijn, oa door testrapporten op te vragen en/of zelf batchgewijs te laten testen

 

. Kent iemand een "betaalbare" verzekering die mij kan dekken

Hamvraag: wat is voor jou "betaalbaar"? Is dat € 500,-, € 2.500,- of € 5.000,- premie per jaar maximaal? Indien € 500,-: laat dan maar. Indien € 2.500,-: mogelijk maar hangt af van het soort product . Indien € 5.000,-: genoeg mogelijkheden, mits producten getest zijn/worden

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

@Norbert: wat ik bedoelde is dat er bij de keuze tussen BV/EMZ zoveel meer verschillen zijn dan aansprakelijkheid. De fiscale consequenties, bijvoorbeeld. Dat is iets waar TS zich ook eens verder in zou kunnen verdiepen.

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0

@Norbert: wat ik bedoelde is dat er bij de keuze tussen BV/EMZ zoveel meer verschillen zijn dan aansprakelijkheid. De fiscale consequenties, bijvoorbeeld. Dat is iets waar TS zich ook eens verder in zou kunnen verdiepen.

Mijn nuance was ook niet voor jou bedoeld hoor Ron ;), het ging me vooral om de aanname van vraagsteller dat er gekozen moest worden tussen BV of verzekering (en dus niet zozeer de keuze tussen eenmanszaak of BV)

Maar in dit specifieke geval (productaansprakelijkheid China & levering USA) vermoed of verwacht ik dat de fiscale consequenties van een BV ondergeschikt zijn aan aansprakelijkheid. In dat geval vindt de keuze wel of geen BV dus wel louter op grond van aansprakelijk plaats, en accepteert men daarmee - graag of niet - ook de fiscale consequenties. Maar uiteraard onderschrijf ik van harte de suggestie dat TS zich daar ook in kan of moet verdiepen!

 

Edit: maar e.e.a. staat of valt ook mede met de winst van vraagsteller. Bij een lage winst valt het DGA salaris te drukken en bij een hoge winst kan men het verlies van IB voordelen wat makkelijker accepteren (net als een verzekeringspremie van een paar duizend euro)

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Hetgene wat ik dropship vanuit china zijn vaak sieraden, zonnebrillen, accessoires etc dat soort dingen. Dit wordt allemaal per stuk rechtstreeks naar de particulier gestuurd of via een US warehouse verscheept en deze producten zijn helaas niet allemaal getest door ons. Aangezien het gaat om stuks verkoop via het dropshipping model hebben we geen certificaten etc die afgegeven worden.

 

We verkopen veel, maar geen grote aantallen tegelijk en alleen aan particulieren.

 

Het zijn over het algemeen lage risico producten, dus geen accu's etc die uit elkaar kunnen knallen en dat soort dingen.

 

Toch wil ik me uiteraard zo goed mogelijk dekken tegen eventuele problemen nu of in de toekomst en ook om verder te bouwen naar een betere business.

 

Een verzekering is lastig te vinden in NL die het dropshipping model vanuit China of op Ebay / Amazon dekt. Ik wil zeker niet alleen een BV starten voor de aansprakelijkheid, en weet wat het belastingtechnisch voor verschillen gaat opleveren. Het allemaal helemaal afdekken zal nooit gaan, maar ik dacht dat met het starten van een BV een goed eerste zet te maken en daarna te gaan kijken naar een verzekering die daarbij past.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 253 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.