• 0

Bestaande eenmanszaak uitbreiden naar andere sector en mede eigenaar toewijzen

Allereerst hoop ik dat ik dit in het goede gedeelte heb geplaatst, excuus als dit niet het geval is!

 

Sinds 2013 run ik een eenmanszaak in de fotografie. Dit is door bepaalde omstandigheden moeilijk van de grond te krijgen, en de markt is in mijn ogen te verzadigd. Nu wil ik mijn zinnen zetten op de videografie. Hier is meer vraag naar en minder consumentenconcurrentie. Nu heb ik driekwart van de benodigde apparatuur zelf dankzij mijn fotografie, dus een financiering is niet direct nodig.

 

Nu wil ik eigenlijk met een goede vriend van me samen daarin verder, maar nu weet ik niet wat een logische/goede stap is. Zoals gezegd is mijn huidige onderneming een eenmanszaak. Is het uberhaupt mogelijk een mede eigenaar toe te wijzen aan een eenmanszaak? (Behalve je partner die ik nog niet heb)

 

Of is het verstandiger er een VoF of BV van te maken?

 

Of wellicht zelfs een nieuwe onderneming starten samen met hem, en het oude te "laten vallen"?

 

Bij voorbaat dank :)

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste Martin,

 

Welkom op Higherlevel.

 

Is het uberhaupt mogelijk een mede eigenaar toe te wijzen aan een eenmanszaak?

Nee, dat kan niet.

 

Of is het verstandiger er een VoF of BV van te maken?

Dat ligt er aan. Een eenmanszaak is geen oplossing als je beiden ondernemer wilt zijn, dus je moet iets. Wat verstandig is, is zonder nadere informatie niet te zeggen. Wil je wel ondernemen? Wil die ander ook ondernemen? Willen jullie echt samenwerken? Welke omzet en winst zie je voor je? Wat mag de constructie kosten? Enzovoorts. Mogelijk kun je simpel beginnen zonder van alles op te tuigen. Als het nu al moeilijk van de grond komt lijkt een BV me hier nog niet voor de hand liggend, zeker niet in de foto- en videografie.

 

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0

 

 

Of is het verstandiger er een VoF of BV van te maken?

Wil je wel ondernemen? Wil die ander ook ondernemen? Willen jullie echt samenwerken? Welke omzet en winst zie je voor je? Wat mag de constructie kosten?

 

Ondernemen willen we zeker. De ander is er ietwat minder in thuis maar wilt het wel degelijk. Ik zie nog niet direct een omzet voor me, maar we hebben beiden een bijbaan er naast(flexibel) waardoor we er nog geen brood van hoeven te verdienen.

Link naar reactie
  • 0

Aangezien jullie beiden ondernemer will worden ligt een VOF voor hand. Aangezien dit niet mogelijk is in een eenmanszaak. Dan zouden jullie allebei bijvoorbeeld 50% kapitaal in kunnen brengen en beide voor 50% eigenaar kunnen zijn.

 

Ik verwacht geen mega investeringen om dit bedrijf te beginnen en aangezien het voor jullie niet noodzakelijk om meteen te verdienen is het risico niet zo hoog.

 

Vanuit deze oriëntatie zou ik een BV afwijzen, aangezien jullie onderneming, zoals jij zegt zal beginnen met lage opbrengsten. Als je er dan een BV van zou maken, kun je geen gebruik maken van allerlei belastingvoordelen voor startende ondernemingen: Startersaftrek etc.

 

Om van deze belastingvoordelen door de lage opbrengsten gebruik te maken is het dus verstandig om geen BV te beginnen.

 

Link naar reactie
  • 0

Nu even uitzoeken hoe ik mijn eenmanszaak omzet naar een VoF.

Voor je dat doet adviseer ik je wel om je eerst te verdiepen in de voor- en nadelen van een VOF en het gezamenlijk ondernemerschap in het algemeen. Het is namelijk net een huwelijk. Ook op dit forum zijn talloze voorbeelden van ondernemers die met de beste intenties zijn begonnen aan een samenwerking maar waar het eindigt in ruzie over de verdeling van de bezittingen en de aansprakelijkheid voor schulden. Veel van die problemen zijn te voorkomen door vooraf na te denken over een toekomstig afscheid en daarover dingen goed af te spreken en vast te leggen in een vennootschapsovereenkomst.

 

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0

Als ik het goed begrijp kun je een eenmanszaak ook naast een VoF aanhouden.

 

Verder kun je in plaats van een VoF ook gewoon samenwerken. Je kunt dan niet gezamenlijk (op naam van de VoF) investeringen doen, maar je gaat dan ook niet aansprakelijk worden gehouden voor de schulden van een ander als het misgaat. Afspraken over een dergelijke samenwerking kun je vastleggen en door een advocaat laten opstellen.

 

De Zaak raadt dat zelfs aan: je kunt dan de kat uit de boom kijken en later alsnog besluiten om een VoF te starten.

 

Hier staan nog wat tips die meer om het strategische plaatje gaan.

 

Als ik kijk naar de negatieve ervaringen van mensen met VoF's op dit forum, dan lijkt het voornamelijk bij de exit mis te gaan. Logisch ook, bij het oprichten van de VoF zie je alleen maar de voordelen. Dan is het lastig na te denken over hoe je uit elkaar gaat. Maar verstandig is het wel.

Branko Collin, front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.

Link naar reactie
  • 0

ieder z'n eigen eenmanszaak lijkt mij ed veiligste keuze. Diegeen die het verkoopt laat je de vrije keuze of die het werk wil delen. zo krijgt diegeen die het hardste loopt het deel hem toekomt, scheelt een hoop discussie over wel of niet investeren of hoogte van salaris. Belangrijkste van alles is denk ik, op deze manier blijft een goede vriend ook een goede vriend.

www.vloerengilde.nl

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 113 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.