turningmarketing Geplaatst: 11 oktober 2016 turningmarketing 2 0 Geplaatst: 11 oktober 2016 Geachte forumleden, Na toch al wat zoekwerk, kan ik niet een concreet antwoord vinden op mijn vraag. Ik run nu 2 jaar lang een (online) marketingbedrijf, maak eigenlijk weinig zakelijke kilometers (1000 per jaar). Kan het toch voordelig zijn een auto onder het bedrijf te zetten in de vorm van lease? Link naar reactie
0 Hans van den Bergh Geplaatst: 11 oktober 2016 Hans van den Bergh Moderator 9,9k 15 1045 Geplaatst: 11 oktober 2016 Voordelig t.o.v. wat? Succes & Groet, Hans (J.H.) van den Bergh MSc BEc HL-Deelnemer en -Moderator I Social Designer I Consultant Communicatie -, Innovatie - en Marketing-Strategie I Ontwerpend Onderzoeker I Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE! Link naar reactie
0 turningmarketing Geplaatst: 12 oktober 2016 Auteur turningmarketing 2 0 Geplaatst: 12 oktober 2016 auto privé kopen? Gezien ik weinig zakelijke km maak. Link naar reactie
0 Roel J Geplaatst: 12 oktober 2016 Roel J Retired Mod 7,5k 29 1424 Geplaatst: 12 oktober 2016 als jij maar 1000 km zakelijk rijd kun je vermoedelijk je auto niet als zakelijk aanmerken. omdat je te weinig zakelijk rijdt. zowel voor de inkomstenbelasting als de omzet belasting zijn er minimum eisen om een auto zakelijk aan te merken, jij zit vrij zeker onder die grenzen. Link naar reactie
0 Norbert Bakker Geplaatst: 12 oktober 2016 Norbert Bakker Moderator 17,9k 34 1965 Geplaatst: 12 oktober 2016 als jij maar 1000 km zakelijk rijd kun je vermoedelijk je auto niet als zakelijk aanmerken. omdat je te weinig zakelijk rijdt. zowel voor de inkomstenbelasting als de omzet belasting zijn er minimum eisen om een auto zakelijk aan te merken, jij zit vrij zeker onder die grenzen. In aanvulling hierop: er zijn 3 mogelijke scenario's: 1) je rijdt (vrijwel) alleen zakelijke kilometers. In dat geval kun je de auto wel zakelijk etiketteren, maar ben je gemiddeld minimaal 2 euro 50 per kilometer kwijt aan kosten voor deze auto. Een taxi is dan een stuk goedkoper, een Greenwheels abonnement ook. 2) je rijdt minder dan 10% zakelijke kilometers en de rest privé. In dat geval geldt de opmerking van Roel. (er geldt geen absoluut minimum qua kilometers maar wel qua % zakelijk gebruik) Edit: zie toelichting Prins Hieronder, voor de IB geldt wel een exact minimum 3) je rijdt meer dan 10% zakelijke kilometers, maar hoofdzakelijk privé. Je kunt de auto dan wel zakelijk etiketteren, maar veel plezier heb je er niet van omdat je in deze extreme situatie te maken hebt met de regeling excessief privé gebruik: jouw bijtelling voor privé gebruik wordt dan verhoogd tot het werkelijke percentage privé gebruik (bij 80% privé-gebruik dus 80% bijtelling van de cataloguswaarde). Voor IB ondernemers is de bijtelling overigens wel gemaximeerd tot de werkelijke autokosten Lang verhaal kort: niet doen Verzekeringsadviseur voor ondernemers | AOV | Aansprakelijkheid | Cyber | Pensioen. Hulp nodig bij verzekeringen of wil je offertes? → Contact Link naar reactie
1 prinsrachid Geplaatst: 12 oktober 2016 prinsrachid 3,4k 16 687 Geplaatst: 12 oktober 2016 Kan het toch voordelig zijn een auto onder het bedrijf te zetten in de vorm van lease? Of het 'voordelig' is kun je zelf berekenen. Het ligt namelijk aan de kosten van je auto, brandstofverbruik, afschrijving, onderhoudskosten, bijtelling, de verhouding tussen zakelijke en private ritten (waarbij 'zakelijk' anders is gedefiniëerd voor de omzetbelasting dan voor de inkomstenbelasting). Er zijn voor zover ik kan zien geen fiscale of juridische beperkingen om de auto op de zaak te zetten. In tegenstelling tot de vorige antwoorden over vermeende 'grenzen' waar je overheen zou gaan of mogelijke scenario's waar je mee te maken zou krijgen, die kloppen in ieder geval niet. Bij de auto van de zaak heb je namelijk nagenoeg volledige keuzevrijheid om de auto zakelijk of privé te houden, zowel voor de omzet- als inkomstenbelasting. De enige uitzondering voor de inkomstenbelasting is als je minder dan 500 kilometer per jaar privé rijdt. In dat geval heb je geen keus en móet je de auto zakelijk etiketteren voor de inkomstenbelasting. De enige uitzondering voor de omzetbelasting is als je in het geheel niet zakelijk rijdt. In dat geval moet je de auto verplicht tot het privévermogen rekenen voor de omzetbelasting. In alle overige gevallen mag je zelf kiezen. Als je de auto vervolgens zakelijk zou etiketteren, moet je wel rekening houden met (forse) privé-correcties. Voor de inkomstenbelasting krijg je uiteraard te maken met de reguliere bijtelling. Let er wel op dat als je heel veel privékilometers maakt met de auto van de zaak dat je te maken kunt krijgen met een hógere bijtelling vanwege excessief privégebruik. Als het een milieuvriendelijke auto is, heb je overigens toch nog voordeel, zelfs al is er sprake van excessief privégebruik. Voor de omzetbelasting krijg je ook te maken met privécorrecties. Hetzij met een btw-forfait (als je geen kilometers bijhoudt), hetzij met een exacte btw-correctie (als je wel kilometers bijhoudt). Tot slot gelden er verwarrend genoeg nog verschillende definities voor wat 'zakelijk' is. Voor de inkomstenbelasting zijn gewoon zakelijke plus woonwerkritten allemaal zakelijk. Voor de omzetbelasting zijn alleen de echt zakelijke ritten zakelijk - en woonwerkritten privé. The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe Link naar reactie
0 Norbert Bakker Geplaatst: 12 oktober 2016 Norbert Bakker Moderator 17,9k 34 1965 Geplaatst: 12 oktober 2016 In tegenstelling tot de vorige antwoorden over vermeende 'grenzen' waar je overheen zou gaan of mogelijke scenario's waar je mee te maken zou krijgen, die kloppen in ieder geval niet. Bij de auto van de zaak heb je namelijk nagenoeg volledige keuzevrijheid om de auto zakelijk of privé te houden, zowel voor de omzet- als inkomstenbelasting. Is dat zo? Belastingbelangen vermeldt het volgende: Tot het verplichte privévermogen behoren vermogensbestanddelen die geen enkele band met het bedrijf en de bedrijfsuitoefening hebben en de vermogensbestanddelen die voor minder dan 10% – dus slechts bijkomstig – voor de zaak worden gebruikt. Is dit geheel fout, of wordt voor de auto een uitzondering gemaakt? Los daarvan: ik vind minimaal 2 euro 50 per zakelijke kilometer (gebaseerd op de leasekosten van een Volkswagen Up, indien geen privé gebruik), nog steeds absurd hoog. Jij kennelijk niet? Verzekeringsadviseur voor ondernemers | AOV | Aansprakelijkheid | Cyber | Pensioen. Hulp nodig bij verzekeringen of wil je offertes? → Contact Link naar reactie
0 prinsrachid Geplaatst: 12 oktober 2016 prinsrachid 3,4k 16 687 Geplaatst: 12 oktober 2016 Is dit geheel fout, of wordt voor de auto een uitzondering gemaakt? Die stelregel van 10% geldt inderdaad voor ongeveer alle vermogensbestanddelen, behalve de auto. :) Los daarvan: ik vind minimaal 2 euro 50 per zakelijke kilometer (gebaseerd op de leasekosten van een Volkswagen Up, indien geen privé gebruik), nog steeds absurd hoog. Jij kennelijk niet? Hoezo kennelijk? Op basis waarvan trek je die conclusie? The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe Link naar reactie
0 Norbert Bakker Geplaatst: 12 oktober 2016 Norbert Bakker Moderator 17,9k 34 1965 Geplaatst: 12 oktober 2016 Kennelijk? Op basis waarvan trek je die conclusie? door een verkeerde aanname, mea culpa :-[ Ik zal weer even smeren ;) Verzekeringsadviseur voor ondernemers | AOV | Aansprakelijkheid | Cyber | Pensioen. Hulp nodig bij verzekeringen of wil je offertes? → Contact Link naar reactie
turningmarketing
turningmarketing
Geachte forumleden,
Na toch al wat zoekwerk, kan ik niet een concreet antwoord vinden op mijn vraag.
Ik run nu 2 jaar lang een (online) marketingbedrijf, maak eigenlijk weinig zakelijke kilometers (1000 per jaar).
Kan het toch voordelig zijn een auto onder het bedrijf te zetten in de vorm van lease?
Link naar reactie
Aanbevolen berichten
8 antwoorden op deze vraag