Ga naar inhoud
  • 0

Hoe BTW aangeven product aangekocht EU om te verwerken in eindproduct

Beste iedereen,

Ik ben als ZZP'er in de situatie dat ik onderdelen uit de rest van de EU aanschaf welke ik verwerk in een eindproduct hier.

Als ik het goed begrijp moet ik, als de BTW naar mij verlegd wordt, bij mijn opgaaf de prijs van dit onderdeel+21% opgeven. Op deze manier kan het product zoals elke andere binnenlandse aankoop worden ingevoerd. Klopt dit zo?

Wat moet ik doen in het geval van een aankoop uit het buitenland waar b.v. VAT al aangegeven staat? Als ik de 21% er niet bij op tel dan lijkt mij dit te schaden, omdat ik de BTW aftrek van het product niet kan afzetten tegen de BTW van de verkoop van het eindproduct, waardoor ik effectief meer belasting moet betalen? Ik geloof dat ik hier iets niet snap, en zou er graag een licht op laten schijnen.

Alvast bedankt,

A.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

• 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

Jij koopt in en uiteindelijk heb jij een inkoopprijs, nadat je BTW teruggekregen hebt - voor zover van toepassing - en met die inkoopprijs ga je dan verder.

Koop jij in het buitenland in en wordt er BTW in rekening gebracht dan kijk je bij het verwerken van de inkoop al of je die BTW terug kunt krijgen op grond van één of andere regeling (zie http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/btw/zakendoen_met_het_buitenland/btw_terugvragen_uit_het_buitenland/btw_terugvragen_uit_andere_eu_landen). Is dat niet het geval, dan kost die inkoop je dus het bedrag inclusief BTW net zoals wanneer je geen factuur zou hebben.

Link naar reactie
  • 0

Die link verwijst naar het elektronische teruggaafverzoek en dat is in beginsel niet bedoeld voor goederen die intra-communautair met 0% geleverd hadden kunnen worden. TS dient in dit geval de verkoper zijn BTW nummer door te geven en te vragen om een creditnota voor de VAT.

Link naar reactie
  • 0

Beste iedereen,

Ik ben als ZZP'er in de situatie dat ik onderdelen uit de rest van de EU aanschaf welke ik verwerk in een eindproduct hier.

Als ik het goed begrijp moet ik, als de BTW naar mij verlegd wordt, bij mijn opgaaf de prijs van dit onderdeel+21% opgeven. Op deze manier kan het product zoals elke andere binnenlandse aankoop worden ingevoerd. Klopt dit zo?

Als jij in de EU inkoopt en de BTW wordt verlegd naar jou dan moet je dat op 2 plekken aangeven in je btw aangifte.

1. Bij de vraag over invoer uit de EU, daar geef je het op als te betalen.

2. Bij de vraag over voorbelasting, daar vraag je het weer terug.

Per saldo betaal je geen btw, net zoals bij NL aankopen. Bij EU inkopen hebben ze dit rituele dansje bedacht om te zorgen dat in het land van de afnemer de BTW wordt geheven en de lokale teruggave regels toegepast kunnen worden.

Wat moet ik doen in het geval van een aankoop uit het buitenland waar b.v. VAT al aangegeven staat? Als ik de 21% er niet bij op tel dan lijkt mij dit te schaden, omdat ik de BTW aftrek van het product niet kan afzetten tegen de BTW van de verkoop van het eindproduct, waardoor ik effectief meer belasting moet betalen? Ik geloof dat ik hier iets niet snap, en zou er graag een licht op laten schijnen.

Als jij een product inkoopt waarbij de btw niet is verlegd dan moet je in principe de leverancier vragen alsnog een gecorrigeerde factuur uit te reiken waar de wel naar jou verlegd is. Dat moet in elk geval als voor de leverancier ook vaststaat dat de goederen het land (van de leverancier) hebben verlaten. Export is immers een voorwaarde voor btw verlegging.

Alleen als dat niet mogelijk is voor de leverancier, bijvoorbeeld omdat jij het daar lokaal inkoopt en zelf ophaalt, dan kun je btw via de speciale aangifte site waar StevenK naar linkt de btw alsnog terugvragen. Je moet daar wel een aparte login voor aanvragen en per land geldt er een drempelbedrag (meer 50 euro per jaar) om te kunnen terugvragen. Ook moet je even goed lezen wat de exacte voorwaarden zijn per land voor teruggave.

Als de bedragen voor dit type inkoop gering is dan zou ik er (uit voorzichtigheid) de kosten van die goederen incl btw opnemen in je kostencalculatie, de teruggaaf kan bij kleine bedragen (tot 400 euro btw) maar 1x per jaar na afloop van het kalenderjaar.

Link naar reactie
  • 0

Erg bedankt voor de reacties.

Door Roels uitleg zijn zaken me nu een stuk duidelijker. Het is wel een heel gedoe, maar in feite is het makkelijk opgelost als ik een factuur krijg waar de BTW verlegd is, simple as that.

Als ik het ook goed begrijp, dan betekent dit dat als ik een product binnen de EU aanschaf de prijs die ik betaal in feite ex-BTW is.

Met andere woorden: Product A (in Nederland) voor €450 incl. is een betere deal dan een aankoop waarbij de BTW wordt verlegd op Product B voor €425.

Of kan ik in dit voorbeeld er vanuit gaan dat de leverancier mij het product voor de prijs ex-VAT (b.v.) levert?

Correct?

Link naar reactie
  • 0
Met andere woorden: Product A (in Nederland) voor €450 incl. is een betere deal dan een aankoop waarbij de BTW wordt verlegd op Product B voor €425.

Correct?

Inderdaad, 450 Euro inclusief BTW is 371, 90 Euro exclusief, ene heel stuk goedkoper dan 425 Euro ex BTW. Als jouw leverancier het product exclusief BTW levert vanuit een andere lidstaat dan NL, wat in principe gebruikelijk is voor een intracommunautaire levering dan zal dat blijken uit zijn offerte, c.q. verkoopfactuur, niet uit "kunnen we er van uit gaan dat....".

Als je leverancier toch inclusief BTW factureert zul je bij een eventuele prijsvergelijking rekening moeten het de verschillen in BTW-tarieven tussen NL en de rest van de EU. Als de BTW niet voor teruggaaf in aanmerking komt (en nog maar eens, het elektronische teruggaafverzoek is hier niet voor bedoeld) dan is het een kostenpost.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.