Ga naar inhoud
  • 0

Hoe BTW aangeven product aangekocht EU om te verwerken in eindproduct

Beste iedereen,

Ik ben als ZZP'er in de situatie dat ik onderdelen uit de rest van de EU aanschaf welke ik verwerk in een eindproduct hier.

Als ik het goed begrijp moet ik, als de BTW naar mij verlegd wordt, bij mijn opgaaf de prijs van dit onderdeel+21% opgeven. Op deze manier kan het product zoals elke andere binnenlandse aankoop worden ingevoerd. Klopt dit zo?

Wat moet ik doen in het geval van een aankoop uit het buitenland waar b.v. VAT al aangegeven staat? Als ik de 21% er niet bij op tel dan lijkt mij dit te schaden, omdat ik de BTW aftrek van het product niet kan afzetten tegen de BTW van de verkoop van het eindproduct, waardoor ik effectief meer belasting moet betalen? Ik geloof dat ik hier iets niet snap, en zou er graag een licht op laten schijnen.

Alvast bedankt,

A.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

• 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

Jij koopt in en uiteindelijk heb jij een inkoopprijs, nadat je BTW teruggekregen hebt - voor zover van toepassing - en met die inkoopprijs ga je dan verder.

Koop jij in het buitenland in en wordt er BTW in rekening gebracht dan kijk je bij het verwerken van de inkoop al of je die BTW terug kunt krijgen op grond van één of andere regeling (zie http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/btw/zakendoen_met_het_buitenland/btw_terugvragen_uit_het_buitenland/btw_terugvragen_uit_andere_eu_landen). Is dat niet het geval, dan kost die inkoop je dus het bedrag inclusief BTW net zoals wanneer je geen factuur zou hebben.

Link naar reactie
  • 0

Die link verwijst naar het elektronische teruggaafverzoek en dat is in beginsel niet bedoeld voor goederen die intra-communautair met 0% geleverd hadden kunnen worden. TS dient in dit geval de verkoper zijn BTW nummer door te geven en te vragen om een creditnota voor de VAT.

Link naar reactie
  • 0