• 0

winstdeling gewoon commanditaire vennootschap (Belgie)

Ik hoop dat iemand op mijn vraag een antwoord kan geven want het is voor mij niet duidelijk.

Voor alle duidelijkheid dit gaat over een onderneming in Belgie.

 

Iemand heeft mij verteld dat als je een gewone commanditaire vennootschap hebt je de winst (winstuitkering/dividend) door alle vennoten MOET delen.

 

Er is 1 stille vennoot die 2% aandeel heeft

Dan is er de 'eigenaar'van het bedrijf die heeft 49% aandelen

En dan is er nog de vrouw van de 'eigenaar', zij heeft ook 49% aandelen

 

Hiernaast zijn er nog 2 zaakvoerders welke geen aandelen hebben maar volgens de eigenaar wel aanspraak maken op een gelijke verdeling van winst/dividend.

 

Klopt dit verhaal, ben je verplicht je winst te delen door alle bovengenoemde partijen?

Als jij als eigenaar al het werk doet, komt dat bij mij nogal vreemd over dat je het dan door alle partijen gelijkwaardig moet verdelen. Gaat de winstverdeling niet op basis van het aantal aandelen dat men bezit? De eigenaar zegt geen inkomsten te hebben, er is echter wel een bedrijfswinst. Dan mag hij zichzelf toch salaris uitkeren en als hij dat niet doet is dat toch een bewuste keuze om dan 'geen' inkomsten te hebben?

 

Ik hoop dat iemand mij hier meer inzicht/duidelijkheid in kan geven.

 

Alvast bedankt.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 1

Hallo Sander,

De GCV in België is een "onvolkomen rechtspersoon" wat wil zeggen dat de zaakvoerders aansprakelijk zijn met hun privé vermogen, maar dat de GCV wel aan de vennootschapsbelasting onderhevig is. Dus zoals in alle vennootschappen kan/mag men een "dga"/zaakvoerdersloon uitkeren, geen minimumverplichting, of een tantième achteraf. Dus men kan diegenen die ook daadwerkelijk werken een beloning geven en de anderen niet of minder. Wat daarna overblijft als winst blijft gereserveerde/overgedragen winst in de vennootschap of wordt verdeeld onder de aandeelhouders. De zaakvoerders zonder aandelen hebben geen recht op een deel van de winst tenzij anders overeen gekomen in een contract of op de algemene vergadering. De stille vennoot heeft ook recht op zijn deel van de winst, maar wat betreft een eventueel verlies, deelt hij/zij alleen in dat verlies voor zijn/haar inbreng.

Nooit rechtstreekse belasting in de personenbelasting/IB box 1 dus.Opgelet dus ook als er zaakvoerders zijn die in Nederland wonen met dit gegeven.

Vriendelijk groet,

Mireille Coumans

FM Partners boekhoudkantoor. Grenzeloze kennis, innoverend in aanpak!

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 235 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.