• 0

Maatschap en beslag vanuit privéschuld

Beste forumleden,

 

Na enig zoeken en lezen op het forum wil ik jullie allereerst hartelijk danken voor deze zee aan fijne informatie. Bij deze een vraag over beslaglegging en een maatschap waar ik naar mijn idee nog geen antwoorden op heb kunnen vinden.

 

Ik zit in een maatschap met twee anderen maten. Met z'n drieën hebben we een fijne samenwerking. Nu heeft één van de drie echter te maken gekregen met beslaglegging. Daarbij gaat het om een vordering van een aanzienlijke omvang. Momenteel is er alleen beslag gelegd bij de Belastingdienst, maar de schuld is ontstaan uit een oude vete waarbij hij vermoedt dat deze persoon niet zal rusten tot het onderste uit de kan is. Daarbij zou bijvoorbeeld een bankbeslag of andere beslagen een volgende stap kunnen zijn. Ik wilde dan ook goed onderzoeken welke risico’s er nu zijn.

 

Daarbij rijzen bij mij een aantal vragen. Ik vermoed dat er beslag gelegd kan worden op de maatschap, bijvoorbeeld banktegoeden of resultaat, via het feit dat hij eigenaar is.

- kan er dan alleen op 1/3 van het vermogen worden beslagen of gaat dat direct over het geheel en moeten wij het onderling verrekenen?

- kan er direct op een bankbeslag worden gelegd op de bedrijfsrekening, omzet, of mag het alleen op het resultaat van de onderneming en voor zijn aandeel daarin?

 

Momenteel zakt de moed hem enigszins in de schoenen en heeft hij het idee beter uit de maatschap te kunnen stappen, zodat wij niet de dupe worden van mogelijke toekomstige beslaglegging die verder gaat dan de huidige.

 

Daarnaast hebben we te maken met enkele lidmaatschappen van beroepsverenigingen die op zijn naam staan. Die kunnen wij helaas niet op onze namen zetten, wegens het ontbreken van de juiste diploma's. Echter in onze dienstverlening zijn de beroepsverenigingen belangrijk voor de klant en ook mogelijke vergoedingen van diensten via de verzekering.

Wie weet heeft één van jullie een goed idee voor het omvormen van de maatschap naar een andere vorm die wel werkbaar is ondanks het bedrag dat onze maat moet afbetalen. En een situatie waarin hij dus wel kan blijven werken met ons, maar wij niet enorm veel kosten moeten gaan maken voor extra administratie, notaris, jaarstukken, etc.

 

Hoor graag jullie reactie of verwijzingen,

 

Met vriendelijke groeten,

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

 

Daarbij rijzen bij mij een aantal vragen. Ik vermoed dat er beslag gelegd kan worden op de maatschap, bijvoorbeeld banktegoeden of resultaat, via het feit dat hij eigenaar is.

- kan er dan alleen op 1/3 van het vermogen worden beslagen of gaat dat direct over het geheel en moeten wij het onderling verrekenen?

- kan er direct op een bankbeslag worden gelegd op de bedrijfsrekening, omzet, of mag het alleen op het resultaat van de onderneming en voor zijn aandeel daarin?

 

 

Hi Julia, welkom op HL.

 

Vervelend dat je met dit probleem zit.

Voor wat de schuld betreft heb ik het volgende gevonden;

 

Link

 

citaat;

De privé-schuldeisers van een persoon die als maat aan een maatschap deelneemt, zijn steeds gerechtigd om de verdeling van de maatschapsgemeenschap te vorderen, teneinde staat te worden gesteld om zich op de aan hun schuldenaar toegescheiden vermogensobjecten te verhalen.

 

Daarnaast hebben we te maken met enkele lidmaatschappen van beroepsverenigingen die op zijn naam staan. Die kunnen wij helaas niet op onze namen zetten, wegens het ontbreken van de juiste diploma's. Echter in onze dienstverlening zijn de beroepsverenigingen belangrijk voor de klant en ook mogelijke vergoedingen van diensten via de verzekering.

 

Kun je dit niet beter bij de beroepsverenigingen e.d. navragen of in de beroepsregels opzoeken?

Lijkt mij ingebed in de desbetreffende beroepsregels en die heb je niet vermeld.

 

Vriendelijke groet,

 

Geef om mensen en gebruik dingen.

Andersom werkt niet.

Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

Een beslaglegger kan niet rechtstreeks ten laste van de de maatschap bij een derde, zoals een bank, beslag leggen, maar wel, zoals terecht opgemerkt, verdeling van het maatschapsvermogen vorderen.

 

De vraag is dus of er sprake is van een situatie dat er een positief maatschapsvermogen is en of het niet beter is dat dan meteen met de maten af te rekenen.

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor jullie reacties! Het geeft mij weer enig vertrouwen.

 

Er is geen direct vermogen op dit moment.

 

Wel zijn er uiteraard maandelijkse inkomsten, maar op dit moment gaan die inkomsten er nog geheel uit en bouwen we geen vermogen op. Mogelijk wordt dit vanaf januari wel weer mogelijk. En dan zie ik jullie advies van zo snel mogelijk (ik denk bijvoorbeeld maandelijks) een afrekening te maken voor zover mogelijk. Zo houden we de zaken denk ik iets beter in de hand voor de mogelijke gevolgen van dit privébeslag.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 215 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.