• 0

'nieuwe' auto import US [transport, invoer, reparatie MIA regeling]

Ik heb het plan om een 'nieuwe' (jonger dan 6m of <6dkm) met schade te importeren uit de US en wil daar nog wat onduidelijke punten helder krijgen.

 

MIA regeling geld ook voor 'nieuwe' voertuigen, vallen de kosten om tot een rijdend Nederlands voertuig te komen ook onder de MIA regeling? Denk hierbij aan transportkosten, invoerheffing en reparatiekosten.

 

Wanneer gaat de bijtelling in? Auto is bv op US kenteken gezet 10-2105 (km stand < 6dKm) maar wordt pas na reparatie op Nederlands kenteken gezet (bv 1-1-2017). Welke datum is de startdatum voor de 60m bijtelling? Informatievoorziening op de site vd belastingdienst is hier nog vaag in.

 

[verandering: titel]

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

12 antwoorden op deze vraag

  • 0

Het gaat om de eerste datum waarop de auto op kenteken is gezet.

In jouw geval betaal je dan vanaf 10/2015 vijf jaar dezelfde bijtelling.

Je betaalt uiteraard pas vanaf het moment dat je ook de beschikking hebt over de auto (en prive kan/zal rijden).

 

Omdat je het over MIA hebt, ga ik even uit van een elektrisch voertuig.

Let erop dat als het een Tesla is deze in USA een andere oplaadaansluiting heeft. Die is niet bruikbaar in Europa.

 

Link naar reactie
  • 0

Ik heb het plan om een 'nieuwe' (jonger dan 6m of <6dkm) met schade te importeren uit de US en wil daar nog wat onduidelijke punten helder krijgen. MIA regeling geld ook voor 'nieuwe' voertuigen,

Ik denk dat hier een aantal dingen door elkaar lopen. Het lijkt erop dat je de kwalificatie voor de omzetbelasting van een 'nieuwe' auto doortrekt naar de investeringsregeling in de inkomstenbelasting. Dat kan normaal gesproken niet zo maar! Voor de btw is het inderdaad zo dat een auto nog steeds als 'nieuwe' auto wordt gezien als die jonger is dan 6 maanden of er minder dan 6.000 euro op de teller staat. Dus in dat opzicht is de auto wél nieuw. Dit betekent overigens wel dat je dus btw moet aftikken!

 

Voor de Milieu-investeringsaftrek is de auto wettelijk gesproken echter niet nieuw, want daarvoor geldt dat de teller nagenoeg op nul moet staan - en sowieso niet tweedehands mag zijn. Voor de belasting van personenauto's en motorrijwielen (Bpm) gelden wéér andere regels.

 

EDIT: Hoewel niet wettelijk afgedekt, bestaat er sinds begin 2014 een goedkeuring om de definitie in de omzetbelasting van 'nieuwe' auto ook door te trekken naar de inkomsten- en vennootschapsbelasting en dus ook voor de MIA.

 

vallen de kosten om tot een rijdend Nederlands voertuig te komen ook onder de MIA regeling? Denk hierbij aan transportkosten, invoerheffing en reparatiekosten.

Mocht je trouwens alsnog die auto kopen, dan mag je alle gerelateerde aanschafkosten activeren (op de balans zetten). Dus alle kosten die je maakt om die auto op de weg te krijgen tellen dan mee. Op het moment dat de auto daadwerkelijk de weg op gaat, begin je met afschrijven. Je hebt daarbij overigens geen recht op reguliere investeringsaftrek, omdat personenauto (en sowieso tweedehands zaken) zijn uitgesloten.

 

Wanneer gaat de bijtelling in? Auto is bv op US kenteken gezet 10-2105 (km stand < 6dKm) maar wordt pas na reparatie op Nederlands kenteken gezet (bv 1-1-2017). Welke datum is de startdatum voor de 60m bijtelling?

Kan het zijn dat je oktober 2016 bedoelde? Oktober 2015 zou namelijk al een jaar oud zijn. Maar je krijgt inderdaad sowieso te maken met de bijtelling in de inkomstenbelasting (ik ga even uit dat er sprake is van een auto van de zaak). Hiervoor geldt het percentage dat én de (Nederlanse!) catalogusprijs die golden op het moment van de eerste tenaamstelling (in de VS!). Deze bijtelling geldt op het moment dat je meer dan 500 kilometer per jaar met de auto privé gaat rijden. En let op: voor de omzetbelasting krijg je ook te maken met bijtelling.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 1

Info van http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/winst/inkomstenbelasting/inkomstenbelasting_voor_ondernemers/investeringsaftrek_en_desinvesteringsbijtelling/voorwaarden_investeringsregelingen

 

MIA/VAMIL: 'nieuwe' vervoermiddelen

Voor de MIA en de VAMIL moet een voertuig ‘nieuw’ zijn. Hierbij gebruiken we de omschrijving die de omzetbelasting gebruikt voor nieuwe vervoermiddelen. Een milieuvriendelijke auto is ‘nieuw’ als deze niet langer dan 6 maanden geleden voor het eerst in gebruik is genomen of niet meer dan 6000 kilometer heeft gereden.

 

Gaat idd om een Tesla.

Link naar reactie
  • 0

Gaat idd om een Tesla.

Afgezien van andere oplaadsysteem en andere oplaadaansluiting (dat zal allemaal vast wel op te lossen zijn) moet je er ook rekening mee houden dat je geen fabrieksgarantie meer hebt bij import uit een andere regio (al was het alleen al omdat je moet gaan beunen met de oplader: dus dit houdt vrijwel zeker ook stand voor een eventuele rechter)

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0
Mocht je trouwens alsnog die auto kopen, dan mag je alle gerelateerde aanschafkosten activeren (op de balans zetten). Dus alle kosten die je maakt om die auto op de weg te krijgen tellen dan mee. Op het moment dat de auto daadwerkelijk de weg op gaat, begin je met afschrijven. Je hebt daarbij overigens geen recht op reguliere investeringsaftrek, omdat personenauto (en sowieso tweedehands zaken) zijn uitgesloten.

 

Was iets te snel met posten. Gezien mijn extra info over 'nieuwe' auto en VAMIL. Vallen reparatiekosten ook onder VAMIL. Zijn kosten die nodig zijn om het middel in gebruik te kunnen nemen. Net als bv plaatsingskosten van zonnepanelen.

 

 

[mod edit: quote hersteld en onderquote vervangen door bovenquote]

 

Link naar reactie
  • 0

Het gaat om de eerste datum waarop de auto op kenteken is gezet.

In jouw geval betaal je dan vanaf 10/2015 vijf jaar dezelfde bijtelling.

Je betaalt uiteraard pas vanaf het moment dat je ook de beschikking hebt over de auto (en prive kan/zal rijden).

 

Daar was ik al bang voor. Afschrijven (en in bezit) voor 5j met mogelijk een correctie op de bijtelling na de 60 maanden na kentekenregistratie. Hopelijk blijft het 4%

Link naar reactie
  • 0

Voor de MIA en de VAMIL moet een voertuig ‘nieuw’ zijn. Hierbij gebruiken we de omschrijving die de omzetbelasting gebruikt voor nieuwe vervoermiddelen. Een milieuvriendelijke auto is ‘nieuw’ als deze niet langer dan 6 maanden geleden voor het eerst in gebruik is genomen of niet meer dan 6000 kilometer heeft gereden.

Toen ik ergens in 2012/2013 iets dergelijks had onderzocht, was dit nog niet het geval. Het is overigens nog steeds niet 'wettelijk' geregeld, maar de staatssecretaris geeft aan dat de Belastingdienst op dit punt voor de IB/Vpb sinds 2014 dezelfde definitie hanteert als voor de btw. Dat scheelt!

 

Gezien mijn extra info over 'nieuwe' auto en VAMIL. Vallen reparatiekosten ook onder VAMIL. Zijn kosten die nodig zijn om het middel in gebruik te kunnen nemen. Net als bv plaatsingskosten van zonnepanelen.

Bij mijn weten is het 'goed koopmansgebruik' om herstelkosten aan een materieel actief óók te activeren. In feite zijn de aanschaffingskosten gewoon alle kosten die je moet maken om de auto in een zodanige staat te brengen dat die te gebruiken is binnen je onderneming. Dat kunnen dus ook transportkosten zijn, niet verrekenbare belastingen, etc. Maar volgens mij maakt dat voor de Vamil niet uit, want die geldt sinds 2014 niet meer voor electrische auto's (alleen nog voor waterstofauto's).

 

Let trouwens nog wel op de volgende zaken. Er is een maximumbedrag is dat in aanmerking komt voor de MIA (50.000 euro). En de MIA moet binnen 3 maanden worden aangemeld bij de RVO.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

De kosten voor transport, de boot, naar Nederland komt er verplicht bij conform importheffing.

 

Ik weet niet of en hoe met de bijtelling, maar als je extra kosten toerekent in het aanschaf verhaal zou dit dan ook gevolgen kunnen hebben voor de bijtelling?

 

Ik heb destijds een auto gekocht met een kapotte motor. De boekhouder heeft de reparatie daarvan als onderhoud ingeboekt en niet meegenomen in de totale aanschaf omdat ik anders meer bijtelling zou betalen. De factuur van aanschaf is gesteld als dagwaarde.

Link naar reactie
  • 0

De kosten voor transport, de boot, naar Nederland komt er verplicht bij conform importheffing. Ik weet niet of en hoe met de bijtelling, maar als je extra kosten toerekent in het aanschaf verhaal zou dit dan ook gevolgen kunnen hebben voor de bijtelling?

Nee, daar zou het in de meeste gevallen geen effect op moeten hebben. Het heeft alleen invloed op de hoogte van de boekhoudkundige aanschafprijs en (dus ook) je afschrijving. Normaal gesproken geldt de catalogusprijs als basis voor de bijtelling. Het maakt daarbij niet uit hoeveel je voor de auto hebt betaald. Voor oudere auto's geldt niet de catalogusprijs, maar de dagwaarde als basis voor de bijtelling. Tenzij je je auto jaarlijks laat taxeren, moet je hiervoor uitgaan van enigszins 'controleerbare' dagwaardes (bijvoorbeeld via Independer, ANWB of iets dergelijks). Maar ook hier is de daadwerkelijke aanschafprijs dus niet leidend.

 

Ik heb destijds een auto gekocht met een kapotte motor. De boekhouder heeft de reparatie daarvan als onderhoud ingeboekt en niet meegenomen in de totale aanschaf omdat ik anders meer bijtelling zou betalen. De factuur van aanschaf is gesteld als dagwaarde.

Hier wordt m.i. iets (te) creatief omgegaan met de belastingen. Ik denk dat het hier op twee punten fout gaat.

 

Omdat je de kapotte auto gekocht hebt met als doel om die middels reparaties weer werkend te krijgen, moeten die reparatiekosten boekhoudkundig wel als één geheel worden gezien voor wat betreft het bepalen van de totaal te activeren aanschafprijs. De afschrijving(skosten) veranderen dan navenant mee. Alleen als het een reparatie van een reeds in gebruik zijnde auto zou betreffen, zou het onderhoud zijn.

 

De dagwaarde van de rijdende auto is uiteraard nooit gelijk aan de aanschafprijs van een kapotte auto. Maar de dagwaarde van de rijdende auto is ook niet gelijk aan de aanschaf- plus reparatiekosten. Je bepaalt gewoon iedere 1 januari de dagwaarde (bijvoorbeeld via zo'n website) en houdt elk jaar de dan geldende dagwaarde aan voor je aangifte volgens dezelfde methode (= bestendige gedragslijn).

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

De kosten voor transport, de boot, naar Nederland komt er verplicht bij conform importheffing.

 

Ik weet niet of en hoe met de bijtelling, maar als je extra kosten toerekent in het aanschaf verhaal zou dit dan ook gevolgen kunnen hebben voor de bijtelling?

 

Ik heb destijds een auto gekocht met een kapotte motor. De boekhouder heeft de reparatie daarvan als onderhoud ingeboekt en niet meegenomen in de totale aanschaf omdat ik anders meer bijtelling zou betalen. De factuur van aanschaf is gesteld als dagwaarde.

 

Gezien de 4% bijtelling aan de ene kant en de MIA voordeel over het totaal lijkt het mij voordeliger om de auto en zijn reparatie als 1 geheel te zien. Lijkt mij fiscaal gezien ook beter uitlegbaar.

Link naar reactie
  • 0

Gaat idd om een Tesla.

Zet het uit je hoofd, dit gaat niet werken, hoe graag je dat ook wilt.

Je kan de auto ook nooit meer verkopen als je een andere wilt.

 

De superchargers werken niet omdat de plug helemaal anders is.

Op wisselstroom kom je ook problemen tegen omdat de USA versie slechts op 1 fase kan laden ipv 3.

Eventueel zou je nog met chademo kunnen laden maar dat is niet iets voor thuis.

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    11 leden, 277 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.