• 0

Bedrijf verkocht: gaan dan website en domein automatisch mee?

Na een juridische strijd zijn me compagnon en ik uit elkaar gegaan.

Tijdens de onderhandelingen heb ik alle rechten mogen behouden van de onderneming. Nu na weer een juridische strijd ( die ik weer gewonnen heb ) heb ik de rechten verkocht aan me ex compagnon. Nu mag hij uit naam van handelen en heb ik er geen recht meer op zodra hij ingeschreven staat bij de kvk. Alleen dacht mijn ex compagnon dat de overnamen van website en domein naam er automatisch bij zou zitten. Hier is tijdens de onderhandelingen niet over gesproken. Nu heb ik de website verwijderd en de domein naam nog behouden die nu doorgelicht staat nar me nieuwe bedrijfspagina. Nu wil me ex compagnon een juridische procedure staten om zo de domeinnaam te krijgen terwijl ik had gezegt dat hij deze over kan kopen. Sta ik juridisch in me recht of ga ik dit verliezen.

 

[verandering: titel]

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

12 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik zie dat je twee keer eenzelfde topic geopend hebt.

Andere topic met min of meer zelfde vraag:

 

Het antwoord is dat je meer informatie aan ons moet geven voordat we hier een sluitend antwoord op kunnen geven. Wat stond er in het contract waarin de niet nader omschreven rechten verkocht werden?

 

[verandering; dubbel post en link daar naar toe verwijderd]

 

Link naar reactie
  • 0
In Memoriam
Retired Mod     11,3k 479

Ik zie dat je twee keer eenzelfde topic geopend hebt.

Dubbel post is inmiddels verwijderd. Kan men in dit topic verder vanuit de vraag:

 

Wat stond er in het contract waarin de niet nader omschreven rechten verkocht werden?

Netwerken: Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent !

Link naar reactie
  • 0

In het eerste contract ( vaststelingsovereenkomst ) stond dat alle rechten mbt tot de onderneming aan mij toebehoord. Mijn ex compagnon mocht niet meer handelen uit naam van deze onderneming. Ex compagnon wilde wel graag handelen uit deze naam is heeft een gerechtelijke procedure gestart. De rechter had uitgesproken dat dat alle rechten aan mij behoorde tenzij ik deze zou verkopen aan me ex compagnon.

Nu heb ik deze rechten dus

Verkocht. Maar een Internet adres is geen handelsnaam en alt dus niet onder de handelsnaamwet

Link naar reactie
  • 0

Als eerst "alle rechten" aan jou behoorde en je vervolgens "alle rechten" verkocht hebt aan je compagnon, dan denk ik dat je er van uit mag gaan dat daar ook de domeinnamen onder vallen. Domeinnamen kunnen net zo goed handelsnamen zijn en vallen zodoende onder de handelsnaamwet.

 

EDIT zie bijvoorbeeld te Thuisbezorgd.nl zaak. Daar werd inbreuk gemaakt op de handelsnaam thuisbezorgd.nl door een website met een vergelijkbare naam.

Link naar reactie
  • 0

Uiteraard behoort anno 2016 een website en een domeinnaam tot de onderneming als de hele onderneming overgedragen wordt.

 

Ik wil nog niet meteen het advies van een serieuze advocaat in twijfel trekken, maar ik doe het lekker toch. Het ligt er maar helemaal aan wat er verkocht is en door wie. 'Alle rechten': zo zal het wel niet in het contract staan, daar zal wel een opsomming staan.

 

En wie zegt dat de website/de domeinnaam wel ooit van het bedrijf geweest is. Misschien was die altijd van de vraagsteller en alleen maar in licentie gegeven aan het bedrijf.

 

Ik kan genoeg constructies bedenken waarbij de domeinnaam helemaal niet meeverkocht is.

 

Kortom: Er is geen zinnig antwoord te geven zonder de diverse contracten te kennen.

Bel een octrooigemachtigde van Patenthuis bij al uw octrooivragen !

Link naar reactie
  • 0

Nu na weer een juridische strijd ( die ik weer gewonnen heb) heb ik de rechten verkocht aan me ex compagnon. Nu mag hij uit naam van handelen en heb ik er geen recht meer op zodra hij ingeschreven staat bij de kvk.

Hoe lang ga je door met je ex-partner pesten?

 

Lekker slim om de rechten te verkopen en de domeinnaam achter te houden. Je hebt vast een Ja maar hij... excuus. Maar is het niet eens tijd om dat dossier af te sluiten en iets positiefs te gaan doen?

 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Als twee exen in een vechtscheiding al twee keer voor de rechter zijn beland, is daar veel meer voorgevallen dan wij willen weten. Ja, je maakt nog eens wat mee in een bedrijfsverzamelgebouw. ;D

 

Daarom zou ik de ruime vraag van de topicstarter vooral zakelijk houden: houd die domeinnaam vast als je er wat groots mee kunt ondernemen of hij 4 of 5 cijfers voor de komma waard is. Anders inderdaad uitstijgen boven de frustraties van gedane zaken (nemen geen keer) en ook het gebruiksrecht* op de domeinnaam overdragen.

 

* Je kunt geen eigenaar van een domeinnaam zijn namelijk.

Link naar reactie
  • 0
Ik wil nog niet meteen het advies van een serieuze advocaat in twijfel trekken, maar ik doe het lekker toch. Het ligt er maar helemaal aan wat er verkocht is en door wie. 'Alle rechten': zo zal het wel niet in het contract staan, daar zal wel een opsomming staan.

 

Ik krijg vaak genoeg contracten onder mijn neus geschoven waar "alle rechten" in staat zonder limitatieve opsommingen. Als ik het kan vermijden, teken ik dat soort contracten niet, want met dergelijke omschrijving neem je ook toekomstige rechten mee.

 

Branko Collin, front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.

Link naar reactie
  • 0

Een domeinnaam is juridisch gezien geen zaak. Het is net als de handelsnaam een manier om jouw bedrijf te onderscheiden van andere bedrijven. Het is dus lastig om te spreken van juridisch eigenaar en daarom wordt in overeenkomsten vastgelegd bij het SIDN van wie de domeinnaam is. Als jij alles wat onderdeel uitmaakt van het bedrijf verkocht hebt, dan kun je stellen dat de domeinnaam daar ook onder valt omdat het de manier is om jouw bedrijf te onderscheiden van andere bedrijven net als de handelsnaam. Een handelsnaam kun je in principe ook niet los van een bedrijf verkopen. Het lijkt er dus op dat jouw ex-compagnon hier meer kans maakt dan jij, maar daar zal ik verder geen uitspraak over doen omdat ik het eens ben met eerdere reacties. Bekijk of de waarde van de domeinnaam echt zo hoog is en ga er anders geen juridische procedure voor aan.

 

Nu zie ik tijdens het typen dat de post al drie weken oud is, maar ik hoop dat je hier nog wat aan hebt en anders is dit voor anderen wellicht interessant.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 212 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.