Jump to content
Ondernemer Nijmegen
Verberg

inkopen op naam van ander bedrijf. belastingtechnisch?

vraag

Na bijna uur aan de lijn gehangen te hebben maar nog niemand gesproken te hebben bij de belastingdienst hier maar even de vraag.

 

Ik wil voor een nieuw bedrijf inkopen bij een bepaalde groothandel.

Als ik dit rechtstreeks doe krijg ik 20 tot 30% minder korting als dat ik dat doe via een ander familie bedrijf.

 

Ik zou daarbij dus inloggen bij groothandel op het account van andere bedrijf, bestelling plaatsen, en vanaf mijn eigen zakelijke rekening betalen.

De factuur komt dus op naam van het andere bedrijf te staan..

situatie dus:

 

betaling vanaf bedrijf A

Factuur op naam van bedrijf B

Bedrijf A verkoopt de producten ook weer aan zijn klanten.

 

Kan ik op de factuur met bedrijfsgegevens van bedrijf B gewoon een sticker plakken met de bedrijfsgegevens van bedrijf A en deze zo in de administratie van bedrijf A verwerken?

 

Of gaat de belastingdienst daar moeilijk over doen en moet ik dat anders doen (en zo ja hoe dan?)

Link to post
Share on other sites

23 answers to this question

Recommended Posts

  • 0
  • Rate this answer

nee je kunt niet zomaar een sticker over de bedrijfsnaam plakken als ze beide hun eigen btw nummer hebben.

 

Laat bedrijf B gewoon even een factuur sturen naar bedrijf A voor de geleverde goederen dan zit je veilig voor de BTW.

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

dat kan als daar daadwerkelijk sprake van is. maar als de enige inspanning is een bestellijst op een website invullen, een inkoopfactuur inboeken en een verkoopfactuurtje maken om het door te belasten. dan is er natuurlijk geen sprake van onzakelijke bevoordeling of risico's van noemenswaardige omvang.

 

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

bedankt voor de reacties.

Het bedrijf via welke ik zou inkopen is het bedrijf van mijn vader.

Het inkoopcontract heeft eerst op mijn naam gestaan (mijn voormalige bedrijf) en bij stopzetting van dat bedrijf zijn de bedrijfsgegevens bij de groothandel aangepast naar de bedrijfsgegevens van bedrijf van mijn vader.

 

Het inboeken van een inkoopfactuur door het bedrijf van mijn vader kan dan ook weer een probleem opleveren lijkt me aangezien hij die factuur nooit zal betalen.

 

En ik zal tussen de 20 en 60 bestellingen per maand bij die groothandel plaatsen (dat kunnen er inderdaad meerdere per dag zijn).

Mijn vader zal dan dus 20 tot 60 facturen per maand in zijn boekhouding moeten gaan inboeken die hij nooit betaald maar die rechtstreeks vanaf bedrijfsrekening van mij betaald zijn.

 

Hij zou dan weer 20 tot 60 facturen per maand naar mij moeten sturen, of kan hij gewoon 1 factuur per maand maken met het totaalbedrag van alle facturen gezamenlijk met als bijlage de facturen zoals hij die ontvangen heeft?

 

En krijg ik niet weer gezeur omdat ik dus facturen van bedrijf van mijn vader heb zitten die nooit betaald zijn terwijl ik betalingen op de bank heb voor facturen die niet (rechtstreeks) in mijn administratie zitten?

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Maak je het niet te moeilijk?

 

Reken ook mee hoeveel tijd (en dus geld) er in de verwerking van al die facturen gaat zitten in jouw bedrijf en dat van je vader. Eigenlijk zou het bedrijf van je vader dat in rekening moeten brengen (niet fiscaal maar bedrijfseconomisch gedacht). Is het de korting dan nog waard?

 

Daarnaast: als je zoveel te bestellen hebt, zou ik eens met die groothandel gaan praten. Grote kans dat ze snappen dat je anders die korting toch wel pakt en dat ze jou ook direct die korting willen geven. Succes!

 

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Een maandelijkse verzamelfactuur is niet ongebruikelijk, dus dat kan.


Succes & Groet, Hans van den Bergh, A.C.T.I.V.E. (Adviseur, Coach, Trainer, Inbrenger Van Expertise)-Consultant, gespecialiseerd in Opzetten, Aanpassen of Verbeteren van bedrijven in de Belevenis-, Hospitality- & Leisure-markt. Hulpvraag? Ideeën? Plannen? Neem gerust Contact op!

(Let Op: Mijn reacties als vrijwillig Moderator zijn op basis van toetsing aan de forumregels, als lid zijn deze op persoonlijke titel)

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

zojuist ook nog maar even de belastingtelefoon gebeld en deze vragen voorgelegd.

deze gaf eerst een antwoord dat bedrijf op wiens naam de facturen binnenkomen deze allemaal moet inboeken en dan een factuur naar ons moet sturen.

Het feit dat de facturen die bedrijf waarop facturen binnen komen deze nooit betaald en dat hij de factuur die hij stuurt ook nooit betaald krijgt maakte het echter nog lastiger waardoor hij zijn antwoord niet met zekerheid durfde te bevestigen.

Hij heeft voorgesteld om deze constructie op papier te zetten en aan de belasting inspecteur zelf voor te leggen zodat die vooraf zijn mening daarover kan geven en er achteraf geen onduidelijkheid over kan bestaan.

 

Overigens is het probleem mogelijk anders op te lossen:van leverancier begreep ik dat ik ook een adresboek kan aanleveren. Ik krijg dan in het groothandelsaccount een keuze optie voor selecteren van aflever adres (we halen altijd dus wordt nooit verzonden) en een keuze optie voor factuuradres.

BTW/KVK nummer kan niet gewijzigd worden per aflever/factuur adres maar dat is geen probleem aangezien op de facturen enkel bedrijfsnaam, persoonsnaam en adres gegevens staan. op factuur staat dus geen btw of kvk nummer van afnemende bedrijf.

Op die manier zou factuur dus alsnog direct op onze eigen naam kunnen komen te staan terwijl het op inkoop account van andere bedrijf geplaatst wordt.

 

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

het gaat om een verschil van 20 a 30% op de inkoop.

Dus ons nieuwe account zou 20% korting krijgen terwijl dat oude bestaande account 40 a 50% korting krijgt.

Dat is zeker de moeite waard ja.

En nee op nieuwe account krijgen we niet zomaar die andere korting ook, hebben we al geïnformeerd. Dat we zouden inkopen via dat andere account is verder dan weer geen bezwaar.

maar nieuwe accounts moeten gewoon via de weg van inkoopomzet de korting opbouwen

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Lijkt mij verstandig om je hier goed over te laten informeren, want voor het bedrijf dat jij gebruikt voor de inkoop, zal het boekhoudkundig toch altijd consequenties hebben inzake inkoop-, omzet- en winstcijfers e.d.


Succes & Groet, Hans van den Bergh, A.C.T.I.V.E. (Adviseur, Coach, Trainer, Inbrenger Van Expertise)-Consultant, gespecialiseerd in Opzetten, Aanpassen of Verbeteren van bedrijven in de Belevenis-, Hospitality- & Leisure-markt. Hulpvraag? Ideeën? Plannen? Neem gerust Contact op!

(Let Op: Mijn reacties als vrijwillig Moderator zijn op basis van toetsing aan de forumregels, als lid zijn deze op persoonlijke titel)

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Lijkt mij verstandig om je hier goed over te laten informeren, want voor het bedrijf dat jij gebruikt voor de inkoop, zal het boekhoudkundig toch altijd consequenties hebben inzake inkoop-, omzet- en winstcijfers e.d.

als we de (bedrijfs) naam op de factuur kunnen aanpassen per order (dus per order andere gegevens kiezen vanuit adresboek) dan zal het naar ik aanneem toch verder niks meer uitmaken?

De factuur staat dan immers op onze naam en komt enkel in onze boekhouding.

dat wij dan om het maar even zo te zeggen via zijn deurtje de groothandel binnen lopen om daar te kopen maakt voor hem dan toch geen verschil meer?

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Ik zou dan inderdaad maar eens met de groothandel om tafel. Als jullie een dergelijk aantal bestellingen per jaar doen dan vermoed ik dat het over flinke bedragen gaat.

Wellicht dat de groothandel wel mee wil denken als jullie een zekerheid kunnen geven over de verwachte afname. Mogelijk een hoge korting met terugwerkende kracht als een bepaalde omzet is gehaald.


Een van de weinige fabrikanten van ozonapparatuur in Nederland.

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Met deze oplossing bouwen we geen korting op op een eigen account nee. maar op den duur zal ik het inkoop account gewoon weer op mijn naam zetten en zal het andere bedrijf weer via mij inkopen (of die zal er tegen die tijd helemaal mee gestopt zijn).

 

Maar ook kan ik later als er veel omzet (inkopen) is makkelijker de groothandel praten.

Voor nu willen die dat 2de account in elkgeval niet dezelfde korting geven als dat andere account.

 

We kunnen geen zekerheid geven over de hoeveelheid afname, ondanks allemaal mooie begrotingen moet de praktijk toch uitwijzen of we de verwachte omzet kunnen waarmaken.

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer
Voor nu willen die dat 2de account in elkgeval niet dezelfde korting geven als dat andere account.

 

Is dat een feit of aanname? En hoe kan het bestaande account facturen voldoen als niet (tenminste) gecompenseerd wordt voor leveringen? Wat is de basis voor het verstrekken van kortingen?

 

Hoe zit het met het risico dat de leverancier leveringen aan het bestaande account staakt, zodra deze uitvindt dat betaling van facturen gedragen wordt door inkomsten van de nieuwe, indirecte afnemer?

 

De voorgestelde constructie lijkt mij in ieder geval niet dé manier, maar goed...

 

Groet,

 

Highio

 


"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Voor nu willen die dat 2de account in elkgeval niet dezelfde korting geven als dat andere account.

 

Is dat een feit of aanname?

dat is een feit, is al geïnformeerd en afgewezen.

En hoe kan het bestaande account facturen voldoen als niet (tenminste) gecompenseerd wordt voor leveringen?

als ik een bestelling plaats via het bestaande account betaal ik die direct bij plaatsing van de bestelling via ideal vanaf eigen zakelijke rekening. die hoeven dus niet door het andere bedrijf betaald te worden en hoef ik dus ook niet aan hem te compenseren.

Wat is de basis voor het verstrekken van kortingen?

De basis voor verstrekking van korting is inkoop omzet. standaard krijg je 0% korting, na gesprekje krijg je dan 10 tot 20% en naar gelang je meer gaat inkopen kan je korting stijgen. B.V. bij bereiken van 100K inkoop per jaar hangt daar weer een nieuwe staffel aan enz.

Hoe zit het met het risico dat de leverancier leveringen aan het bestaande account staakt, zodra deze uitvindt dat betaling van facturen gedragen wordt door inkomsten van de nieuwe, indirecte afnemer?

geen risico aangezien hij dat weet en dat dus verder geen probleem is

De voorgestelde constructie lijkt mij in ieder geval niet dé manier, maar goed...

 

Groet,

 

Highio

 

Het is misschien niet ideaal, maar altijd beter als 20 tot 30% meer betalen als nodig is. dat is het verschil tussen quitte spelen (of zelfs verlies maken) en winst maken.

Hoewel bovenstaande af hangt van de doelgroep waarop je je richt.

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Dan heb je toch nog een extra facturenslag nodig om de voorbelasting op juiste wijze aan te kunnen geven, lijkt me...

 

...ben je gemachtigd/gerechtigd om via dit account handelingen te verrichten?

 

Neem de eerste reacties van Roel, Ron en Hans, handel volgens deze inzichten en je hebt je praktische oplossing.

 

Groet,

 

Highio

 


"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Dan heb je toch nog een extra facturenslag nodig om de voorbelasting op juiste wijze aan te kunnen geven, lijkt me...

 

...ben je gemachtigd/gerechtigd om via dit account handelingen te verrichten?

 

Neem de eerste reacties van Roel, Ron en Hans, handel volgens deze inzichten en je hebt je praktische oplossing.

 

Groet,

 

Highio

 

Ik ga alle reacties zeker verder bekijken en zal ook vooraf de belastinginspecteur raadplegen.

En ja mag via dat account inkopen doen (van zowel de groothandel als van het andere bedrijf)..

 

Extra facturen slag is nodig dus als de inkoop facturen op naam van andere bedrijf komen ja.

Als ik via keuze optie bij bestellen ook kan kiezen voor mijn bedrijfsnaam en adres dan dus weer niet lijkt me.

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Je begon met een beetje ingewikkeld verhaal over bestellingen op bedrijf A, betalingen door bedrijf B en stickers over facturen plakken. Dat kan natuurlijk niet, maar na een hoop extra informatie wordt het tijd te vereenvoudigen en tot de essentie te gaan.

 

een login account bij een groothandel heeft geen fiscale status qua eigendom, als de groothandel geen belemmeringen opwerpt kun je gewoon die account gebruiken voor meerdere bedrijven.

 

Belangrijkste is de BTW regels om het recht op btw teruggaaf veilig te stellen, daarvoor is de vereiste dat de factuur op jou bedrijfsnaam staat (of bij een eenmanszaak is op jou persoonsnaam ook goed).

 

Als jij onder die groothandelsaccount een aflever en factuuradres kan maken op jou bedrijfsnaam, dan zijn de facturen op jou naam gesteld en aan jou geleverd. Dan zal de btw teruggaaf geen probleem zijn en ib ook niet.

 

het feit dat dit dan onder een login gebeurd voor van een ander bedrijf is volstrekt onbelangrijk. Noch de OB als IB wetgeving (of enig andere wet) stelt als eis dat de login account op jou bedrijfsnaam moet staan.

Tenaamstelling van de facturen is het enige wat juist moet zijn en door de account goed in te stellen en te gebruiken zijn er verder ook geen boekhoudkundige capriolen nodig.

 

Kortom wat mij betreft hoef je hier geen brief over te sturen naar de inspecteur. want er is gewoon een groothandelsaccount die door meerdere bedrijven gebruikt wordt. Die daarvoor eigen factuuradres en afleveradres aanmaken onder het account en per bestelling opgeven waar de factuur en de goederen heen moeten.

Hooguit kan het eens verkeerd gaan en met de bestelling en dan moet je gewoon even onderling factureren om het netjes op te lossen voor boekhouding en btw aftrek.

 

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Als deze groothandel zich kan veroorloven je 50% korting kan geven, zal dat niet de goedkoopste winkel zijn. Is dit de enige partij waar je inkoopt? Misschien dat je ook eens met andere groothandels moet gaan praten.


Branko Collin, front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Roel... ik kan in het online bestel systeem dus meerdere gegevens aanmaken voor aflever en factuur adres, moet enkel testen of dat goed op de factuur komt te staan. zo ja is probleem dus opgelost en zo nee moet het via over en weer factureren worden en moet ik de belastinginspecteur dus toestemming vragen.

even afwachten dus

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Als deze groothandel zich kan veroorloven je 50% korting kan geven, zal dat niet de goedkoopste winkel zijn. Is dit de enige partij waar je inkoopt? Misschien dat je ook eens met andere groothandels moet gaan praten.

dit is groothandel annex producent. grote kortingen zijn in mijn handel heel normaal voor grotere klanten.

Weet van bepaalde groothandels dat dat kan oplopen tot 80%.

Groot deel van producten kan ik enkel daar krijgen, ander deel kan ik bij meerdere groothandels krijgen en dan varieert de basis prijs en de korting maar uiteindelijk scheelt het nooit heel veel.

 

Goedkoper kan het wel nog als ik rechtstreeks bij fabrikanten inkoop, maar dan moet je veelal per container bestellen (mix producten) en nu kan ik per stuk bestellen.

Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

  • Bring your business plan to a higher level!

    All topics related to entrepreneurship are discussed on this forum.

    • Ask your entrepreneur questions
    • Answers / solutions from fellow entrepreneurs
    • > 65,000 registered members
    • > 100,000 visitors per month
    •  Available 24/7 / within <6 hours of response
    •  Always free

  • Who's Online

    Er zijn 9 leden online en 178 gasten

    (See full list)    
  • Also interesting:

  • Ondernemersplein



EN

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept