• 0

14 dagen niet goed, geld terug.. Maar wie betaalt verzendkosten?

Hallo,

Ben ik als webwinkel verplicht om mijn klanten gratis hun product te laten retourneren, als men niet tevreden is? Op het internet worden hier veel verschillende berichten over gepubliceerd namelijk.

 

Kan iemand hier duidelijkheid in scheppen?

Dank.

Groeten.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ben ik als webwinkel verplicht om mijn klanten gratis hun product te laten retourneren, als men niet tevreden is?

 

Nee. Kosten voor het product en het toezenden moet jij als leverancier dragen bij gebruikmaking van het herroepingsrecht. Voor de kosten van het terugzenden is die plicht niet. Je mag dus kiezen of je dat door de klant zelf laat betalen of niet. (Bron: Rijksoverheid) Let wel, als verkoper moet je vooraf laten weten dat de klant de kosten van het terugsturen zelf moet betalen. Indien je dat niet doet, moet je alsnog zelf in de buidel tasten. (bron: Europa)

 

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0

... als men niet tevreden is?

Het hangt er natuurlijk vanaf waarom de klant "niet tevreden" is. De klant kan om diverse redenen gebruikmaken van het retourneringsrecht en dan geldt wat Ron hierboven beschreven heeft.

 

Maar als de klant niet tevreden is, omdat de specificaties van het product niet overeenkomen met wat jij op je website hebt beloofd c.q. gesuggereerd - de afmetingen zijn bijvoorbeeld heel anders dan aangegeven - dan heb je niet geleverd wat de klant besteld heeft. Retourneren op jouw kosten lijkt mij dan vanzelfsprekend en daar zal ongetwijfeld ook een wetsartikel voor zijn.

Link naar reactie
  • 0

Misschien handig om nog even te benadrukken:

 

De reden van retournering maakt niet uit. Je mag de klant ook niet verplichten deze op te geven.

 

Er zijn overigens wel een aantal uitzonderingen, zoals bederfelijke producten en producten die (echt) op maat zijn gemaakt. Ook hiervoor geldt dat dit duidelijk dient te worden vermeld.

Lees ook onze Webwinkel Tips. Of maak gebruik van de Gratis Verbetertips voor jouw webwinkel

Link naar reactie
  • 0

[...]Soms is het aan de buitenkant lastig te zien of iemand een ondernemer is of niet.

Ja?

Als iemand de factuur op een bedrijfsnaam laat zetten is hij ondernemer voor die transactie en geldt herroepingsrecht niet. (Hoe je er in de praktijk mee omgaat is aan jou natuurlijk, wij doen persoonlijk niet zo moeilijk)

 

Ik ben ondernemer maar als ik een nieuwe TV koop voor thuis dan ben ik "gewoon" consument en heb ik recht op herroeping etc.

 

Link naar reactie
  • 0

Als iemand de factuur op een bedrijfsnaam laat zetten is hij ondernemer voor die transactie en geldt herroepingsrecht niet.

het recht geldt niet inderdaad, maar wellicht moet je het toch toepassen op grond van je algemene voorwaarden; bijvoorbeeld als je in je algemene voorwaarden geen onderscheid maakt tussen consumenten en bedrijven en daarin het recht van retour als voorwaarde hebt opgenomen.

 

(Zie recent topic Leveringsvoorwaarden B2B)

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

[...]Soms is het aan de buitenkant lastig te zien of iemand een ondernemer is of niet.

Ja? Als iemand de factuur op een bedrijfsnaam laat zetten is hij ondernemer voor die transactie en geldt herroepingsrecht niet.

 

Ik had het dan ook over de situatie waarbij een eenmanszaak in privé iets koopt en dat dan zakelijk gebruikt en aftrekt.

 

Branko Collin, front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 208 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.