Jump to content
Mjam
Verberg

BTW aangifte webshop

vraag

Hoi Higherlevel-leden,

 

Ik ben al een tijdje bezig met mijn omzetbelasting, maar kom er niet helemaal uit. Ik twijfel al om toch maar naar een boekhouder te stappen, maar mijn inkomsten laten dat nog niet toe.

Waarschijnlijk is het niet zo ingewikkeld, dus ik hoop dat jullie mij kunnen helpen!

 

Eerst wat info over mijn bedrijf: Ik heb een woocommerce webshop, waarop over dit kwartaal nog maar 3 bestellingen zijn afgehandeld, maar het is natuurlijk de bedoeling dat dit er veel meer gaan worden. Afgelopen kwartaal heb ik vooral producten en diensten ingekocht en nog nauwelijks iets verdiend. Ik heb producten en diensten ingekocht in Amerika, binnen de EU en in NL. Ik houd mijn administratie nu nog bij in excel, ik heb geen boekhoudprogramma. Alle facturen die ik binnenkrijg nummer ik. Ik zet ze onder elkaar in Excel en geef het volgende aan:

- De factuurdatum

- Waar de factuur vandaag komt: uit NL, binnen EU of buiten EU

- De begunstigde

- In welke categorie de factuur valt: inkoop producten, marketing, verzendkosten, etc. (voor mijzelf)

- Beschrijving doel

- Factuurbedrag incl. BTW

- Factuurbedrag excl. BTW

- BTW bedrag betaald

- BTW tarief betaald

- BTW bedrag wettelijk

- BTW tarief wettelijk

Ik begin al te merken dat mijn Excel niet toereikend zal zijn als er meer facturen bij zullen komen, daar moet ik nog iets op verzinnen.

Alle facturen bewaar ik digtaal onder het factuurnummer uit de Excel

 

Mijn vragen:

1. Is mijn adminstratie zo volledig genoeg voor de belastingdienst?

2. Ik heb nu dus voor het eerst ook (geringe) inkomsten. Hoe administreer ik die? Inkomende en uitgaande facturen in een apart overzicht? Moet ik alle uitgaande facturen ook nummeren? Nu zijn het er maar een paar, maar als het er straks veel zijn, is dat een hele klus. Of kan ik de balans van de Payment provider nemen? Dus alle inkomsten - alle kosten.

3. Ik heb producten ingekocht in Amerika. Daarover heb ik in eerste instantie geen BTW betaald. Later kreeg ik een factuur van PostNL met de invoerrechten, BTW en afhandelingskosten. De BTW heb ik dus aan een bedrijf in NL betaald, maar het is de BTW over een bestelling uit Amerika. Waar geef ik beide aan in mijn OB aangifte? Eerder heb ik in een soortgelijke situatie alleen de BTW als voorbelasting aangegeven, is dat juist?

4. Wie heeft er een goede tip voor het bijhouden van de administratie van een webshop? Is dat te doen in Excel? Weet iemand een goed boekhoudpakket met lage vaste lasten? Of kan ik beter toch maar een boekhouder gaan?

 

Ik hoop dat jullie mij weer op weg kunnen helpen!

 

Link to post
Share on other sites

9 answers to this question

Recommended Posts

  • 0
  • Rate this answer

Succes & Groet, Hans van den Bergh, A.C.T.I.V.E. (Adviseur, Coach, Trainer, Inbrenger Van Expertise)-Consultant, gespecialiseerd in Opzetten, Aanpassen of Verbeteren van bedrijven in de Belevenis-, Hospitality- & Leisure-markt. Hulpvraag? Ideeën? Plannen? Neem gerust Contact op!

(Let Op: Mijn reacties als vrijwillig Moderator zijn op basis van toetsing aan de forumregels, als lid zijn deze op persoonlijke titel)

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Bedankt voor je reactie. Ik ben al een tijdje bezig en heb de site van de belastingdienst en de handleiding bij de OB aangifte al geraadpleegd, maar toch weet ik niet zeker of ik het goed doe. Daarom stel ik mijn vraag hier. Het gaat mij vooral om de BTW over de import uit Amerika, dat is toch een geval apart wat ik niet terug kan vinden.

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

De BTW die je betaalt bij import, tel je op bij de voorbelasting.

Verder doe je op de BTW-aangifte niets met deze inkopen.

Afhandeling en invoerrechten zijn (inkoop)kosten.

 

Je kunt in Excel voor inkopen en verkopen het beste aparte tabbladen gebruiken.

 

Aan facturen voor particulieren worden weinig eisen gesteld.

Het is handiger om hierbij toch een factuurnummer te gebruiken.

Dat helpt vaak ook bij het koppelen van een betaling aan een bestelling.

 

Let op dat er ook kosten zijn zonder BTW, zoals bankkosten, porto en verzekeringen.

Die heb je voor de BTW-aangifte niet nodig, maar later wel voor de aangifte inkomstenbelasting.

 


Lexicom Administratie & Belastingen - Haarlem - www.lexicom-administratie.nl

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

[...]

Aan facturen voor particulieren worden weinig eisen gesteld.

nee, je bent niet verplicht een factuur uit te reiken aan particulieren. Doe je dat wel dan gelden de normale factuur eisen (tenzij je een uitzondering bent):

 

-uw volledige naam en die van uw afnemer

-de naam van het onderdeel dat de prestatie levert op de factuur staat.

-uw volledige adres en dat van uw afnemer

-uw btw-nummer

-uw KvK-nummer

-de datum waarop de factuur is uitgereikt

-een uniek volgnummer

-de aard van de goederen of diensten die u hebt geleverd

-de hoeveelheid van de goederen of de omvang van de diensten die u hebt geleverd

-de datum waarop de goederen of diensten zijn geleverd, of de datum van een vooruitbetaling

-het bedrag dat u in rekening brengt, exclusief btw

-het btw-tarief dat u in rekening brengt

-het btw-bedrag

 

http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/btw/administratie_bijhouden/facturen_maken/factuureisen/factuureisen

 

 

Ik maak gewoon voor elke levering die ik doe een factuur volgens bovenstaande eisen, dat werkt het makkelijkst.

 

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Bedankt voor jullie reacties! Daar kan ik weer mee aan de slag OB inmiddels afgerond 8).

 

Zo heb ik de factuureisen begrepen:

Toen ik begon ergens op de site van de belastingdienst gelezen dat er een uitzondering geldt voor de detailhandel, dan hoef je niet aan de factuureisen te voldoen. Tenzij je redelijkerwijs kunt weten dat je niet te maken hebt met een particulier, maar met een bedrijf, dan gelden de factuureisen weer wel.

 

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Doe je dat wel dan gelden de normale factuur eisen (tenzij je een uitzondering bent)

In dat geval zouden er heel wat leveranciers in overtreding zijn.

Zetten ze bij Albert Heijn jouw volledige adres op de kassabon?

Nee maar dat is dan ook een kassabon (betaalbewijs) en geen factuur..

 

Als webshop gewoon netjes een factuur leveren volgens de eisen van de belastingdienst.

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Wat betreft de boekhouding doen in Excel lijkt dat wel mogelijk te zijn, echter moeten dan wel de berekeningen kloppen en daar geen fout in zitten.

 

ik zou een boekhoudprogramma aanschaffen, hoef je alleen maar de in- en uitgaande facturen goed in te vullen de het programma doet de rest.

Zelf gebruik ik Acumulus hiervoor maar zijn diverse aanbieders te vinden op het www.

 

Als controle hierop zou je nog een administratiekantoor of boekhouder hiervoor kunnen aanspreken.

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Ik heb tijden kasboek van softwarenetz gebruikt.

Het is even wat handigheid om alle grootboekrekening in te voeren.

Voordeel is dat je de banktransacties in .csv kan inladen en deze redelijk makkelijk kan inboeken.

 

Nadeel het is een kasboek stelsel. Je boekt facturen in op betalingsdatum en niet op factuurdatum.

Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

  • Bring your business plan to a higher level!

    All topics related to entrepreneurship are discussed on this forum.

    • Ask your entrepreneur questions
    • Answers / solutions from fellow entrepreneurs
    • > 65,000 registered members
    • > 100,000 visitors per month
    •  Available 24/7 / within <6 hours of response
    •  Always free

  • Who's Online

    Er zijn 7 leden online en 128 gasten

    (See full list)    
  • Also interesting:

  • Ondernemersplein



EN

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept