• 0

BTW aangifte webshop

Hoi Higherlevel-leden,

 

Ik ben al een tijdje bezig met mijn omzetbelasting, maar kom er niet helemaal uit. Ik twijfel al om toch maar naar een boekhouder te stappen, maar mijn inkomsten laten dat nog niet toe.

Waarschijnlijk is het niet zo ingewikkeld, dus ik hoop dat jullie mij kunnen helpen!

 

Eerst wat info over mijn bedrijf: Ik heb een woocommerce webshop, waarop over dit kwartaal nog maar 3 bestellingen zijn afgehandeld, maar het is natuurlijk de bedoeling dat dit er veel meer gaan worden. Afgelopen kwartaal heb ik vooral producten en diensten ingekocht en nog nauwelijks iets verdiend. Ik heb producten en diensten ingekocht in Amerika, binnen de EU en in NL. Ik houd mijn administratie nu nog bij in excel, ik heb geen boekhoudprogramma. Alle facturen die ik binnenkrijg nummer ik. Ik zet ze onder elkaar in Excel en geef het volgende aan:

- De factuurdatum

- Waar de factuur vandaag komt: uit NL, binnen EU of buiten EU

- De begunstigde

- In welke categorie de factuur valt: inkoop producten, marketing, verzendkosten, etc. (voor mijzelf)

- Beschrijving doel

- Factuurbedrag incl. BTW

- Factuurbedrag excl. BTW

- BTW bedrag betaald

- BTW tarief betaald

- BTW bedrag wettelijk

- BTW tarief wettelijk

Ik begin al te merken dat mijn Excel niet toereikend zal zijn als er meer facturen bij zullen komen, daar moet ik nog iets op verzinnen.

Alle facturen bewaar ik digtaal onder het factuurnummer uit de Excel

 

Mijn vragen:

1. Is mijn adminstratie zo volledig genoeg voor de belastingdienst?

2. Ik heb nu dus voor het eerst ook (geringe) inkomsten. Hoe administreer ik die? Inkomende en uitgaande facturen in een apart overzicht? Moet ik alle uitgaande facturen ook nummeren? Nu zijn het er maar een paar, maar als het er straks veel zijn, is dat een hele klus. Of kan ik de balans van de Payment provider nemen? Dus alle inkomsten - alle kosten.

3. Ik heb producten ingekocht in Amerika. Daarover heb ik in eerste instantie geen BTW betaald. Later kreeg ik een factuur van PostNL met de invoerrechten, BTW en afhandelingskosten. De BTW heb ik dus aan een bedrijf in NL betaald, maar het is de BTW over een bestelling uit Amerika. Waar geef ik beide aan in mijn OB aangifte? Eerder heb ik in een soortgelijke situatie alleen de BTW als voorbelasting aangegeven, is dat juist?

4. Wie heeft er een goede tip voor het bijhouden van de administratie van een webshop? Is dat te doen in Excel? Weet iemand een goed boekhoudpakket met lage vaste lasten? Of kan ik beter toch maar een boekhouder gaan?

 

Ik hoop dat jullie mij weer op weg kunnen helpen!

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0
  • 0

Bedankt voor je reactie. Ik ben al een tijdje bezig en heb de site van de belastingdienst en de handleiding bij de OB aangifte al geraadpleegd, maar toch weet ik niet zeker of ik het goed doe. Daarom stel ik mijn vraag hier. Het gaat mij vooral om de BTW over de import uit Amerika, dat is toch een geval apart wat ik niet terug kan vinden.

Link naar reactie
  • 0

De BTW die je betaalt bij import, tel je op bij de voorbelasting.

Verder doe je op de BTW-aangifte niets met deze inkopen.

Afhandeling en invoerrechten zijn (inkoop)kosten.

 

Je kunt in Excel voor inkopen en verkopen het beste aparte tabbladen gebruiken.

 

Aan facturen voor particulieren worden weinig eisen gesteld.

Het is handiger om hierbij toch een factuurnummer te gebruiken.

Dat helpt vaak ook bij het koppelen van een betaling aan een bestelling.

 

Let op dat er ook kosten zijn zonder BTW, zoals bankkosten, porto en verzekeringen.

Die heb je voor de BTW-aangifte niet nodig, maar later wel voor de aangifte inkomstenbelasting.

 

Lexicom Administratie & Belastingen - Haarlem - www.lexicom-administratie.nl

Link naar reactie
  • 0

[...]

Aan facturen voor particulieren worden weinig eisen gesteld.

nee, je bent niet verplicht een factuur uit te reiken aan particulieren. Doe je dat wel dan gelden de normale factuur eisen (tenzij je een uitzondering bent):

 

-uw volledige naam en die van uw afnemer

-de naam van het onderdeel dat de prestatie levert op de factuur staat.

-uw volledige adres en dat van uw afnemer

-uw btw-nummer

-uw KvK-nummer

-de datum waarop de factuur is uitgereikt

-een uniek volgnummer

-de aard van de goederen of diensten die u hebt geleverd

-de hoeveelheid van de goederen of de omvang van de diensten die u hebt geleverd

-de datum waarop de goederen of diensten zijn geleverd, of de datum van een vooruitbetaling

-het bedrag dat u in rekening brengt, exclusief btw

-het btw-tarief dat u in rekening brengt

-het btw-bedrag

 

http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/btw/administratie_bijhouden/facturen_maken/factuureisen/factuureisen

 

 

Ik maak gewoon voor elke levering die ik doe een factuur volgens bovenstaande eisen, dat werkt het makkelijkst.

 

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor jullie reacties! Daar kan ik weer mee aan de slag OB inmiddels afgerond 8).

 

Zo heb ik de factuureisen begrepen:

Toen ik begon ergens op de site van de belastingdienst gelezen dat er een uitzondering geldt voor de detailhandel, dan hoef je niet aan de factuureisen te voldoen. Tenzij je redelijkerwijs kunt weten dat je niet te maken hebt met een particulier, maar met een bedrijf, dan gelden de factuureisen weer wel.

 

Link naar reactie
  • 0

Doe je dat wel dan gelden de normale factuur eisen (tenzij je een uitzondering bent)

In dat geval zouden er heel wat leveranciers in overtreding zijn.

Zetten ze bij Albert Heijn jouw volledige adres op de kassabon?

Nee maar dat is dan ook een kassabon (betaalbewijs) en geen factuur..

 

Als webshop gewoon netjes een factuur leveren volgens de eisen van de belastingdienst.

Link naar reactie
  • 0

Wat betreft de boekhouding doen in Excel lijkt dat wel mogelijk te zijn, echter moeten dan wel de berekeningen kloppen en daar geen fout in zitten.

 

ik zou een boekhoudprogramma aanschaffen, hoef je alleen maar de in- en uitgaande facturen goed in te vullen de het programma doet de rest.

Zelf gebruik ik Acumulus hiervoor maar zijn diverse aanbieders te vinden op het www.

 

Als controle hierop zou je nog een administratiekantoor of boekhouder hiervoor kunnen aanspreken.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 206 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.