• 0

Freelance opdrachten met of zonder factuur BTW? [wat is de slimste zet]?

Dag mensen,

 

Na veel informatie op te hebben gezocht, is ons nog steeds onduidelijk wat we nu precies moeten doen en straks moeten gaan betalen aan belasting. Hopelijk heeft een van jullie raad voor ons. Hieronder beschreven wat er precies speelt:

 

Samen met een vriend maak ik al een tijd video's als hobby. Steeds vaker kregen we kleine verzoekjes om dit voor een klein bedrag te doen voor bedrijven, maar de bedragen worden nu hoger en ik verwacht dat onze volgende opdracht een factuur wil ontvangen.

 

Persoon A (ik) is student en heeft een bijbaantje in loondienst waarmee zo'n 300 euro per maand mee binnen wordt gehaald (loonheffingskorting van toepassing). Ook leent persoon A maximale studiefinanciering bij.

 

Persoon B (vriend) heeft een fulltime job met zo'n 27.000 euro bruto salaris.

 

Een klus die we zojuist hebben gekregen levert ons in 8 maanden elke maand €1.150 op. Dus €9.200 totaal. Wel is het zo dat persoon A een groter percentage hiervan krijgt omdat hij meer tijd hieraan besteed (laten we zeggen 75%). De opdrachtgever heeft aangegeven dit als freelance klus te zien, hij zegt dat hij het geld naar een gewoon bankrekeningnummer kan overmaken, dat er geen factuur of BTW nummer nodig is omdat het om een freelance klus gaat, maar dat ik dit wel moet opgeven bij de belastingdienst eind van het jaar.

 

Vraag 1 - hoeveel belasting zal ik hierover moeten betalen? En is het een verstandige set om alles naar persoon A over te maken aangezien hij student is en dus minder BTW zal hoeven betalen, waarna hij een deel naar persoon B kan overmaken?

 

Een tweede (eenmalige) klus van een andere opdrachtgever levert ons een totaalbedrag van €2.250 op. Ik verwacht dat deze opdrachtgever (gemeentelijke instelling) wel een factuur zal vragen. Tot dusver hebben wij geen v.o.f. opgericht en weten we ook niet of dit de beste zet is.

 

Als ik opdrachtgever 1 moet geloven zou ik ook opdrachtgever 2 het best kunnen vragen om het als "freelance" klus te zien en dus geld over te maken naar mijn eigen persoonlijke rekening - alleen heb ik toch het idee dat er dan iets niet klopt? Moet er een v.o.f. opgericht worden? Of moet dit niet maar is dit wel verstandiger? Ik kan er niet uitkomen.

 

Ik hoop dat mijn verhaal duidelijk genoeg is - en dat iemand ons advies kan geven over wat de beste volgende stap is om te nemen.

 

Ontzettend bedankt voor de moeite!

 

[verandering: titel]

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

12 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hoeveel belasting weet ik niet, maar je kan als particulier gewoon een factuur sturen en geld ontvangen op je particuliere rekening. Dat vul je dan bij je inkomstenbelasting in bij "overige inkomsten". Je mag dan geen BTW vermelden op de factuur.

 

Iemand doet net alsof een "freelance klus" een speciaal iets is voor de belastingdienst? Bedoelt hij met "freelance" nu juist een particulier of juist een eenmanszaak/vof?

 

En of A nu de factuur verstuurt en dan een deel aan B geeft. Of A en B sturen allebei een eigen factuur... maakt niks uit. Geld wat je krijgt is hetzelfde. 1 factuur vind ik vaak wel netter naar de klant toe.

Link naar reactie
  • 0

Hoeveel belasting weet ik niet, maar je kan als particulier gewoon een factuur sturen en geld ontvangen op je particuliere rekening. Dat vul je dan bij je inkomstenbelasting in bij "overige inkomsten". Je mag dan geen BTW vermelden op de factuur.

 

Iemand doet net alsof een "freelance klus" een speciaal iets is voor de belastingdienst? Bedoelt hij met "freelance" nu juist een particulier of juist een eenmanszaak/vof?

 

En of A nu de factuur verstuurt en dan een deel aan B geeft. Of A en B sturen allebei een eigen factuur... maakt niks uit. Geld wat je krijgt is hetzelfde. 1 factuur vind ik vaak wel netter naar de klant toe.

 

Thanks voor de snelle reactie. Dus als ik het goed begrijp kan ik gewoon zelf in bijvoorbeeld Microsoft Word een factuur maken met mijn eigen naam/adres erop en hierop het bedrag vragen, zolang ik maar geen BTW vraag dan.

 

Diegene bedoelt met freelance klus mij als particulier. Het is alleen zo dat persoon B vanwege zijn fulltime baan waarschijnlijk een hoger bedrag aan inkomstenbelasting zal moeten betalen. In dat geval kan persoon A dus beter het volledige bedrag als zijn inkomstenbelasting aangeven om vervolgens in cash een deel aan persoon B te geven? Of zeg ik nu rare dingen?

 

Link naar reactie
  • 0

om vervolgens in cash een deel aan persoon B te geven?.Of zeg ik nu rare dingen?

 

Ja: het is belastingontduiking/-fraude. A en B moeten gewoon het van de klant ontvangen bedrag verdelen (bijv 75 en 25%) en beiden deze individuele inkomsten aangeven in hun individuele aangifte inkomstenbelasting.

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

om vervolgens in cash een deel aan persoon B te geven?.Of zeg ik nu rare dingen?

 

Ja: het is belastingontduiking/-fraude. A en B moeten gewoon het van de klant ontvangen bedrag verdelen (bijv 75 en 25%) en beiden deze individuele inkomsten aangeven in hun individuele aangifte inkomstenbelasting.

 

 

Begrijpelijk, maar nu lees ik op een website het volgende:

 

"Als je een eenmalig of incidenteel freelanceklusje doet dan ben je dus geen ondernemer voor de btw, heb je geen btw-nummer en factureer je zonder btw.

 

Neem je echter vaker klussen aan, dan ben je verplicht je bij de belastingdienst aan te melden als startende ondernemer, word je waarschijnlijk btw-plichtig, krijg je een btw-nummer en moet je mét btw factureren.

 

In de praktijk is soms onduidelijk waar de grens precies ligt tussen incidentele klusjes en ondernemerschap. Het is verstandig hierin zelf een keuze te maken en duidelijkheid te scheppen. Met andere woorden, zet tijdig de stap naar het volwaardig ondernemerschap."

 

Of mijn klusjes incidenteel te noemen zijn weet ik niet. Voor mijn gevoel wel, de een is zoals ik al zei 8x een video, elke maand waarvoor 1.150 per maand wordt betaald, en de andere is 2.250 voor 3 video's in 1x.

 

Link naar reactie
  • 0
  • 0

Bij de genoemde bedragen en maanden is er volgens mij allang geen sprake meer van 'incidenteel' werk. Ik kan me niet voorstellen dat je geen ondernemer voor de btw zou zijn. Met deze omzet is het zelfs al mogelijk dat je als ondernemer voor de inkomstenbelasting wordt gezien.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

ja als jullie samen willen ondernemen is dat een optie.

 

Jullie kunnen je ook beiden als eenmanszaak inschrijven en het werk aan elkaar doorfactureren. Dan ben je alleen verantwoordelijk voor je eigen stukje.

 

Een VOF is meer een huwelijk waarbij je verantwoordelijk wordt voor elkaar en er een hoop bij komt kijken.

 

Denk er niet te licht over en laat je desnoods voorlichten als je twijfelt.

Link naar reactie
  • 0

Begrijpelijk, maar nu lees ik op een website het volgende

 

Dat gaat weer over de omzetbelasting (BTW), terwijl de opmerking waar ik op reageerde voornamelijk ging over - de door jou zelf genoemde - inkomstenbelasting. Verwar beide belastingen aub niet.

 

Cash uitbetalen zonder aangifte is ontduiking van inkomstenbelasting, dat staat los van het wel of niet moeten sturen van een BTW factuur (BTW wordt ook niet door jullie betaald maar door de klant, jullie dragen het alleen maar af)

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

En is het een verstandige set om alles naar persoon A over te maken aangezien hij student is en dus minder BTW zal hoeven betalen, waarna hij een deel naar persoon B kan overmaken?

Stel dat zulks al zou mogen, dan zou je alsnog met schenkbelasting te maken kunnen krijgen.

 

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 127 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.