• 0

BTW constructie bij tussenpersoon die spullen verhuurt

Goedemiddag!

 

Na een zoektocht langs de KVK site en de belastingdienst kom ik er eigenlijk nog helemaal niet uit, en wend ik mij maar tot de genieën van dit forum.

 

Ik ben onlangs een VOF gestart naast mijn huidige baan, een uit de hand gelopen hobby, en naast het geven van bedrijfsuitjes en clinics in sport is één van onze andere bedrijfsactiviteiten het verhuren van sportmateriaal waar mensen dan gebruik van kunnen maken in het park. Dit zal niet ons hoofdactiviteit zijn en doordat wij natuurlijk hiernaast ook gewoon werken zullen wij zelf niet het spul verhuren maar zal dit gebeuren bij een kiosk vlak naast het park. Hierover is al contact geweest en deze zullen puur als tussenpersoon optreden.

 

Nou heb ik mij al redelijk verdiept in BTW, komen we zeer waarschijnlijk wel in aanmerking voor de KOR en is het voor bedrijfsuitjes e.d. gewoon simpel; je rekent (bijvoorbeeld) 15 pp, en in de factuur gooi je daar 21% (of 6%) BTW overheen voor het bedrijf, simpel is that.

 

Voor het verhuren van het sportmateriaal is het wat lastiger. Zoals afgesproken zal de Kiosk van elke verhuurder 20% van de opbrengst krijgen voor het faciliteren, en wij 80%. €10 per huurder is dus €8 om €2. Per maand zullen wij een factuur naar de Kiosk sturen voor de hoeveelheid spul dat verhuurd is. Dit is natuurlijk niet te controleren maar hier speelt een wederzijds stukje vertrouwen een rol.

 

Per persoon zal het huren 10e kosten, waarvan 2 euro voor de kiosk is. Per maand stellen wij dan een factuur op richting de kiosk met hoeveel er gehuurd is, en dan krijgen wij dus (als er 20x gehuurd is) 20x 8e is een opbrengst van 160 euro. Moet daar dan ook weer btw overheen?

 

Want in die 10e die je aan een persoon rekent voor het huren van spul zit al BTW, waarin weer onderscheid gemaakt moet worden in het deel van de kiosk (2 euro) en het deel van ons (8 euro). Wij moeten dus BTW afdracht doen voor die 8 euro lijkt mij.. Verder raak ik het spoor een beetje bijster.

 

Warrig verhaal, hoop dat men het begrijpt en een zinnig antwoord kan geven. Alvast dank!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Wie huurt en wie verhuurt?

Huurt de kiosk van jullie en verhuurt hij of zij op eigen naam? Dan stuur je een factuur naar de kiosk conform afspraak en klaar.

 

Verhuurt kiosk namens jullie en staat jullie naam op de bon die de uiteindelijke klant krijgt, dan stuur je een factuur voor het volledige bedrag.

 

Dan is de keuze of jij stuurt een creditfactuur voor de commissie of de kiosk factureert jou voor de commissie.

Link naar reactie
  • 0

Wie huurt en wie verhuurt?

Huurt de kiosk van jullie en verhuurt hij of zij op eigen naam? Dan stuur je een factuur naar de kiosk conform afspraak en klaar.

 

Verhuurt kiosk namens jullie en staat jullie naam op de bon die de uiteindelijke klant krijgt, dan stuur je een factuur voor het volledige bedrag.

 

Dan is de keuze of jij stuurt een creditfactuur voor de commissie of de kiosk factureert jou voor de commissie.

 

Het is het tweede geval. De kiosk is puur een tussenpersoon voor het verhuren van ons spul namens ons. En in dat geval is denk ik het rekenvoorbeeld van The Toolman een goede; maandelijks sturen wij de Kiosk een factuur met ons deel, dat BTW gedeelte van de factuur die wij opsturen kan de kiosk als voorbelasting aftrekken van de BTW van het verhuren van spullen aan de klant, en wij kunnen de afgedragen BTW eventueel minus de voorbelasting van de investeringen van het materiaal doen.

 

Verrek, duidelijk :D. Dank!

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 262 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.