• 0

Holding voor aandelen zonder dga salaris?

Ik zit momenteel de mogelijkheden te bekijken voor het overnemen van aandelen van de organisatie waar ik werk.

 

In principe richt ik dan een Holding op die aan de bestaande werk BV wordt gekoppeld voor x%.

Nu probeer ik uit te vinden of ik fiscaal gezien het beste in dienst kan blijven bij de werk BV of beter kan werken met een management fee.

 

Blijf ik bij de werk BV in dienst, dan zal mijn Holding aanvankelijk aandelen bezitten en hier dividend over ontvangen. Van dit dividend wordt de aanvankelijke lening voor de aandelen ingelost. In de Holding zullen dan heen werkzaamheden plaatsvinden. Moet ik dan belastingtechnisch toch dga salaris uitbetalen?

 

Of is het slimmer om uit dienst te gaan en te werken met de management fee? Hierbij zal ik dan een berekening moeten maken hoeveel management fee ik moet ontvangen wil ik de dividend kunnen gebruiken als aflossing zonder dat ik dit eerst moet uitbetalen als dga salaris. Dit zou alleen gelden als dividend ook als inkomsten wordt gezien en dus meeweegt in bepaling van de hoogte van een dga salaris.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Blijf ik bij de werk BV in dienst......moet ik dan belastingtechnisch toch dga salaris uitbetalen?

Ja, maar in de werkmij in plaats van in de Holding

 

Dit zou alleen gelden als dividend ook als inkomsten wordt gezien en dus meeweegt in bepaling van de hoogte van een dga salaris.

Dat doet het niet. Salaris is een in Box 1 belaste beloning voor arbeid, dividend een in box 2 (*) belaste (winstafhankelijke) beloning voor aandelenbelang/bezit. Dat staat volledig los van elkaar.

 

(*) = indien 5% belang of meer

 

Het gebruikelijke DGA loon is van toepassing zodra je aanmerkelijk belanghouder bent (5% of meer van de aandelen van de werkmij) en direct (in loondienst van werkmij) of indirect (in loondienst holding en facturatie magagmentfee aan werkmij) arbeid verricht voor de werkmij.

 

Wat overigens wél meetelt voor het fiscale DGA salaris, is een eventuele bijtelling van een lease-auto

 

Kortom: gebruikelijk loon is van toepassing zodra je 5% of meer van de aandelen van de werkmij hebt, ongeacht of je in dienst blijft van de werkmij of in dienst treedt van je eigen holding.

 

Nu probeer ik uit te vinden of ik fiscaal gezien het beste in dienst kan blijven bij de werk BV of beter kan werken met een management fee.

Lijkt me eerlijk gezegd niet het voornaamste issue. Kijk eerst eens of de prijs en de wijze van financiering wel kunnen (het kan dus in ieder geval niet op de manier die je zelf voor ogen had). Schakel daarvoor - zodra het serieus wordt- sowieso een fiscalist en een jurist in (géén doe het zelf materie!). De fiscalist kan je dan in het verlengde van de case ook informeren over de details, zoals waar in dienst te treden: aan beide opties kleven voor- én nadelen.

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Als ik het dus goed begrijp maakt het vrij weinig uit (uitgaande van meer dan 5%) of ik in dienst blijf van de werkmij of werk met een managementfee vanuit de Holding?

 

Echter, stel ik ben in dienst van de werkmij en daar is mijn salaris als werknemer 50.000, moet mijn Holding mij dan ook nog het minimum uitbetalen? Oftewel, maakt het uit welke het gebruikelijk loon uitbetaald?

 

Kijk eerst eens of de prijs en de wijze van financiering wel kunnen (het kan dus in ieder geval niet op de manier die je zelf voor ogen had).

Welke manier bedoel je?

Link naar reactie
  • 0

Als ik het dus goed begrijp maakt het vrij weinig uit (uitgaande van meer dan 5%) of ik in dienst blijf van de werkmij of werk met een managementfee vanuit de Holding?

Nee, dat schreef ik niet! Het maakt voor een hoop dingen veel uit, maar uitdrukkelijk niet voor het moeten toepassen van gebruikelijk loon en de omvang daarvan.

 

Echter, stel ik ben in dienst van de werkmij en daar is mijn salaris als werknemer 50.000, moet mijn Holding mij dan ook nog het minimum uitbetalen?

Nee. Als jij in dienst bent van de werkmij, dan verricht je immers geen arbeid vanuit je holding, dus geen gebruikelijk loon vanuit die holding

 

Oftewel, maakt het uit welke het gebruikelijk loon uitbetaald?

De BV waar je een arbeidsovereenkomst mee hebt (dus de werkmij indien in dienst van de werkmij of jouw holding indien in dienst van de holding) is verantwoordelijk voor (de loonheffing van) het gebruikelijke loon.

Voor de loonheffing en hoogte maakt het niet uit of dat gebruikelijke loon in werkmij of holding wordt betaald: daar zit heen verschil in/tussen. Voor een aantal overige zaken maakt het wel een (groot) verschil of je in dienst bent van werkmij of holding. Een fiscalist en/of jurist kan je daar meer over vertellen

 

Welke manier bedoel je?

Met dividend dat meetelt als gebruikelijk loon (wat het dus niet doet)

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Ik denk dat ik hem begrijp. Een fiscalist gaat zeker geraadpleegd worden voor alle overige zaken die voordelig of nadelig kunnen zijn natuurlijk.

 

Dus als ik mijn eigen tekst quote

Blijf ik bij de werk BV in dienst, dan zal mijn Holding aanvankelijk aandelen bezitten en hier dividend over ontvangen. Van dit dividend wordt de aanvankelijke lening voor de aandelen ingelost. In de Holding zullen dan geen werkzaamheden plaatsvinden. Moet ik dan belastingtechnisch toch dga salaris uitbetalen?

Dit zou inhouden dat wanneer de werkmij salaris uitbetaald welke voldoet aan de dga norm, de Holding mij niet ook uit hoeft te betalen?

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 245 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.