• 0

Hij weg of ik weg, is dit een goed idee?

Hallo allemaal,

 

Ik zal jullie een lang verhaal besparen maar ik zit op dit moment met het volgende: samen met een compagnon zit ik 50-50 (heb ik van geleerd ;)) in een B.V., nu is het zo dat mijn compagnon eigenlijk niets nuttigs doet en ik samen met 'mijn' medewerkers (hij kent ze amper) de kar trek. Het klassieke "hij doet niets nuttigs en ik wel" verhaaltje, helaas.

 

Het is best een flink bedrijf -- zo'n 20 medewerkers -- maar ik, alsmede behoorlijk wat mensen op de werkvloer, zijn het simpelweg beu dat mijn compagnon niets nuttigs doet, bijna altijd te laat is, veel vrije dagen opneemt, gedemotiveerd is, etc.

 

Daarnaast zitten we momenteel in een behoorlijke groeifase waarbij elke euro telt en zijn managementfee, een dikke 9k per maand, druk enorm hard op de lasten. Dat geld zou ik erg goed kunnen gebruiken, daar kan ik 2 a 3 fulltime mensen voor inhuren die wel nuttige dingen doen.

 

Ik heb hier al meerdere malen met hem over gesproken en steeds geeft hij aan dat hij 'van alles' wil doen, maar hij doet nooit wat. Daarnaast is het ook eigenlijk altijd maar zoeken naar taakjes voor hem, net zoals je voor een stagiaire doet. Geen enkele van zijn uren leveren ook maar 1 euro op.

 

Dit ben ik nu beu, maar hij wil dus zelf niet echt meewerken. Dus heb ik het volgende bedacht: ik vertel hem dat ik ga stoppen met het bedrijf tenzij ik de helft (of al) zijn aandelen krijg. Als ik stop, mag hij mijn aandelen overnemen, maar dan heeft hij niet veel meer. De belangrijkste mensen (en klanten) willen juist samen met mij werken en vertrekken zonder enige twijfel met mij, waardoor er niets meer over blijft. Als ik doorga met 75% van de aandelen zal hij alsnog geen functie mogen bekleden maar krijgt hij wel dividend. Als ik doorga met 100% van de aandelen krijgt hij uiteraard geen functie en ook geen dividend.

 

Het voelt ergens een beetje gemeen om het op deze manier te gaan spelen, maar anderzijds blijft er sowieso weinig van het bedrijf over. De kosten en de irritatie die mijn huidige compagnon opleveren zijn te groot om dit vol te houden.

 

Denken jullie dat dit een goed idee is?

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

 

 

Ik heb hier al meerdere malen met hem over gesproken en steeds geeft hij aan dat hij 'van alles' wil doen, maar hij doet nooit wat.

 

 

Hoe zijn die gesprekken verlopen? Alleen oppervlakkig over het probleem, of ook in diepere zin dat er consequenties aan zijn gedrag zitten? In hoeverre kunnen jullie samen een oplossing bedenken, waarbij je hem ook zover kan krijgen dat hij ook echt in actie gaat komen?

Is er ook een reden dat hij zich zo gedraagt?

Link naar reactie
  • 0

Hoe zijn die gesprekken verlopen? Alleen oppervlakkig over het probleem, of ook in diepere zin dat er consequenties aan zijn gedrag zitten? In hoeverre kunnen jullie samen een oplossing bedenken, waarbij je hem ook zover kan krijgen dat hij ook echt in actie gaat komen?

Is er ook een reden dat hij zich zo gedraagt?

 

De materie die wij uitoefenen ligt ver boven zijn niveau en de eventuele taken die hij wel zou kunnen uitvoeren (maar waar ik eigenlijk ook iemand van 3k per maand voor kan inhuren) doet hij niet goed, niet op tijd, etc. De gesprekken die we hierover hebben gehad zijn inderdaad best diep geweest en hieruit is uiteindelijk gebleken dat hij zich vooral wil inzetten als 'manusje van alles' en niet zozeer iemand met declarabele uren. Hij heeft letterlijk aan mij gevraagd of ik taken voor hem wil verzinnen. Ik ben al meer dan een jaar bezig met hem proberen te motiveren en hem vertellen wat hij allemaal zou kunnen doen, maar het lukt niet. Ik kom er niet doorheen. Misschien is het iets met zijn leeftijd -- hij is 20 jaar ouder -- misschien vind hij het wel lekker makkelijk zo, ik weet het niet, maar wat ik wel weet is dat hier geen verandering in aan te brengen is.

Link naar reactie
  • 0

Maar je vond het destijds wel een goed idee om met hem in zee te gaan. Misschien is de groei van het bedrijf zijn capaciteit nu wel te boven gegaan, maar hij heeft wel meegeholpen met de basis.

Wil hij zijn aandelen niet verkopen?

 

Er is mij destijds een verkeerd beeld toegedaan van wat hij zoal allemaal zou doen. Ik had hem op een voetstuk staan, maar nu blijkt dat er letterlijk geen procent waar is van wat ik had verwacht. Ik heb me daar ernstig in vergist en dat is nou eenmaal mijn fout. Maar misschien is mijn grootste fout dat ik niet al een jaar geleden actie heb ondernomen ipv nu.

 

Hij wil zijn aandelen wel verkopen, maar hij wil er een belachelijk bedrag voor hebben. Iets wat niet te onderbouwen valt en wat ik ook niet kan op hoesten.

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 270 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.