• 0

Product gebouwd zonder overeenkomst

Hallo allemaal,

 

Enige tijd geleden ben ik voor een opdrachtgever aan een project begonnen. Het betreft hier een behoorlijk groot stuk maatwerksoftware. Belangrijk om te weten:

 

1: De software wordt gebouwd als plugin voor een bestaand ERP systeem. Wij bouwen dit project dus bovenop een bestaand systeem wat wij NIET hebben gebouwd.

 

2: De offerte is destijds nooit getekend en er is nooit formeel akkoord voor gegeven. Het is een beetje een 'Nice, begin maar!' gevalletje. Er is dus ook nergens vastgelegd waar het IP ligt.

 

Volgens mij ligt het IP bij ons, aangezien opdrachtgever de moeite niet heeft genomen om de offerte te ondertekenen of de eventuele voorwaarden door te spreken (waarin het IP had kunnen worden vastgelegd).

 

Dank!

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

16 antwoorden op deze vraag

  • 0

Staat in de offerte dat aanvaarding alleen kan door ondertekening van de offerte? (Beter gezegd, wat staat hierover in de offerte?)

 

Worden de rechten uberhaupt behandeld in de offerte of de AV?

 

Heb jij inmiddels facturen gestuurd en zijn die betaald?

 

Als er verder niets is afgesproken, ligt het auteursrecht bij de maker. (Al moet ik dan meteen denken aan een soortgelijk geval dat hier een half jaar geleden werd besproken en waarbij een BV zou worden opgericht waar de programmeur voor zou komen te werken - in dat geval is het auteursrecht van de BV.)

Branko Collin, front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.

Link naar reactie
  • 0

Staat in de offerte dat aanvaarding alleen kan door ondertekening van de offerte? (Beter gezegd, wat staat hierover in de offerte?) Worden de rechten uberhaupt behandeld in de offerte of de AV?

 

Er staat niets over in de (niet ondertekende) offerte of in de AV.

 

Heb jij inmiddels facturen gestuurd en zijn die betaald?

 

Ja, 60% van het project is inmiddels af en ze hebben ook alle deelfacturen tot dusver netjes betaald.

 

Als er verder niets is afgesproken, ligt het auteursrecht bij de maker. (Al moet ik dan meteen denken aan een soortgelijk geval dat hier een half jaar geleden werd besproken en waarbij een BV zou worden opgericht waar de programmeur voor zou komen te werken - in dat geval is het auteursrecht van de BV.)

 

Dat dacht ik al inderdaad :)

 

Thanks!

 

Link naar reactie
  • 0
Volgens mij ligt het IP bij ons, aangezien opdrachtgever de moeite niet heeft genomen om de offerte te ondertekenen of de eventuele voorwaarden door te spreken (waarin het IP had kunnen worden vastgelegd).
Niet de moeite heeft genomen... daar klinkt enige frustratie in door. Je kan het ook als een professionele dimensie van jouw werk zien dat je zulke zaken met je opdrachtgever doorneemt, zodat er geen onverwachte konijnen uit de hoed komen.

 

Je kan het auteursrecht tegen de opdrachtgever gebruiken (je mag niks zonder extra toestemming en aanvullende betaling) of inzetten om bijvoorbeeld zo'n extensie ook aan derden te verkopen.

 

Werk met open vizier, niet met verhulde slimmigheidjes. ;)

 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Volgens mij ligt het IP bij ons, aangezien opdrachtgever de moeite niet heeft genomen om de offerte te ondertekenen of de eventuele voorwaarden door te spreken (waarin het IP had kunnen worden vastgelegd).
Niet de moeite heeft genomen... daar klinkt enige frustratie in door. Je kan het ook als een professionele dimensie van jouw werk zien dat je zulke zaken met je opdrachtgever doorneemt, zodat er geen onverwachte konijnen uit de hoed komen.

 

Je kan het auteursrecht tegen de opdrachtgever gebruiken (je mag niks zonder extra toestemming en aanvullende betaling) of inzetten om bijvoorbeeld zo'n extensie ook aan derden te verkopen.

 

Werk met open vizier, niet met verhulde slimmigheidjes. ;)

 

 

Het klopt inderdaad dat ik me inmiddels gruwelijk irriteer aan klanten die niet de moeite nemen om een offerte te tekenen waar ik behoorlijk veel tijd in heb gestoken ;) Daar komt dat stukje frustratie vandaan. Wat je zegt over een 'professionele dimensie' zou misschien wel kunnen kloppen ware het niet dat de opdrachtgever al (letterlijk) wilde dat ik aan de slag ging zonder dat de offerte af was. Nadat ik de offerte heb verstuurd en een behoorlijk informele 'ga maar aan de slag' heb gekregen ben ik pas begonnen. Ik heb daarna meerdere malen de handtekening(en) gechased, maar daar kwam simpelweg geen respons op.

 

Ik stel deze vraag omdat de eigenaar van de ERP software maar *ook* de opdrachtgever het nu al heeft over 'als de software af is kunnen we zelf dingen in de code aanpassen', maar ik denk dat dat dus niet zomaar mag. Nu ben ik niet onwelwillend, maar deze (grote) klant tekent nooit offertes, overeenkomsten, etc. en volgens mij is dat omdat ze vanuit de directie nergens aan vast willen zitten. Erg frustrerend zoals je misschien kunt begrijpen. Nu is misschien wel het moment om een keer vanuit mijn kant te laten zien wat voor consequenties dat heeft.

Link naar reactie
  • 0
Erg frustrerend zoals je misschien kunt begrijpen. Nu is misschien wel het moment om een keer vanuit mijn kant te laten zien wat voor consequenties dat heeft.
Echt frustrerend wordt het pas als een klant niet reageert op facturen of achteraf opnieuw gaat onderhandelen over de prijs. Deze opdrachtgever betaalt prompt, zei je zelf.

 

De meeste ondernemers zijn blij met zo'n klant. ::)

 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Erg frustrerend zoals je misschien kunt begrijpen. Nu is misschien wel het moment om een keer vanuit mijn kant te laten zien wat voor consequenties dat heeft.
Echt frustrerend wordt het pas als een klant niet reageert op facturen of achteraf opnieuw gaat onderhandelen over de prijs. Deze klan betaalt prompt, zei je zelf.

 

De meeste ondernemers zijn blij met zo'n klant. ::)

 

 

Zeker waar! :)

Link naar reactie
  • 1

Hou er rekening mee dat niet elke klant even welingelicht is als het op auteursrechten aankomt. Als jouw klant ervan uitgaat dat hij later zelf jouw software mag aanpassen, is dat niet altijd ter kwader trouw.

 

Wat een goede strategie zou zijn om de klant hierover in te lichten, durf ik niet over te speculeren.

Branko Collin, front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.

Link naar reactie
  • 0

Hou er rekening mee dat niet elke klant even welingelicht is als het op auteursrechten aankomt. Als jouw klant ervan uitgaat dat hij later zelf jouw software mag aanpassen, is dat niet altijd ter kwader trouw.

 

 

Nee, maar het is ook niet altijd kwader trouw van iemand om te staan op zijn IE (wat sommigen wel impliceren).

 

Iemand, de TS bijvoorbeeld, kan best wel de eerlijke verwachting hebben dat verder ontwikkelwerk, als het nodig zal zijn, bij hem terecht komt omdat hij immers het auteursrecht heeft, en daar zijn prijs op aangepast hebben.

 

Als er dan geen verder werk komt is dat nu eenmaal ondernemersrisico, maar als er wel verder werk komt maar dat naar een concurrent gaat, dan is (of voelt) dat oneerlijk.

 

 

Bel een octrooigemachtigde van Patenthuis bij al uw octrooivragen !

Link naar reactie
  • 1

Nee, maar het is ook niet altijd kwader trouw van iemand om te staan op zijn IE (wat sommigen wel impliceren).

Een overeenkomst is niet alleen iets van regels en handtekeningen en kleine lettertjes, maar ook een afspraak tussen twee partijen. Je kan er naar kijken met een oog op de lettertjes (wat niet afgesproken is is geen deel van de overeenkomst) of met een oog op wat beiden bedoelden en verwachten.

 

Als je voortdurend je vennoten en klanten te slim af wil zijn op basis van regeltjes en rechten, verlies je op den duur de mensen die op basis van intentie en goede wil samenwerken, en houd je de letterneukers over.

 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Ik ben het helemaal met je eens TwaBla, echt 100%

 

Alleen heb ik nog niet direct het gevoel bij de twee recente vragen van Pistoletje dat daar sprake is van 'Als je voortdurend je vennoten en klanten te slim af wil zijn...' Wel in die recente post of de domeinnaam met de rest van 'alle rechten' moet worden overgedragen, maar daar heeft (denk ik toch) Pistoletje niets mee te maken.

 

Regels en rechten zijn er niet voor niets. Er zit nog veel grijze ruimte tussen 'jezelf op regels en wetten beroepen' en 'te slim af wil zijn'.

 

 

 

 

Bel een octrooigemachtigde van Patenthuis bij al uw octrooivragen !

Link naar reactie
  • 0

Het klopt inderdaad dat ik me inmiddels gruwelijk irriteer aan klanten die niet de moeite nemen om een offerte te tekenen waar ik behoorlijk veel tijd in heb gestoken ;)

 

Als je een offerte opstelt en daar op als reactie krijgt "ga maar aan de slag", dan heb je in principe geen handtekening nodig. Dan heb je gewoon een overeenkomst.

 

Natuurlijk altijd wel handig om dat schriftelijk/per mail te regelen.

 

Link naar reactie
  • 0
In Memoriam
Retired Mod     11,3k 479

Erg frustrerend zoals je misschien kunt begrijpen. Nu is misschien wel het moment om een keer vanuit mijn kant te laten zien wat voor consequenties dat heeft.

Dat kan zomaar ook andersom werken en consequenties voor jezelf hebben. Want wat als de opdrachtnemer niet betaalt? Dan heb je geen getekende offerte om het hard te maken.

 

We vernemen wel vaker dat ondernemers zonder getekende offerte aan de slag gaan na een informele mondelinge toezegging en daarmee in een later stadium in de problemen komen. Niet alleen v.w.b. het vastleggen van recht op auteursrecht (in TS zijn geval), maar ook m.b.t. betalen van facturen en men met een gentlemen's agreement uiteindelijk geen bewijs heeft.

Zorg dus in het vervolg áltijd voor een ondertekende offerte met (gespecificeerde) leveringsvoorwaarden. Als opdrachtgever (nog) geen moeite neemt om de offerte door te nemen/te ondertekenen en je "gewoon" aan de slag gaat, is dat in basis wel vragen om problemen. Dat kan frustrerend zijn, maar jij bent toeleverancier en jij moet zorgen dat opdrachtnemer ondertekent.

Netwerken: Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent !

Link naar reactie
  • 0
We vernemen wel vaker...
Wie zijn die we?

 

Er verschuilen zich veel beren in het ondernemersbos. Want heb je eenmaal een ondertekende offerte (op papier natuurlijk) blijkt de ondertekenaar weer niet bevoegd. Dus dan moet je bevestigd hebben dat die bevoegdheid bestaat. Maar klopt die bevestiging dan wel...

 

De vraagsteller die zich opwindt over ongetekende offertes weet één ding wel: deze klant betaalt netjes.

 

;D

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 270 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.