• 0

Welke resolutie wordt het meest gebruikt?

Aanbevolen berichten

  • 0

Ach ja : bij al deze vragen is de vraag : wat kan ik wel/niet doen met mijn website ? We kunnen met de nieuwe snelheden al veel meer dan in de tijd van 14K4.

 

Nu speelt bij ons de discussie : wel of niet op ADSL gokken, oftwel : bouw je een site die wat dikker kan zijn, dan als je nog rekening houdt met 56K6-modems ?

 

De gegevens die ik heb duiden er op dat 40% van de itnernetters in NL een ADSL-verbinding hebben en dit is snel groeiende. Maar als ik mij hier op richt, mis ik misschien veel klanten.

Oftewel : als ik zeker zou weten dat al mijn klanten (kopende internet klanten, 30-50, etc) een ADSL hebben, dan hoef ik mij (iets) minder zorgen te maken over de dikte van mijn site.

Vandaar dat ik graag dus binnen die 40% wil kijken !

 

(enne : ik zal de complimenten overbrengen aan Moniforce) ;)

Link naar reactie
  • 0

 

 

Nu speelt bij ons de discussie : wel of niet op ADSL gokken, oftwel : bouw je een site die wat dikker kan zijn, dan als je nog rekening houdt met 56K6-modems ?

 

 

 

Kun je het niet omdraaien ?

Als jouw klantenkring voornamelijk uit voetballiefhebbers bestaat, dan denk ik dat de kand redelijk groot is dat ze een snelle verbinding hebben.

Naast ADSL is er natuurlijk ook nog de kabelgroep.

 

En dan is er nog het VOIP verhaal, de consument lijkt dit veel sneller op te pakken, Ook dit verhoogt de dekking van een snelle internet verbinding.Bellen via internet is voor veel mensen goedkoper dan via het kpntelefonie netwerk.

Link naar reactie
  • 0

Je hebt het over mensen die op internet bestellingen doen. Je kunt er dan eigenlijk wel vanuit gaan dat dat de groep is die het internet veelvuldig gebruikt. Dan neem ik aan dat die groep zeker gebaat is bij een snellere internetverbinding en gezien de huidige prijzen hebben zij dat ook gewoon.

 

Ik zou me er niet zo'n zorgen om maken. En je moet nog al heel DIK gaan doen wil de website te traag worden op onderdelen. Als je telkens een flimpje wilt laten draaien bij een productpresentatie kan het inderdaad net teveel van het goede zijn ;)

 

 

Overzichtelijke website statistieken van ICStats, Visitor Engagement praktisch toepasbaar!

Link naar reactie
  • 0

Prima topic, ik ben al wat wijzer geworden. :)

 

Wel nog een vraagje: onze site is op dit moment gebouwd voor resolutie 1024 x 768. Bij een grotere resolutie wordt de pagina behoorlijk klein. Nu zijn we al een hele tijd aan het meten en doen om alles passend te krijgen.

Maar als ik het goed begrijp zijn er scripts waarmee je een pagina rekbaar kunt maken. Dan rekt die dus bij een hogere resolutie mooi mee.

 

Is dat nu iets heel ingewikkelds om het rekbaar te maken? Onze site is nu ‘statisch’ en wat aan de kleine kant bij een hogere resolutie. En bovendien: 36% van de bezoekers uit mijn doelgroep gebruiken al een resolutie van 1280 x 1024 (dit haal ik uit de statistieken van een andere website).

 

Alvast bedankt!

 

Link naar reactie
  • 0
Is dat nu iets heel ingewikkelds om het rekbaar te maken?

 

Integendeel, het is meer een kwestie van dingen laten dan van dingen doen. Standaard doet een browser aan word-wrapping en schaalt een pagina met de grootte van het venster. Pas als je fixed-size tabellen e.d. gaat gebruiken houdt dat op. Doe dat dus niet.

 

Maar een ontwerp zo maken dat het op verschillende groottes mooi is, is een beetje een vak apart.

 

Zoekwoorden: liquid design.

Link naar reactie
  • 0

Is dat nu iets heel ingewikkelds om het rekbaar te maken?

 

Pas als je fixed-size tabellen e.d. gaat gebruiken houdt dat op. Doe dat dus niet.

 

Maar een ontwerp zo maken dat het op verschillende groottes mooi is, is een beetje een vak apart.

 

 

 

mhm... te laat. :-[ De site is half af en de webdesigner was niet blij met mijn opmerking. Nu weet ik niet wat wijsheid is: NU nog alles laten aanpassen of later pas. Van de webdesigner kreeg ik de volgende reactie: "Al vanaf het begin is het ontwerp erop gebaseerd dat de website een vaste breedte heeft. ... Om ervoor te zorgen dat de website mee schaalt met de resolutie van de browser, heeft een behoorlijke impact waar heel goed over nagedacht moet worden. Om te beginnen zal het ontwerp van de website moeten worden aangepast en dan zullen wij alle pagina’s weer opnieuw moeten maken."

 

En nu? We hebben nooit besproken of schriftelijk vastgelegd voor welke resolutie de site gebouwd wordt of dat de website een vaste breedte heeft. Ik vond hem in een hoge resolutie altijd al te 'klein' maar keeg als antwoord dat het niet breder kon omdat die in een kleinere resolutie net op het scherm paste.... wist ik veel dat je een site 'liquid' kunt maken ??? Of moet ik als domme klant zoiets nou weten?

 

 

Link naar reactie
  • 0
En nu? We hebben nooit besproken of schriftelijk vastgelegd voor welke resolutie de site gebouwd wordt of dat de website een vaste breedte heeft. Ik vond hem in een hoge resolutie altijd al te 'klein' maar keeg als antwoord dat het niet breder kon omdat die in een kleinere resolutie net op het scherm paste.... wist ik veel dat je een site 'liquid' kunt maken ??? Of moet ik als domme klant zoiets nou weten?

 

Tsja, lastig hoor. Aan de ene kant schoot de webdesigner n.m.m. tekort door zoiets niet vooraf te bespreken en de mogelijkheid van liquid design niet eens te noemen toen je over de grootte begon. Aan de andere kant vertoon jij typisch klantgedrag door pas over dingen te gaan nadenken als het werk af is en dan te vertellen hoe je het eigenlijk gehad had willen hebben. Misschien kun je onderhandelen over het delen van de kosten van het meerwerk dat nodig is om het design alsnog liquid te maken.

Link naar reactie
  • 0
Aan de ene kant schoot de webdesigner n.m.m. tekort door zoiets niet vooraf te bespreken en de mogelijkheid van liquid design niet eens te noemen toen je over de grootte begon.

 

Sterker nog, hij schoot tekort toen hij voor een fixed size koos. Dat is zooo 20e eeuws! ;)

 

Aan de andere kant vertoon jij typisch klantgedrag door pas over dingen te gaan nadenken als het werk af is en dan te vertellen hoe je het eigenlijk gehad had willen hebben.

 

Tsja, de meeste bedrijven/mensen hebben nu eenmaal niet veel kaas gegeten van het maken van websites. Als ze dan de eerste versie onder ogen krijgen vallen dit soort dingen pas op.

Link naar reactie
  • 0

Dit zijn statistieken uit onderzoek van OneStat:

 

The most popular screen resolutions on the web in the world are:

1. 1024 x 768

2. 800 x 600

3. 1280 x 1024

4. 1152 x 864

5. 1600 x 1200

6. 1280 x 800

7. 1600 x 1024

- -

57.38%

18.23%

14.18%

4.95%

1.67%

1.56%

0.55%

 

Ikzelf gebruik trouwens 1440x900 (breedbeeld scherm)

Link naar reactie
  • 0

Sterker nog, hij schoot tekort toen hij voor een fixed size koos. Dat is zooo 20e eeuws! ;)

 

Kennelijk is de meerderheid van de websites dan in de vorige eeuw blijven steken... ::) :o :'(

 

Overigens kan ik me best voorstellen dat een designer om te beginnen kiest voor vaste breedte. Het is echt een stuk makkelijker om de site leesbaar te houden. Ik heb zelf best wel een hekel aan websites die geen rekening houden met een groter scherm en het lezen van tekst over de hele breedte is gewoon veel moeilijker dan wanneer het op papier zou staan.

 

Misschien is een tussenoplossing om met afbeeldingen od info te werken die verder relatief onbelangrijk zijn maar wel de zijkanten wat opleuken?

"If you can believe it, you will achieve it!"

Link naar reactie
  • 0

Je slaat de spijker op z'n kop Patricia. Volle breedte tekst is op grote schermen niet prettig. Als je gaat voor een 'fluid' ontwerp dan werkt dat alleen als je een minimale en maximale breedte gebruikt. En dat is redelijk lastig.

 

Het breken van de loze ruimte met graphics is ook een prima oplossing. Mijn site is voor 800x600 gemaakt (ook omdat de hoeveelheid content beperkt is, 1024 pixels vullen is dan lastiger) Ik gebruik een deel van m'n logo links en rechts van de content. Deze vallen bij een resolutie van 800x600 netjes weg zonder scrollbar. Bij hogere resoluties zorgen ze er voor dat de pagina niet zo leeg is.

Link naar reactie
  • 0

Ik heb zelf best wel een hekel aan websites die geen rekening houden met een groter scherm en het lezen van tekst over de hele breedte is gewoon veel moeilijker dan wanneer het op papier zou staan.

 

Websites staan niet over de volle breedte van het scherm, ze staan (mits goed ontworpen) over de volle breedte van het venster. En de eindgebruiker is de baas over zijn eigen vensters. Die kan ze net zo smal of breed maken als zij prettig vindt.

 

Aangezien je teksten op het web vaak toch niet echt leest en alleen scant, vind ik het prettig om zoveel mogelijk schermruimte te gebruiken (op 1200x1920) en het geheel in een oogopslag te kunnen overzien met zo min mogelijk scrollen en klikken.

 

Zo heeft iedereen zijn voorkeuren. Fluid design respecteert die.

Link naar reactie
  • 0
En de eindgebruiker is de baas over zijn eigen vensters. Die kan ze net zo smal of breed maken als zij prettig vindt.

 

Daar heb je gelijk in maar het zal je verbazen hoeveel internetters geen idee hebben van hoe dat in z'n werk gaat. Ik gebruik altijd mijn partner als referentie om te checken of iets wat ik gemaakt heb wel gebruikersvriendelijk genoeg is.

 

Een venster vergroten is iets wat hij toevallig 2 dagen geleden vroeg - hij stoorde zich aan een programma wat standaard klein opent. Hij is nog van het slag dat bang is dat de pc zichzelf opblaast als hij op het verkeerde knopje drukt. Alles in de buurt van het rode kruis wordt dus angstvallig vermeden!

 

Kortom, je moet nooit aannemen dat alles wat je zelf als vanzelfsprekend beschouwd ook zo door anderen ervaren wordt...

"If you can believe it, you will achieve it!"

Link naar reactie
  • 0

Kortom, je moet nooit aannemen dat alles wat je zelf als vanzelfsprekend beschouwd ook zo door anderen ervaren wordt...

 

Zeker, maar dat geldt wat mij betreft nou juist voor smalle breedtes. Die zijn niet vanzelfsprekend prettiger. Smaken verschillen.

 

We zetten toch ook niet alle televisies in Nederland vast op Talpa omdat jouw partner niet weet waar die zender zit op zijn afstandsbediening ;)

Link naar reactie
  • 0

We zetten toch ook niet alle televisies in Nederland vast op Talpa omdat jouw partner niet weet waar die zender zit op zijn afstandsbediening ;)

 

Was 't maar waar! :o :D ;)

 

Maar even zonder dollen - als er een afstandsbediening in de markt zou zijn waarop de naam van de zenders op de knoppen stond, dan zou hij 't als eerste kopen! En nog eentje extra voor z'n moeder... :P

"If you can believe it, you will achieve it!"

Link naar reactie
  • 0

zojuist even uit de stats van mijn website gehaald:

 

 

1.

1024x768

52,81%

 

2.

1280x1024

17,50%

 

3.

1280x800

9,51%

 

4.

800x600

7,88%

 

5.

1152x864

3,77%

 

6.

1440x900

3,10%

 

7.

1280x960

1,22%

 

8.

1680x1050

1,18%

 

9.

1400x1050

0,82%

 

10.

1280x768

0,49%

 

Op basis van deze gegevens heb ik dan ook besloten om de nieuwe layout niet meer op 800 x 600 te maken maar op 1024 pixels breedt.

Link naar reactie
  • 0

Is dat nu iets heel ingewikkelds om het rekbaar te maken?

 

Integendeel, het is meer een kwestie van dingen laten dan van dingen doen. Standaard doet een browser aan word-wrapping en schaalt een pagina met de grootte van het venster. Pas als je fixed-size tabellen e.d. gaat gebruiken houdt dat op. Doe dat dus niet.

 

Maar een ontwerp zo maken dat het op verschillende groottes mooi is, is een beetje een vak apart.

 

Zoekwoorden: liquid design.

 

Wordt met liquid design ook het weergave op een Mac opgelost?

If at first you don't succeed try again

Link naar reactie
  • 0

Wordt met liquid design ook het weergave op een Mac opgelost?

 

Wat bedoel je daarmee ???

 

Ik zat met een kennis te praten en die zei dat enkele foto's op een site dat hij bezocht zat aan de zijkant van het scherm op een Mac. Terwijl als hij op een "gewone" PC keek zat het in het midden.

If at first you don't succeed try again

Link naar reactie
  • 0

Bij het maken van een website houd ik er rekening meer dat de meeste gebruikers een resolutie hebben van 1024*768

 

Voorheen was 800 x 600 een veel voorkomende resolutie.

 

Zelf werk ik met een hogere resolutie zodat ik een groter werkblad heb.

 

Ik denk dat de meeste gebruikers momenteel een resolutie van 1024*768 hebben.

 

Gr.

 

Nav

Link naar reactie
  • 0
Ik zat met een kennis te praten en die zei dat enkele foto's op een site dat hij bezocht zat aan de zijkant van het scherm op een Mac. Terwijl als hij op een "gewone" PC keek zat het in het midden.

 

Dat zou met liquid design te maken kunnen hebben, maar het kan evengoed een heel andere oorzaak hebben (vooral: technische html/css-fouten en browserverschillen).

Link naar reactie
  • 0

Ik zat met een kennis te praten en die zei dat enkele foto's op een site dat hij bezocht zat aan de zijkant van het scherm op een Mac. Terwijl als hij op een "gewone" PC keek zat het in het midden.

 

Dat zou met liquid design te maken kunnen hebben, maar het kan evengoed een heel andere oorzaak hebben (vooral: technische html/css-fouten en browserverschillen).

 

;) Zal ik doorgeven. Ik ga me ook erin verdiepen voor het moment dat ik mijn website ga ontwerpen. Bedankt.

If at first you don't succeed try again

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    14 leden, 206 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.