• 0

Overname Horeca zaak

Goedemiddag! Mijn vrouw en ik (starters) zijn de mogelijkheden aan het bekijken voor het opstarten van een horeca onderneming (eenmanszaak op haar naam). Mijn vrouw zal dit gaan doen vanuit een UWV uitkering en ikzelf blijf in loondienst werken om een vast inkomen te waarborgen. Er zijn al diverse (casco) locaties onder de loep genomen waarbij je dus dient te investeren in verbouwing en inventaris. Het concept wordt "lounge bar". Het ondernemersplan is af, exploitatie en liquiditeitsbegrotingen ook. Eerste hulp krijgen wij vanuit de familie (zwager is accountant) en de kinderen studeren grafische vormgeving dus zijn houden zich bezig met marketing & social media.

Nu stuiten wij op een bestaand bedrijf met in onze ogen veel potentie. De huidige ondernemer draait circa EUR 160 tot 180 K aan omzet als dagzaak. Wij hebben hele andere plannen en een ander concept voor ogen waarmee wij denken de omzet flink te kunnen laten groeien (3 jarenplan). Nu komt het probleem en ook onze vraag:

Er rust een franchisecontract op deze zaak. De vraagprijs is door de huidige ondernemer gesteld op EUR 115.000 voor inventaris en goodwill. Volgens de makelaar wil de franchisegever wel meedenken inzake ruimere openingstijden maar het franchise concept dient door ons overgenomen te worden. Je kunt dus geen nieuw concept doorvoeren dus voor ons is dit zoals het er nu voorstaat geen optie. Wij willen immers nieuw leven in deze zaak blazen. Weet iemand of je bij een overname uberhaupt van een franchise formule af kunt komen (wellicht afkopen)? Ik denk dat ik het antwoord al weet maar wil het toch even door derden laten toetsen. Alle info omtrent franchise verplichtingen (en voordelen) zijn welkom. :) Bedankt alvast!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

A van wie is het pand en of wie is de verhuurder? Als het de franchise onderneming is dan wordt het heel lastig, dan wel niet onmogelijk.

B is het niet dat de huidige ondernemer een Nog lopend contract heeft? Uiteraard is alles vroegtijdig te beëindigen, maar dat heeft meestal dusdanig financiële gevolgen dat ik begrijp dat de huidige ondernemer het contract liever overdraagt.

 

Je zou eens kunnen informeren naar de mogelijkheden maar ben bang dat het dan ook onmogelijk wordt. Je betaalt dan 2x de rekening. Overname huidige zaak en afkoop franchise.

Link naar reactie
  • 0

Weet iemand of je bij een overname uberhaupt van een franchise formule af kunt komen (wellicht afkopen)? Ik denk dat ik het antwoord al weet maar wil het toch even door derden laten toetsen.

 

Heb je al contact met de verkoper? Zoja, vraag of je de contracten mag inzien? Er zal ongetwijfeld wat zijn opgenomen in het contract.

 

Als jij de onderneming overneemt is het niet zo dat je ineens van contracten tussen een derde en de onderneming af kunt komen 'omdat er nu een andere eigenaar is'.

 

Benieuwd naar mijn business? www.liguido.nl - www.youngtech.nl

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor de reacties! Volgens mij is het pand niet van de francisegever of de huidige eigenaar,er is een externe verhuurder. Ik zal vragen of de contracten ingezien mogen worden. In ieder geval weet ik wel dat de huidige eigenaar er graag van af wil (het valt hem zwaar en er moet een tandje bij om de zaak rendabeler te maken) dus dat zou onze onderhandelingspositie ten goede moeten komen.

Ik blijf een franchise concept op zo'n kleine schaal (het betreft 2 ondernemingen die eronder vallen) toch een grote belemering vinden. Er is weinig tot geen ruimte om eigen inzichten toe te passen.

wordt vervolgd.

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 113 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.