• 0

Leveringsvoorwaarden goederen B2B

Beste leden,

 

Wij hebben een klant welke van ons 500 producten wil afnemen.

Nu zijn deze aantallen van dergelijke grote dat een eventuele retour voor ons financieel niet te dragen zal zijn aangezien onze leveranciers een retour hiervan niet zullen accepteren.

 

Normaliter hebben wij maximaal 20 producten op voorraad van het product wat de klant wenst te bestellen. Dus wij zullen deze aantallen speciaal voor de klant bestellen.

 

Wat zijn onze rechten hierin?

 

Voor de duidelijkheid het betreft een B2B levering.

 

Met vriendelijke groet,

 

Erwin

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

11 antwoorden op deze vraag

  • 0

Wat zijn onze rechten hierin?

 

Je bent volledig vrij in welke afspraken je met je B2B klant maakt.

 

Een B2B klant heeft sowieso geen standaard of wettelijk "recht van retour".

 

En in dit geval is een flink deel vooruitbetaling ook geen overbodige luxe, lijkt me?

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
  • 0

Wat staat er in jullie Algemene Voorwaarden?

Je bent vrij om die niet toe te passen of iets anders te bedingen, zeker als een order veel groter is dan gebruikelijk.

 

Gaat het om verkoop op afstand?
Nee :) dat is consumentenwetgeving; dit is - zie startpost - B2B

 

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
  • 0
Welke regels gelden voor business-to-business (B2B)?

 

Deze regels zijn speciaal gemaakt voor de bescherming van consumenten. Zij gelden niet wanneer u als ondernemer een product op afstand koopt van een andere ondernemer. Dan gelden de algemene regels voor (koop)overeenkomsten uit boek 6 en boek 7 van het Burgerlijk Wetboek.

 

Note: Ik heb de verdere info zelf niet gelezen, alleen Google aan het werk gezet ;D

Link naar reactie
  • 1

Bij B2B bestaat geen wettelijk recht van retour.

 

Let wel op: het gaat verkeerd indien er op basis van de toepasselijke voorwaarden (zoals vermeld op de site of in de algemene voorwaarden) wel een retourrecht wordt overeengekomen. Dit gaat in de praktijk vooral mis met webshops die zowel particuliere klanten als zakelijke klanten bedienen. Dan wordt vaak onbedoeld ook een contractueel retourrecht verstrekt aan zakelijke klanten.

Link naar reactie
  • 0

Bij B2B bestaat geen wettelijk recht van retour.

Fijn dat een jurist/advocaat dat bevestigt!

 

Dan wordt vaak onbedoeld ook een contractueel retourrecht verstrekt aan zakelijke klanten.

Goed punt. Doen webshops er daarom verstandig aan om twee sets voorwaarden te hanteren en op de site te publiceren: 1 voor consumentenkoop en 1 voor zakelijke koop?

 

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
  • 0

Staat vaak een passage dat voor zakelijke klanten bepaalde artikelen niet van toepassing zijn of anders zijn.

 

Daarom bestel ik vaak op prive naam.

 

Die oplossing wordt op HL vaker voorgesteld (oa door mijzelf), maar een van HL's toonaangevende juristen heeft recent wel een belangrijke nuance aangebracht: het gaat altijd om de feitelijke situatie. Wie dus particulier besteld en daarna zakelijk opvoert, heeft gewoon een zakelijke koop gedaan.

 

Voor het recht van retour zal dat overigens niet zo spannend zijn, maar dat is het wel voor onderhoud- en garantiekwesties.

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
  • 0
Goed punt. Doen webshops er daarom verstandig aan om twee sets voorwaarden te hanteren en op de site te publiceren: 1 voor consumentenkoop en 1 voor zakelijke koop?

 

Ja, dat is wel het meest optimaal.

 

Wat JansenmeteenJ noemt, is ook mogelijk, maar dit is contractueel zelden optimaal. Richting particuliere klanten kan immers maar op beperkte onderdelen worden afgeweken van de wettelijke regelingen (vergelijk de grijze en zwarte lijst).

 

Als je een enkele set algemene voorwaarden zou hanteren, dan zou je richting zakelijke klanten veel contractuele mogelijkheden onbenut laten indien deze algemene voorwaarden primair met het oog op particuliere klanten zouden zijn opgesteld.

 

Die oplossing wordt op HL vaker voorgesteld (oa door mijzelf), maar een van HL's toonaangevende juristen heeft recent wel een belangrijke nuance aangebracht: het gaat altijd om de feitelijke situatie. Wie dus particulier besteld en daarna zakelijk opvoert, heeft gewoon een zakelijke koop gedaan.

 

Wordt dit in fiscaalrechtelijke zin bedoeld? Want civielrechtelijk werkt het zo niet. Indien ik als privé persoon een product zou bestellen bij een webshop of in een winkel (dat maakt niet zo veel uit), en dit vervolgens zou gaan gebruiken op ons advocatenkantoor, dan maakt dit niet dat de webshop ineens zaken zou hebben gedaan met onze maatschap. Dan zou je achteraf namelijk eenzijdig kunnen bepalen wie contractspartij wordt... ??? Heb je misschien een bron voor mij Norbert?

Link naar reactie
  • 0

Heb je misschien een bron voor mij Norbert?

 

Ik zal proberen de betreffende post met reactie van - ik meende - StevenK terug te vinden

 

Wellicht verwoordde ik de case ook niet goed genoeg: het ging in de oorspronkelijke post om een situatie waarbij iemand een zakelijke aanschaf van een laptop privé deed en daarna zakelijk opvoerde met als enkel doel in aanmerking te komen voor de uitgebreidere consumentengarantie.

 

Dan zou je achteraf namelijk eenzijdig kunnen bepalen wie contractspartij wordt

Andersom geredeneerd: dan zou je dus ook als zakelijke klant eenzijdig kunnen bepalen dat de ruimere consumentenvoorwaarden (oa recht van retour en uitgebreidere garantie) van toepassing zijn? Vandaar de conclusie dat civielrechtelijk de feitelijke situatie telt(?)

 

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 218 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.