• 0

2 autos op naam van de BV, kan dat tijdelijk?

Ik heb op dit moment een auto zakelijk in een BV zitten. Ik ben medewerker binnen die BV en heb bijtelling. Nu wil ik een andere auto kopen, ook zakelijk. Maar wil mijn huidige auto niet via de dealer verlopen (geeft een te lage prijs). Ik het mogelijk om 2 auto's tijdelijk op de balans te hebben en voor hoelang kan dit dan? Ik heb gewoon wat tijd nodig om een geschikte verkoper te vinden. Mag ik er in de tussen tijd nog wel prive of zakelijk mee rijden?

 

Alvast dank

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

12 antwoorden op deze vraag

  • 0

Is het mogelijk om 2 auto's tijdelijk op de balans te hebben

1, 2, 10 of 1.000: het kan en mag allemaal

 

en voor hoelang kan dit dan?

onbeperkt

 

Mag ik er in de tussen tijd nog wel prive of zakelijk mee rijden?

Tuurlijk, maar houdt wel rekening met de bijtelling: die geldt voor iedere auto afzonderlijk

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

1. Dure auto zonder bijtelling en alleen zakelijke ritten.

2. Goedkope auto in de bijtelling, rijd nauwelijks zakelijk, wel prive met bijtelling.

Dat kan gewoon?

Zeker, waarom zou het niet kunnen? Als je voor de dure auto een kloppende kilometerregistratie bijhoudt, en voor de goedkope auto de bijtelling baseert op het werkelijke (want zeer waarschijnlijk "excessieve") privé gebruik (75% privé gebruik is dan 75% bijtelling van de cataloguswaarde), dan is er niets aan de hand

 

In de praktijk zal het - voor een DGA - wellicht goedkoper zijn om auto 2 privé te nemen, en de zakelijke kilometers gewoon te declareren; maar dat hangt ook af van kosten onderhoud en eventuele financiering of lease

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

"75% privé gebruik is dan 75% bijtelling van de cataloguswaarde"

 

Dat begrijp ik niet helemaal

 

De dure auto heeft een sluitende km registratie en alleen zakelijke km'ers. Dus geen bijtelling en geen BTW verrekening

 

De goedkope auto heeft een sluitende km registratie en voornamelijke prive km'ers (75%). Met bijtelling van 14% op de cataloguswaarde en de BTW moet dan met 75% verrekend worden.

 

Link naar reactie
  • 0

De goedkope auto heeft een sluitende km registratie en voornamelijke prive km'ers (75%). Met bijtelling van 14% op de cataloguswaarde

 

Nee. Bij 75% privé gebruik is sprake van excessief privé gebruik. Voor een 24% bijtelling auto betekent dat dat het percentage bijtelling gelijk is aan het percentage privé-gebruik.

Voor een 14% forfaittare bijtelling auto is de werkelijke toe te passen bijtelling ivm excessief privé gebruik 75-24%+14% = 65% van de cataloguswaarde

 

Kortom: voor een DGA heeft het - op grond van de regeling excessief privé gebruik- lang niet altijd zin om deze voornamelijk prive te gebruiken 2e auto op de zaak te zetten.

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Maar als je nou geen km-registratie hebt bijgehouden? Met een bijtelling regeling is dat niet noodzakelijk. En als je de BTW compensatie ook met het vaste percentage gaat werken, hoef je ook geen km-registratie bij te houden.

 

Tuurlijk kan je belasting op bijtelling ontduiken en iets opgeven dat niet klopt maar niet al te vaak gecontroleerd wordt. En dat gaat net zo lang goed totdat het fout gaat.

 

Bij controle zal de belastinginspecteur je dan vragen om je niet-excessieve verhouding zakelijke versus privé kilometers te onderbouwen van die 2e auto, bijvoorbeeld aan de hand van je agenda. Geen KM registratie dus, maar wel een goede verantwoording van het zakelijke gebruik

Waarom? Omdat het met 1 auto die uitsluitend zakelijk gebruik wordt wel erg onaannemelijk is dat je die 2e auto ook voornamelijk zakelijk gebruikt

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Reken de extra kosten voor mrb, bijtelling en verzekering wel door.

Yep. Verkoop aan/via een dealer/handelaar is alleen duurder als je de auto zelf snel particulier kunt verkopen. Zodra je daar langer over doet ben je al je voordeel direct weer kwijt

 

Als je hem langdurig(er) niet gebruikt en ergens veilig kunt stallen, kun je hem ook laten schorsen : dat scheelt in ieder geval mrb en verzekering (en - bij gebruik andere auto - ook bijtelling). Alleen is dat niet praktisch als je hem zelf particulier wilt verkopen (want dan geen proefrit zolang de auto geschorst is).

 

 

 

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Bij mijn weten wordt bij excessief privé gebruik de werkelijke waarde van het privé gebruik belast. Dus bij 75% privé gebruik wordt 75% van de kosten inclusief afschrijving belast. Dat is wel wat anders dan 75% van de cataloguswaarde.

 

@Anouk: je hebt helemaal gelijk!

 

Zie o.a: deze info op de site van de Belastingdienst

 

 

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 239 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.