• 0

Douanewaarde bepalen bij vergunning artikel 23

Beste Higherlevel-leden,

 

Graag jullie advies bij het volgende:

Voor het importen van goederen uit landen buiten de EU heb ik een vergunning artikel 23. Bij de BTW-aangfite 4a − Leveringen uit landen buiten de EU (invoer) − dien ik de douanewaarde van de geïmporteerde goederen op te geven. Nu staat er op de website van de Belastingdienst dat de douanewaarde bestaat uit de volgende punten:

 

- de vergoeding of transactiewaarde van de goederen

- de bijkomende kosten tot op de plaats van bestemming binnen de EU (commissie, verpakking, vervoer en verzekering)

- de belastingen (geen btw) en heffingen bij invoer uit niet-EU-landen

 

Nu is mijn vraag: gaat het bij de vergoeding of transactiewaarde van de goederen om het bedrag dat ik daadwerkelijk heb betaald (hetgeen is afgeschreven van mijn bank/factuurwaarde) of over de waarde van de goederen vastgesteld door de douane (de belastbare maatstaf)?

 

Het probleem is namelijk dat bij de invoer van de goederen een verkeerde belastbare maatstaf is vastgesteld (doordat een foutieve commercial invoice is gebruikt). Deze aangifte wordt nu herzien maar dit kan nog enkele maanden duren.

 

Hoor graag of iemand dit weet.

Alvast bedankt.

 

Julian

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

Krijgen jullie bij de invoer geen belastinguitdraai(Uitnodiging tot betaling afgekort UTB) van jullie expediteur?

Hierop staat namelijk de maatstaf voor de BTW en hoef je zelf geen ingewikkelde rekensommen te maken. De douane rekent namelijk met een eigen wisselkoers(indien je in USD een aanschaf doet) en om dit nu zelf handmatig anders te gaan doen is niet handig.

 

 

Maarten Versluis

 

Logic4l B.V.

Logic4l Transport Solutions

http://www.logic4l.com

Link naar reactie
  • 0

Krijgen jullie bij de invoer geen belastinguitdraai(Uitnodiging tot betaling afgekort UTB) van jullie expediteur?

 

Jawel, maar het probleem is dus dat de commercial invoice die gebruikt is bij de inklaring een lagere waarde kent dan hetgeen betaald is voor de goederen. De maatstaf voor BTW klopt nu dus niet. Er is bij de douane een verzoek ingediend om de aangifte te herzien met behulp van de correcte commercial invoice maar dit kan nog enkele maanden duren.

Link naar reactie
  • 0

klopt dan zal je enkele maanden later een suppletie moeten doen en voor nu de huidge UTB aanhouden en later eea corrigeren als het verzoek is afgerond. Daarnaast altijd er voor zorgen dat je zelf controle houdt over het douane process en zorg dat leveranciers de daadwerkelijk factuur erbij doet......

 

dat blijft op eea manier lastig met name in Azie

Maarten Versluis

 

Logic4l B.V.

Logic4l Transport Solutions

http://www.logic4l.com

Link naar reactie
  • 0

Dat was ook mijn idee, om het later te corrigeren. Voor nu hou ik de huidige UTB aan.

 

Controle houden is inderdaad vrij lastig als je met nieuwe leveranciers in Azië werkt. Zelfs als je vooraf meerdere keren benadrukt dat ze de goede factuur erbij moeten doen gebeurt dit soms niet...

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 218 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.