• 0

Producten laten controleren in China

Hallo,

 

Ik ben nieuw op dit Forum, en ik ben begonnen met het produceren van artikelen in China.

Opzich gaat alles goed, behalve een klein beetje vertraging in het productieproces.

Binnenkort zijn mijn artikelen klaar voor verzending.

Omdat dit de eerste keer is dat ik zaken doe met deze fabriek (en ook de eerste keer dat ik iets importeer) wil ik graag iemand langs sturen om te kijken of mijn producten daadwerkelijk klaar zijn. Dit voordat ik het resterende bedrag overmaak.

 

Nu mijn vraag:

Wie weet hoe ik aan iemand kom in Shenzhen, China, die dot voor mij kan doen?

Alvast bedankt!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste Jasper,

 

Allereerst welkom op Higherlevel.

 

Inhoudelijk: wat wil je laten controleren? Dat de goederen er überhaupt zijn, dat aantallen kloppen of of dat de goederen ook zijn wat jij er van verwacht?

 

De eerste 2 zaken laten zich makkelijk controleren, maar kun je in de toekomst ook (en veel beter) contractueel oplossen: bijvoorbeeld door pas het restant te betalen op het moment dat de goederen met de juiste aantallen op de stoep staan (of afgeleverd worden bij je eigen expediteir in China)

 

Het derde item: is het wat jij hebt besteld of dacht te bestellen, hangt heel sterk af van hoe duidelijk je dit hebt gespecificeerd. Een lokale kwaliteitscontrole heeft alleen zin en nut als je vooraf met de klant duidelijk bent overeengekomen aan welke specificaties goederen moeten voldoen en welke toleranties (afwijkingen) je daarin wel en niet accepteert.

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Hoi Norbert,

 

Bedankt voor je reactie en uitleg!

 

Ik wil weten of de goederen er daadwerkelijk zijn, en of de aantallen kloppen.

Momenteel ben ik in gesprek met een bedrijf in China wat dit soort zaken controleert.

Ze vragen 210USD, weet je of dit een redelijk bedrag is?

 

Kun je contractueel vastleggen dat je in het vervolg pas betaald als je alles hebt!? Vetrouwen ze dit?

 

Vriendelijke groet,

Jasper

Link naar reactie
  • 2

Hallo Jasper,

 

USD 210,- is een goede prijs voor een pre-delivery inspection. Voor die prijs kunnen ze een hele dag goederen controleren. Jij bepaalt dan wat er gecontroleerd moet worden. Afhankelijk daarvan kunnen ze alles of een gedeelte dmv. een steekproef controleren. Afhankelijk van je instructies waarop gecontroleerd moet worden krijg je een afsluitend bericht van soms wel 50 - 100 pagina's compleet met foto's.

 

Zoals gezegd, USD 210,- is een goede prijs voor een dergelijke inspectie. Er zit echter wel een addertje onder het gras. Het is bepaald niet ongebruikelijk dat een inspecteur bij de leverancier eerst de hand ophoudt voordat hij begint met de controle. De leverancier zal hem geld geven om een soepelere controle te krijgen. Het kan dan wel eens zijn, dat er een mankement "over het hoofd wordt gezien en niet binnen de steekproef viel". Dat is moeilijk te voorkomen als je geen vaste klant bent bij het bedrijf dat inspecteert. Wij maken bv gebruik van 1 enkel bureau dat voor ons alle inspecties doet. Ze weten dat ze, bij slecht uitgevoerde inspecties of voor het geval smeergeld door de inspecteur wordt aangenomen, het risico lopen geen enkele opdracht meer van ons te krijgen.

 

De kosten zijn wat hoger dan USD 210,- maar de zekerheid dat je een fatsoenlijke en eerlijke inspectie krijgt is dan ook wezenlijk hoger.

 

TIP: als je met de aanbieder voor USD 210,- in zee wilt gaan, vraag dan eerst een kopie van een oud rapport van hun aan. Dan kun je tenminste een indruk krijgen hoe ze werken en rapporteren.

 

Pas betalen als je de goederen ontvangen hebt is vrijwel onmogelijk. Dat kan alleen als je al jaren lang met de leverancier samenwerkt en er wederzijds voor 100% vertrouwen bestaat.

 

Normaal betaal je (bij leveringsconditie FOB) 30 - 50% aan bij plaatsing van de order en de rest als de goederen aantoonbaar op het schip zijn.

 

Succes.

 

China Trade Consult

www.china-trade-consult.nl en www.china-trade-consult.de

Link naar reactie
  • 1
(aangepast)

Belangrijk en nog altijd actueel:

 

U laat goederen produceren in China, maar deze moeten voldoen aan uw kwaliteitseisen. Dan is het inderdaad verstandig om een kwaliteitscontrole uit te voeren in China voordat de producten verscheept worden, een Pre-Shipment Inspection is dan zeker aan te raden.

 

Daarnaast kunt u kiezen uit verschillende kwaliteitsinspecties op verschillende momenten van de het productieproces. Grip op kwaliteit en correctheid van producten die u importeert is zeker een must. Kwaliteitsissues zijn en blijven een grote zorg (uitdaging) voor vele importeurs, middels inspecties zijn deze risico’s te minimaliseren.

 

Van belang is dat deze controles worden uitgevoerd door opgeleide kwaliteitsingenieurs die ook de juiste expertise hebben van het desbetreffende product. Natuurlijk moet betrouwbaarheid van de inspecteur centraal staan, werk met een inspectiebedrijf en vraag naar de gedragscode en ethische code die ze hanteren en hoe hun QC-team is ingericht.

  

M.b.t. de kosten voor een kwaliteitsinspectie lopen uiteen, goedkoop is vaak ook duurkoop. Prijs wordt bepaald door tijdsbesteding van een dag-inspectie,  tijdbesteding voor het maken van een inspectierapport en eventueel vervolgadvies om problemen op te lossen of te voorkomen. Daarnaast is de reputatie van het inspectiebureau, kennis over specifieke producten, aftersales en locatie van de fabriek/producent i.v.m. reistijd en reiskosten medebepalende factoren voor een inspectietarief.

 

Kennis in China, aanspreekpunt in Nederland zijn in deze dan ook zeker aan te raden.

aangepast door Ties Coolen

Met vriendelijke groet, Ties Coolen

 

Coolen China & Quality Control (QC) China, Vietnam & India

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 228 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.