• 0

Gratis verzendingen uit China..hoe kan dat ?

Goedendag,

 

Ik vraag me af hoe het kan dat bestellingen via Aliexpress vanuit China gratis verzonden kunnen worden naar Nederland.....ook bestellingen van een paar euro worden dan gratis via Post.nl afgeleverd.

 

Mij is verteld dat dit door de Chinese overheid wordt gesubsidieerd om de productie en werkgelegenheid daar op peil te hoiden...klopt dat ?....

 

Groet Trizor

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

18 antwoorden op deze vraag

  • 0

Daar kijk ik ook met verbazing naar. Bestel iets in Nederland dan je betaal je een paar euro voor een brievenbusstuk; komt het helemaal uit China dan is het gratis (duurt wel een week of drie). Komt nog bij dat de prijzen vaak op 20% van die bij Nederlandse handelaars liggen. Dat is moordend voor lokale traders.

 

Overigens geldt dat voordeel ook op eBay.

 

Er moet een deal zijn met Europese posterijen, maar het kan best zijn dat de Chinese overheid meebetaalt. Ga ik eens uitzoeken!

 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

komt het helemaal uit China dan is het gratis (duurt wel een week of drie).

Nog 'erger': ik heb een tijd geleden voor mijn dochter een paar telefoonhoesjes gekocht voor nog geen halve euro per stuk, en die lagen een paar dagen later al gratis in de bus. Het was wel onmogelijk om daarna nog van de ongevraagde nieuwsbrieven af te komen, maar da's een ander verhaal... ;)

Link naar reactie
  • 0

Zelf heb ik aardig wat importervaring m.b.t. China...aardig wat containers en LCL zendingen vandaan gehaald...ook aardig wat fabrieken in China ( Guangzhou - Shenzhen - Ningbo - Shanghai ) bezocht en de omvang van de productie in China is enorm....

 

Mij is verteld dat de artikelen op Aliexpress enorme voorraden overproducties zijn waar ze op deze manier vanaf komen....de langere levertijd zou te maken hebben dat ze al de bestelde pakketjes bundelen tot een volume en dat het dan pas deze kant opkomt....

 

Denk toch dat het zo een beetje moet zijn....maar ben toch benieuwd of het toch anders zit...

 

Sinds kort bestel ik pas privé via Aliexpress en toen viel mij de gratis zendingen op.

 

Ben benieuwd wat andere hierover weten...

Link naar reactie
  • 0

Vijf minuten zoeken en je vindt allerlei verklaringen. Bijvoorbeeld op Quora. Waar dit verhaal over de Universal Postal Union (onderdeel van de VN) te lezen is. Gekopieerd uit Fortune.

 

The United Nations is helping subsidize Chinese shipping. Here's how.

 

It’s a mixed system of barter and compensation, with the Universal Postal Union at the center.

 

If you’re an electronics hobbyist, you should get to know 3dayandnight. The Shenzhen, China-based eBay seller is a retail jack of all trades, but offers some particularly great deals on microchips for applications like infrared sensing ($1.20) and voice recording ($1.96).

 

Just how great a deal is this, you ask? On RadioShack’s website, a very similar voice recording component sells for $9.99—plus another $6.99 charge to ship the item from a U.S. warehouse. Total cost: $18.17.

 

The shipping cost to get that item to a U.S. doorstep all the way from Shenzhen, China? Zero dollars.

 

Total cost? $1.96.

 

There are millions of cases like this across the Internet. Platforms for digital commerce like eBay have made it easy for Chinese producers to connect directly with purchasers from Oklahoma City to Oslo. But how could it be free to ship a microchip to Norway’s capital? With such low prices, there’s no way the cost of shipping is built in.

 

How is it possible to manufacture and ship an item across an ocean for two bucks?

 

A big part of the explanation is a United Nations body called the Universal Postal Union. The UPU helps coordinate rates and standards between nearly every national postal system, and has been a crucial piece of global infrastructure since its founding in 1874 (it was absorbed into the United Nations only in the 20th century). But critics argue that the system now amounts to a subsidy for international shipping from developing countries and net exporters.

 

At the heart of the matter is a mixed system of barter and compensation. Postal services within the UPU agree to carry one another’s international letters and small parcels from their point of arrival—say, a port—to their final destinations. They then compensate each other for this service at rates set by the UPU. These are known as terminal dues, and are amended at a UPU congress every four to five years.

 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0
....die lagen een paar dagen later al gratis in de bus.
Net zoals Amazon en Alibaba in verre landen producten op depot houden, gaan er waarschijnlijk Europese depots ontstaan van waaruit voor Chinese porto verzonden kan worden. Misschien zijn die er al.

 

Vraag wordt vervolgens: mag een Europese handelaar inpluggen?

 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Ik heb ook even verder gezocht....en inderdaad....

 

Flinke subsidies vanuit de Chinese overheid en veel bundelen van pakketten waardoor de wachttijd soms enkele weken kan zijn....aangezien de volumes toenemen worden de levertijden steeds korter....

 

Er aijn wel verzendkosten, maar die zijn al in het product verwerkt...

 

Vraag beantwoord !....

Link naar reactie
  • 0

China koopt gewoon markt door haar mkb-ers tegen €0 verzendkosten aan te laten bieden (lees te subsidiëren) een vaagt daarmee een deel van de EU concurrentie weg.

 

In dit licht een interessant gegeven:

 

Most Chinese sellers use a service called epacket to send small items to the US. Epacket is a trilateral agreement between USPS, eBay and China Post that allows Chinese sellers to send items to the US in bulk at a low rate.

 

En nog een interessante link:

China putting $293 million into shipping sector

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

 

Dat is al redelijk big in kleine dingetjes (hoesjes en elektronica) maar komt ook op bij kleding en schoenen. Naarmate het volume toeneemt, stijgen de kosten van subsidiëring echter ook. Het is dus geen houdbaar model. Maar wel eentje dat lokale traders de kop kan kosten.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Een wa oud topic, maar interessante kost over dit onderwerp in de economist (paywall):

https://www.economist.com/business/2018/09/08/the-trump-administration-takes-on-the-international-postal-system

 

Betreft de Universal Postal Union (UPU) waarbij "armere" landen slechts 20-30% van de reguliere afleverkosten in rijkere landen hoeven te betalen.

Link naar reactie
  • 1

Er was ook een recenter topic.... ;)

 

Een wa oud topic, maar interessante kost over dit onderwerp in de economist (paywall):

https://www.economist.com/business/2018/09/08/the-trump-administration-takes-on-the-international-postal-system

 

Betreft de Universal Postal Union (UPU) waarbij "armere" landen slechts 20-30% van de reguliere afleverkosten in rijkere landen hoeven te betalen.

 

 


mod edit: reacties verplaatst en samengevoegd met dit recenter topic vanwege betere aansluiting met het onderwerp van het artikel

 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Alibaba verstuurd niets, het is een marktplaats met een hele berg deelnemers. Zeevracht kost in ieder geval 4 weken, maar reken er minimaal een week of 2 bij voor laden/douane etc en lossen/douane en aflevering. De meeste minipakjes van Aliexpress komen dan ook gewoon met het vliegtuig, met tarieven van ongeveer 4 euro per kilo ook prima te doen. Post NL krijgt dan nog 30% van de gangbare tarieven voor het afleveren.

 

Link naar reactie
  • 0

Ook uitleg in FT.

 

The US president recently directed the Department of State to use this week’s extraordinary congress of the Universal Postal Union in Ethiopia to renegotiate the “terminal dues” rules which govern how national postal operators compensate one another for delivering each other’s mail. The UPU, which consists of 192 member countries and is located in Switzerland, oversees international mail exchanges. Its current UPU terminal dues allow China Post, a national postal operator that exports significant amounts of small packages around the world, to ship goods at a rate that is unfair to many of the UPU’s member countries, including the US.

 

 

 

 


link met "kringverwijzing" naar dit topic verwijderd die was ontstaan door samenvoeging van de topics

 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Oud topic inderdaad, maar nog steeds wel relevant. En ja, het nog steeds luchtpost - iets uit chenzen of hong kong kan onmogelijk in minder dan 1 maand per zeevracht naar nederland worden vervoerd... dat is domweg fysiek onmogelijk met een containerschip.

 

Gevolg van die verdragen is wel extreme asymmetrie in verzendkosten: iemand kan mij iets uit china sturen voor $0.99 (plus wat het product zelf kost), maar als ik het zelf vanaf hier terug wil sturen is dat even een ander verhaal.

 

Als het door de brievenbus past en minder dan een ons weegt ca 4 euro, das 5x zoveel maar ergens nog doenlijk.

 

Maar wee je gebeente als het niet in een nederlandse brievenbus past: minimaal 24.30!

 

 

Uiteraard vind ik die $0.99 shipped gadgets van ebay en dergelijke wel superhandig, maar ik denk dat Trump wel terecht zegt dat het systeem oneerlijk is. Als je iets in nederland wilt versturen ben je die $0.99 al voorbij aan portokosten plus btw, ook al kost de inhoud maar 1 btw-belastbare cent aan product.

Link naar reactie
  • 0

De EU weet dat ook en wil het probleem aanpakken door de btw vrije voet van 22 euro af te schaffen. Dat zou buiten een paar cent aan BTW, vooral de 17 euri aan inklaringskosten die PostNL nu (denk ik) hanteert kosten, wat meteen het einde is van deze handel.

 

The removal of the current exemption from VAT for imports of small consignments worth not more than €22 from outside the EU, which leads to unfair competition and distortion for EU companies.

http://europa.eu/rapid/press-release_MEMO-16-3746_en.htm

 

Overigens wel vreemd dat PostNL zo blij is om Aliexpress binnen te hebben gehaald, aangezien het afleveren voor hun toch een verliesgevende aangelegenheid zou moeten zijn.

 

Finally, we are expanding our geographical reach in Asia, benefiting from the foundation and experience we have developed in the Chinese market, as well as our physical presence in Hong Kong and Singapore. In 2017 we won AliExpress as a customer in the Netherlands, based on the strong cooperation in place between the Spring, Mail in the Netherlands and Parcels operations.

https://www.postnl.nl/Images/annual-report-2017_tcm10-115056.pdf (p 56)

 

Link naar reactie
  • 0

Na de quote van het bericht van PostNL (".....we won AliExpress as a customer.....") door Tonino, vond ik het tijd de proef op de som te nemen en heb ik een sticker voor het luttele bedrag van Euro 0,10 bij AliExpress besteld. 4 weken later lag hij in de brievenbus. Wie kan hier nu geld aan verdiend hebben? Volgens mij niemand. Maar wie betaalt het verlies? Dat zijn de klanten van PostNL want die betalen, door steeds weer verhoogde portokosten om de extra kosten bij PostNL te dekken, de rekening. En die rekening wordt steeds hoger door de groeiende populariteit en afzet van AliExpress.

 

Het wordt tijd dat ook Nederland de UPU verlaat of tenminste maatregelen neemt die dit soort belachelijke praktijken aan banden legt.

China Trade Consult

www.china-trade-consult.nl en www.china-trade-consult.de

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 228 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.