• 0

Amazon VAT

Hallo allemaal,

 

ik heb er al een aantal topics over gevonden maar op de een of andere manier blijft het toch verwarrend voor mij. Zouden jullie mij kunnen adviseren over hoe je aangifte doet bij Amazon.

 

Hierbij de situatie:

Via amazon verkopen wij in meerdere landen in de EU (UK,DE,IT,FR,ES).

De meeste orders worden gewoon vanuit Nederland verzonden.

Wij werken ook met Amazon FBA, zij versturen vanuit hun eigen warenhuis (verspreid over EU).

 

Schets even de volgende getallen:

Totaal aantal verkopen: 200

Totale winst: 5000

Kosten Amazon: 1000

 

--------------------

Nu komt het op BTW. Klopt het je over je verkopen aan consumenten gewoon BTW (21%) moet afdragen, maar op de kosten van Amazon en 0% tarief zit.

 

Oftewel. In dit geval zou ik dan opgeven

21% over 5000 BTW afdragen

0% over 1000 BTW opgeven

 

Is dit correct?

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

Nu komt het op BTW. Klopt het je over je verkopen aan consumenten gewoon BTW (21%) moet afdragen, maar op de kosten van Amazon en 0% tarief zit.

Is dit correct?

Hmm...misschien in de praktijk dat het er niet ver naast zit. Echter, als je erg veel verkoopt aan particulieren buiten Nederland (maar binnen de EU), dan zul je niet 21% btw moeten berekenen, maar het btw-tarief van dat EU-land.

 

Het tarief op de Amazon-kosten zal afhankelijk zijn vanuit welk land Amazon zijn diensten factureert. Die zul je waarschijnlijk moeten aangeven onder Intracommunautaire verwerving of anders 0% voor verwerving van diensten van buiten de EU.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

Hallo allemaal,

 

ik heb er al een aantal topics over gevonden maar op de een of andere manier blijft het toch verwarrend voor mij. Zouden jullie mij kunnen adviseren over hoe je aangifte doet bij Amazon.

 

Hierbij de situatie:

Via amazon verkopen wij in meerdere landen in de EU (UK,DE,IT,FR,ES).

De meeste orders worden gewoon vanuit Nederland verzonden.

Wij werken ook met Amazon FBA, zij versturen vanuit hun eigen warenhuis (verspreid over EU).

 

 

 

Hallo,

 

Al bij Amazon zelf gekeken?

De overeenkomst die je met hun hebt gesloten bepaalt o.a. of de commissionairs regeling van toepassing is of dat je geacht wordt rechtstreeks te verkopen aan klanten en zij alleen kosten site in rekening brengen en jij zelf de BTW rekening moet maken.**

 

VAT AMAZON

 

Heb je ook je postbus gecheckt bij Amazon of (buitenlandse) ondernemers daar een factuur hebben opgevraagd en hoe de BTW daar op verwerkt is? Hier zou de BTW als EU levering "verlegd" kunnen zijn.**

Amazon heeft ook "aangesloten" belastingadviseurs en standaard contracten voor BTW advies.

 

 

Verder Rachid zit een heel eind in de goede richting als je ervan uitgaat dat jij rechtstreeks aan klanten levert.**

Ik vraag me alleen af of je ook weet in welk land de VAT afgedragen moet worden.

Op de site staan meerdere stukken over verkopen via Internet in het buitenland en afdragen van de BTW.

 

** opm. punten hangen samen.

 

Zie ook deze topic (aan het einde heb ik een samenvatting gegeven);

BTW internetverkopen

 

Succes!

 

Geef om mensen en gebruik dingen.

Andersom werkt niet.

Link naar reactie
  • 0

Dank voor jullie snelle en uitgebreide reacties.

 

Jullie kunnen ervan uitgaan dat ik onder de grenzen blijf (bijv <100.000 in DE). Dus dat ik niet hoef af te dragen in de desbetreffende landen.

 

 

-----

 

Is er nog een verschil tussen de orders die vanuit ons magazijn worden verstuurd; of orders die vanuit het Amazon magazijn worden verstuurd (die overal in de EU kunnen staan) ?

Link naar reactie
  • 0

Als je FBA gaat verzenden moet je vanaf de eerste verkoop BTW afdragen in het land van waaruit het pakket is verzonden. Dat is een heel vervelende bijwerking van ons Europees BTW systeem. Je moet dus BTW afdragen in elk land waar jij producten hebt zitten. Die drempelwaarden van bvb. €100000 gelden enkel als je vanuit Nederland verkoopt doorheen de EU.

 

Dat maakt dus als jij FBA verzendt vanuit It, Es, De + Cz + Pl, Uk en Fr, je voor elk van deze landen onmiddellijk een BTW nummer moet aanvragen en aangiftes moet doen vanf de 1e euro.

Link naar reactie
  • 0

Ik neem aan dat het je eigen goederen zijn welke in de diverse Amazon magazijnen liggen opgeslagen? In dat geval heb je volgens mij de verplichting om je in dat land(en) te registeren en een fictieve levering aan te geven voor het overbrengen van eigen goederen. Ook zal je voor dat soort "lokale" leveringen lokaal BTW aangifte moeten doen en afdragen. Plaats van dienst ligt m.i namelijk in dat betreffende land(je verzend er van dan + koper is daar gevestigd).

 

Maarten Versluis

 

Logic4l B.V.

Logic4l Transport Solutions

http://www.logic4l.com

Link naar reactie
  • 0

wow ok.

Dus als je FBA vanuit 5 landen verstuurd moet je vanuit elk land een VAT nummer aanvragen ?

En dat betekend dat je in elk land apart BTW aangifte moet doen :O?

 

Dit had ik dan nog niet goed op orde. Hebben jullie een advies hoe ik dat momenteel moet verwerken (en met terugwerkende kracht). Het gaat niet om grote bedragen.

Wanneer ik nu besluit om te stoppen met het hele FBA gedoe (mede hierdoor), kan ik dit dan op een andere manier verwerken?

 

The dark side of FBA I suppose :P.

Vraag me af of iedereen dit ook doet, maar dat terzijde

Snel me daarin verdiepen dan, bedankt voor de heads up.

 

Link naar reactie
  • 0

Hallo Thomasss,

 

Ik zag je berichten op higherlevel omtrent de Amazon issue,

Graag zou ik willen weten of je er al uit bent, wij lopen nu ook tegen dit issue aan, de VAT registratie in alle andere marketplaces en zoek een boekhouder of accountant die zich er ook in heeft verdiept.

 

Kun jij ons adviseren ofwel doorverwijzen naar een account die ons hierme kan helpen

Alvast bedankt

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 245 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.