Jump to content
O.Abdi
Verberg

Woonachtig in Duitsland. Ondernemer en werknemer in Nederland. Bijtelling auto?

vraag

Beste ondernemers,

 

Ik woon net over de grens in Duitsland en heb een bedrijf in Nederland. Momenteel heb ik een auto X met Duits kenteken geactiveerd op de balans van mijn Nederlands bedrijf. Hiervoor betaal ik geen bijtelling omdat ik een sluitende rittenadministratie heb.

 

Nou het volgende. Ik ga wellicht per 2017 parttime in loondienst in Nederland. Ik blijf werkzaam in mijn Nederlands bedrijf en ik blijf aan het uren-criterium voldoen. Als ik ervoor kies om auto X ook te gebruiken voor mijn ''in loondienst werkzaamheden'' dan wordt dit fiscaal gezien als privégebruik, correct?

 

Als dat correct is, krijg ik per 2017 te maken met bijtelling. Hoe wordt deze dan berekend? Over de Duitse cataloguswaarde of over de Nederlandse cataloguswaarde? Ter herinnering, auto X staat op Duits kenteken.

 

Alvast dank.

 

Met hartelijke groet,

 

Abdi

 

Link to post
Share on other sites

4 answers to this question

Recommended Posts

  • 0
  • Rate this answer

Hiervoor betaal ik geen bijtelling omdat ik een sluitende rittenadministratie heb.

...en daaruit blijkt dat je minder dan 500 privékilometers maakt, hoop ik?

 

Als ik ervoor kies om auto X ook te gebruiken voor mijn ''in loondienst werkzaamheden'' dan wordt dit fiscaal gezien als privégebruik, correct?

Inderdaad.

 

Als dat correct is, krijg ik per 2017 te maken met bijtelling. Hoe wordt deze dan berekend? Over de Duitse cataloguswaarde of over de Nederlandse cataloguswaarde? Ter herinnering, auto X staat op Duits kenteken.

Voor de bijtelling geldt de Nederlandse cataloguswaarde op het moment waarop het de auto op kenteken werd gezet. Je mag uiteraard wel de oorspronkelijke Duitse (aankoop)waarde in de boeken houden voor wat betreft de hoogte van de investering zelf en de (fiscale) afschrijving daarop. Let ook op eventuele btw-bijtelling.


The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Dank voor je reactie Rachid.

 

...en daaruit blijkt dat je minder dan 500 privékilometers maakt, hoop ik?

 

Dat klopt.

 

Voor de bijtelling geldt de Nederlandse cataloguswaarde op het moment waarop het de auto op kenteken werd gezet. Je mag uiteraard wel de oorspronkelijke Duitse (aankoop)waarde in de boeken houden voor wat betreft de fiscale afschrijving. Let ook op eventuele btw-bijtelling.

 

Dank! Dat loopt aardig op. Wordt in een dergelijke situatie de loonbelasting en inkomstenbelasting trouwens afzonderlijk belast of krijg je één algehele belastingheffing over je ondernemers- en loondienstinkomen?

 

**Ik snap dat het tijd is om naar een fiscalist te gaan, maar wat voorkennis kan geen kwaad als je tijd hebt om die kennis te delen.

 

Maar... Als ik ervoor kies om de auto privé over te nemen krijg ik dus te maken met een desinvestering. Dat snap ik. Dan ontstaat er een nieuwe situatie:

 

Woon dus in Duitsland, bedrijf in Nederland en in loondienst in Nederland. Echter, heb ik nou een privé-auto. Voor de ritten die ik maak voor mijn bedrijf mag ik dan € 0,19 als kosten opvoeren. Maar hoe zit het dan met de ritten die ik maak voor het in loondienst werk? Daarvoor krijg ik trouwens bij de werkgever ook een kilometervergoeding van € 0,19.

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Dat loopt aardig op. Wordt in een dergelijke situatie de loonbelasting en inkomstenbelasting trouwens afzonderlijk belast of krijg je één algehele belastingheffing over je ondernemers- en loondienstinkomen?

Dit heeft op zich niets met je auto van de zaak te maken, maar bij het doen van aangifte geef je zowel je winst uit onderneming als je loondienstinkomen aan. De bijtelling van de auto wordt verwerkt in het gedeelte waar je je winst uit onderneming aangeeft (ik ga er even vanuit dat het een eenmanszaak betreft).

 

Maar... Als ik ervoor kies om de auto privé over te nemen krijg ik dus te maken met een desinvestering.

Als het om een eenmanszaak gaat, dan kun je niet zo maar 'even' heretiketteren. Je mag bij ingebruikname van de auto eenmaal een keuze maken (zakelijk of privé) en daarna zit je aan die keuze vast. De auto verdwijnt alleen van de balans als je de auto verkoopt, als je stopt met je onderneming of misschien nog als je de auto voor meer dan 90% privé gaat gebruiken.

 

Echter, heb ik nou een privé-auto. Voor de ritten die ik maak voor mijn bedrijf mag ik dan € 0,19 als kosten opvoeren. Maar hoe zit het dan met de ritten die ik maak voor het in loondienst werk? Daarvoor krijg ik trouwens bij de werkgever ook een kilometervergoeding van € 0,19.

Nou, dan zijn alle privékilometers toch afgedekt? 19 cent / km vanuit de zaak voor de zakelijke kilometers én 19 cent / km van de werkgever voor de kilometers voor die werkgever. (Dit is op voorwaarde dat de auto überhaupt naar privé mág) Mocht het overigens zo zijn dat je van je werkgever géén 19 cent / km zou hebben gekregen, dan heb je gewoon pech. Voor die kilometers draai je dan zelf op. Je mag die dan dus niet vanuit je zaak vergoeden. Als de auto van de zaak niet naar privé mag, dan krijg je nog steeds die 19 cent / km van je werkgever, maar daar moet je dan dus in feite je bijtelling in de zaak mee betalen.


The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

En soms kan het dus voordelig zijn om een extra auto voor aan te schaffen.

In het begin werkte ik ook bij in loondienst om het financieel rond te krijgen. Destijds een 15 jaar oud grijskenteken auto gekocht. Bijtelling over dagwaarde en lage mrb tarief . Was ik nog goedkoper uit dan bijtelling over catalogus waarde van de toen voor de zaak gebruikte bus. Echter geen correctie extreem prive gebruik toegepast, wist het bestaan ook niet daarvan toen.

Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

  • Bring your business plan to a higher level!

    All topics related to entrepreneurship are discussed on this forum.

    • Ask your entrepreneur questions
    • Answers / solutions from fellow entrepreneurs
    • > 65,000 registered members
    • > 100,000 visitors per month
    •  Available 24/7 / within <6 hours of response
    •  Always free

  • Who's Online

    Er zijn 0 leden online en 63 gasten

    There are no registered users currently online

    (See full list)    
  • Also interesting:

  • Ondernemersplein



EN

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept