• 0

Resultaatgenieter afschrijving bedrijfsmiddelen

Onlangs heb ik mij ingeschreven bij de KvK met mijn bedrijfje. Ik ontwerp websites, huisstijlen en media. De belastingdienst heeft mij aangemerkt als resultaatgenieter. Ik heb naast mijn eigen bedrijf nog een baan. Nu heb ik voordat ik mijn bedrijf opstartte al wat onderdelen gekocht voor een pc, omdat de laptop die ik eerst gebruikte de zware grafische programma's niet aankon, met de bedoeling een pc te bouwen die ik kon gaan gebruiken voor mijn bedrijf. Nadat ik mij had ingeschreven en weer wat meer financiële middelen had waardoor ik weer onderdelen kon kopen heb ik de pc afgebouwd.

Nu is mijn vraag kan ik ook de BTW van de onderdelen die ik kocht in de periode voordat ik mij inschreef bij de KvK terugvragen ?

En mag ik die kosten van de pc-onderdelen die ik kocht voor de bedrijfsstart in mindering brengen bij het resultaat uit onderneming voor de Inkomstenbelasting ? Ik heb wel begrepen dat ik de afschrijving van de pc-onderdelen als startende ondernemer in 2 jaar of meer kan afschrijven.

 

[verandering: titel]

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

13 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste Anne,

 

Welkom op Higherlevel.

 

Nu is mijn vraag kan ik ook de BTW van de onderdelen die ik kocht in de periode voordat ik mij inschreef bij de KvK terugvragen ?

En mag ik die kosten van de pc-onderdelen die ik kocht voor de bedrijfsstart in mindering brengen bij het resultaat uit onderneming voor de Inkomstenbelasting ?

Kosten uit de aanloopfase zijn voor een ondernemer aftrekbaar en ook de BTW uit de aanloopfase is voor een BTW plichtig ondernemer verrekenbaar. De vragen zijn dus of je voor de inkomstenbelasting en voor de omzetbelasting gezien wordt als ondernemer. Voor de inkomstenbelasting niet zoals als je schrijft, maar heeft de Belastingdienst je ook beoordeeld voor de omzetbelasting?

 

Ik heb wel begrepen dat ik de afschrijving van de pc-onderdelen als startende ondernemer in 2 jaar of meer kan afschrijven.

Willekeurig afschrijven is voorbehouden aan startende ondernemers die voldoen aan de voorwaarden.

 

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0

En mag ik die kosten van de pc-onderdelen die ik kocht voor de bedrijfsstart in mindering brengen bij het resultaat uit onderneming voor de Inkomstenbelasting ? Ik heb wel begrepen dat ik de afschrijving van de pc-onderdelen als startende ondernemer in 2 jaar of meer kan afschrijven.

 

Het is of het ene (als kosten in mindering brengen bij bedragen van € 450,- of minder per jaar) of het andere (afschrijven in minimaal 5 jaar), maar niet allebei.

 

En zoals Ron al aangaf: over een kortere termijn afschrijven kan niet, want je voldoet als resultaatgenieter niet aan de voorwaarden van willekeurig afschrijven (oa recht op zelfstandigenaftrek: had je dat namelijk wel, dan was je niet als resultaatgenieter ingedeeld)

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

ik heb niet veel aan te vullen op de reacties van Ron en Norbert. maar ben wel nieuwsgierig naar iets anders.

 

Hoe heeft de belastingdienst jou laten weten dat je resultaatgenieter bent? het is namelijk niet heel gebruikelijk dat de belastingdienst vooraf expliciet uitspraak doet over je fiscale status voor de inkomstenbelasting. Tenzij jij daar expliciet om gevraagd hebt.

 

Link naar reactie
  • 0

Als resultaatgenieter mag je ook alle bedrijfskosten op de winst in mindering brengen. Het enige wat de belastingdienst je niet toekent is de ondernemersaftrek omdat je waarschijnlijk niet aan het urencriterium voldoet.

 

Voor de omzetbelasting ben je al heel snel ondernemer. Deelnemen aan het economisch verkeer is hierbij vaak voldoende. Dit komt omdat de wetgever verplicht is de Btw-richtlijn te implementeren in de Nederlandse fiscale wetgeving. In de basis wordt de omzetbelasting gedirigeerd vanuit Brussel.

 

Als je geen vrijgestelde prestaties verricht kun je de voorbelasting gewoon in aftrek brengen. Zie Art. 15 Wet OB 1968.

 

Met vriendelijke groet,

B. Wustenveld

Link naar reactie
  • 0

Nu heb ik een grote harde schijf, intern geheugen en 2 beedschermen gekocht. Bij 4 verschillende leveranciers. De computerkast had ik nog. Als geheel vormen deze losse onderdelen mijn computer.

Totaal voor een bedrag van € 480 excl. BTW. Moet ik dit dan over 5 jaar afschrijven of kan ik deze kosten dit jaar geheel aftrekken?

Link naar reactie
  • 0

Totaal voor een bedrag van € 480 excl. BTW. Moet ik dit dan over 5 jaar afschrijven of kan ik deze kosten dit jaar geheel aftrekken?

Het is samen boven de grens dus je moet erop afschrijven; je kunt het niet als kosten aftrekken. Of je moet afschrijven over vijf jaar of dat je dat willekeurig mag doen hangt er vanaf of je voldoet aan eerdergenoemde voorwaarden; zie mijn eerdere bericht. En zoals Norbert aangeeft voldoe je niet aan de voorwaarden, dus over vijf jaar afschrijven tot de restwaarde.

 

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0

Nu heb ik een grote harde schijf, intern geheugen en 2 beedschermen gekocht. Bij 4 verschillende leveranciers. De computerkast had ik nog. Als geheel vormen deze losse onderdelen mijn computer.

Totaal voor een bedrag van € 480 excl. BTW. Moet ik dit dan over 5 jaar afschrijven of kan ik deze kosten dit jaar geheel aftrekken?

Het gaat erom of de onderdelen onlosmakelijk met elkaar samenhangen. Kun je de harde schijf ook los gebruiken? Ja? Dan is het geen onderdeel van het geheel. Kun je het intern geheugen los gebruiken? Nee? Dan is het onderdeel van het geheel.

 

In dit geval is het dus een grijs gebied. Als je een interne harde schijf koopt, dan is die eigenlijk niet los te zien van het geheel. De eerste monitor van een systeem meestal ook, al heb je ook computersystemen die zonder monitor best werken (mijn backupserver is een voorbeeld). Intern geheugen werkt alleen in combinatie met de computer, dus dat is weer onderdeel van één geheel.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

je moet gewoon kijken naar de realiteit, gebruik je die combinatie echt meerdere jaren (lijkt me wel), activeer hem dan en schrijf hem netjes af in 5 jaar.

 

Mocht je dat echt niet willen dan zou je een onderscheid kunnen maken tussen dat tweede scherm en de rest en die als twee zaken kunnen zien die dan onder de €450 komen zodat je ze wel direct kunt afschrijven.

 

Per definitie maakt het niet veel uit. Als je nu ineens afschrijft dan drukt dat nu de winst en de komende jaren niet, als je het in 5 jaar doet dan kun je langer de winst drukken (in mindere mate) maar per saldo komt het op hetzelfde neer. Grofweg.

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 291 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.