• 0

Deelname in bv

 

Allen,

 

Ik ben me aan het verdiepen in deelname aan een BV. Ik snap het verschil tussen minderheidsbelang, aanmerkelijkbelang en meerderheidsbelang. Ook begrijp ik dat het goed is om een aandeelhoudersovereenkomst te sluiten. Waar ik echter niet uit kom is het volgende;

 

Er is een startup waar ik in wil deelnemen, immers kunnen ze me nu niet betalen wat ik graag zou willen qua salaris. Het belang van een gemiddelde startup is ongeveer 30-50k waard (10-20%) begrijp ik. Het is uiteraard koffiedik kijken welk resultaat er behaald zal worden.

 

Wat houdt dit echter in? Wordt er ieder jaar een dividend uitgekeerd of moet dit expliciet overeenkomen worden en zo ja waar is dit dividend dan op gebaseerd? Winst of omzet? Waarschijnlijk hele domme vraag maar vaak zijn de eenvoudige 'is toch logisch' puntjes lastig bij mij ;-)) en beter gevraagd dan dom mijn mond gehouden...

 

Dank Raymond

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

  • 0

Dividend is een uitkering van winst of (vrije) reserves door de bv. Dividend is geen vaststaand recht. tenzij daar speciale aandelen voor zijn uitgegeven die recht hebben op een vast rendement. Maar dat zal bij startende bv's niet kunnen want als ze dividend kunnen beloven kunnen ze ook salaris geven.

 

Normaal gesproken moet de directie van een bv elk jaar op basis van de jaarrekening een voorstel doen voor de winstbestemming / winstverdeling, onderdeel van die winstbestemming is welk deel als dividend wordt uitgekeerd en welk deel aan reserves wordt toegevoegd.

Het dividendvoorstel moet worden goedgekeurd op de aandeelhoudersvergadering, dus je hebt als aandeelhouder enige inspraak op de hoogte ervan, maar je bepaald het niet zelf.

Het is zeker geen vervanging voor salaris, sterker nog in veel gevallen zal de belastingdienst met een kritisch oog kijken naar de dividenduitkeringen aan aanmerkelijk belang aandeelhouders (alle aandeelhouders met meer dan 5% aandelen) als het salaris laag is.

 

Een startende bv met een klein eigen vermogen zal in de eerste jaren, als er al winst wordt gemaakt deze winst meestal toevoegen aan het eigen vermogen als algemene reserve om financieel gezond te blijven en minder afhankelijk te zijn van externe financiering.

 

 

In dit soort constructies is niet de vraag of dividend het salaris deels kan compenseren.

De echte vraag is of jij bereid bent om ondernemer te worden en als onderdeel daarvan een stuk van je zekere salaris wilt inleveren voor de kans dat de onderneming succesvol wordt waardoor op langere termijn een beter inkomen hebt.

(of dat je gaat voor andere voordelen van ondernemerschap met een minder zeker inkomen ten opzichte van het keurslijf van het werknemerschap tegen vaststaande beloning )

 

Link naar reactie
  • 0

Dank voor deze heldere uitleg.

 

Wat zijn de beweegredenen van de DGA dat hij dit 'over een aantal jaar' wil regelen en niet nu direct? Ik kan me voorstellen dat hij eerst de kat uit de boom wil kijken en dat over een aantal jaar duidelijker zal zijn welke waarde de aandelen vertegewoordigen? Zijn er nog meer, zijn er voor- en nadelen voor mij bij en gebeurd dit vaak 'later'?

 

Alvast bedankt,

 

Raymond

Link naar reactie
  • 0

Dank voor deze heldere uitleg.

Wat zijn de beweegredenen van de DGA dat hij dit 'over een aantal jaar' wil regelen en niet nu direct?

Wat bedoel jij met "dit"?

 

en dat over een aantal jaar duidelijker zal zijn welke waarde de aandelen vertegewoordigen?

En dus? (Wat wil je daar over een paar jaar dan precies mee?)

 

De werkelijke waarde van de aandelen kun je niet vooraf "regelen"; die is afhankelijk van het bedrijf zelf : hoe meer winst(gevendheid), hoe hoger de waarde van de aandelen.

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

met dit bedoel ik de deelname in de bv. Ik vraag me af wat mogelijke beweegredenen zijn van de DGA om te zeggen dat hij de deelname over een aantal jaar wil regelen en welke voor- en nadelen hier aan kleven voor zowel mijzelf als de DGA.

 

Dank

 

Raymond

Link naar reactie
  • 0

met dit bedoel ik de deelname in de bv. Ik vraag me af wat mogelijke beweegredenen zijn van de DGA om te zeggen dat hij de deelname over een aantal jaar wil regelen en welke voor- en nadelen hier aan kleven voor zowel mijzelf als de DGA.

 

Dank

 

Raymond

 

Ah, nu pas snap ik dat je met "de DGA" niet jezelf bedoelt (zodra je aanmerkelijk belanghouder bent, ben jij ook DGA), maar de huidige (kennelijk enig) eigenaar. ;)

 

Die reden lijkt me vrij simpel: als het bedrijf veel geld waard wordt kan de DGA over een aantal jaren een veel lager percentage aandelen aanbieden, want er zijn nooit percentages vastgelegd. Jij komt dan op zich niets tekort, maar de DGA steekt de extra inkomsten van het risico dat jij feitelijk gelopen hebt in eigen zak.

 

Kortom: boter bij de vis. Als jij nu genoegen moet nemen met een lager salaris, moet je nu wel vastleggen wel aandelenbelang jij (nu of later) krijgt in ruil daarvoor.

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Nee, een percentage. Als je nu 10 procent voor 50K zou krijgen bijvoorbeeld, en het bedrijf zou over een jaar waanzinnig goed draaien, dan zou je tegen die tijd misschien maar 1% krijgen, ook ter waarde van 50K.

 

Alleen heb je liever 10% dan 1%.

Dat dus inderdaad :). Jij loopt risico, dus moet je ook de beloning krijgen

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Participatie kan natuurlijk altijd door inbreng van arbeid in een onderneming. Let hierbij wel even op de lucratiefbelangregeling van Art. 3.92b Wet IB 2001.

Als de aandelen mede een beloning beogen te zijn voor werkzaamheden van de belastingplichtige of een met hem verbonden persoon.

 

Zie daarbij Art. 3.92b, lid 2, onderdeel b:

 

met een preferentie van tenminste 15% dividend per jaar.

 

Wat veel personen doen in een dergelijk situatie is het lucratief belang te houden middels een bv. Dan kun je alleen getroffen worden door een Ab heffing van 25%. Dit is natuurlijk een stuk lager dan het toptarief in de inkomstenbelasting.

 

Je kunt dit wel doen maar gewoon de aandelen door een door jou opgerichte bv laten houden. Dan is er niets aan de hand.

 

 

B. Wustenveld

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 251 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.