• 0

Afschrijvingstermijn en restwaarde webshop

Aanbevolen berichten

16 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik neem dat je een webshop die kant en klaar is gekocht voor EUR 5.000 in 5 jaar moet afschrijving? Met welke restwaarde moet ik rekening houden?

 

Hi Welkom,

 

WebsiteActiveren?.

 

Ja Afschrijvingstermijn is 5 jaar, restwaarde nihil.

Of (indien eerder) website opheffen dan datum buiten gebruikstelling afschrijven tot 0.

 

Vriendelijke groet,

Geef om mensen en gebruik dingen.

Andersom werkt niet.

Link naar reactie
  • 0

Een webshop is meer dan alleen een website. De eerste vraag zou daarom moeten zijn: wat neem je allemaal over?

 

Uit een van je topics op het webwinkelforum blijkt dat je geen software overneemt: het huidige CMS is en blijft van een webbureau en je gaat over op gehuurde software zoals Lightspeed. Je gaat dus niet afschrijven op software of een softwarelicentie, maar waarop dan wel? Goodwill bijvoorbeeld?

Link naar reactie
  • 0

Een webshop is meer dan alleen een website. De eerste vraag zou daarom moeten zijn: wat neem je allemaal over?

 

Uit een van je topics op het webwinkelforum blijkt dat je geen software overneemt: het huidige CMS is en blijft van een webbureau en je gaat over op gehuurde software zoals Lightspeed. Je gaat dus niet afschrijven op software of een softwarelicentie, maar waarop dan wel? Goodwill bijvoorbeeld?

 

Ik ga een bestaande webshop (die de huidige eigenaar heeft laten ontwikkelen) overnemen voor een x bedrag zonder voorraad. Niets meer, niets minder. Dan kan ik het bedrag toch afschrijven in 5 jaar.

Link naar reactie
  • 0

Ik ga een bestaande webshop (die de huidige eigenaar heeft laten ontwikkelen) overnemen voor een x bedrag zonder voorraad. Niets meer, niets minder.

Dus je koopt een zwarte doos waar "webshop" op staat, maar wat zit er nou in de doos?

 

Niet uniek voor een webshop hoor, want als er "kledingzaak" of "restaurant" op de doos staat, wil je ook weten wat erin zit.

 

Dan kan ik het bedrag toch afschrijven in 5 jaar.

Niet als het bijvoorbeeld overwegend goodwill is. En misschien ook niet als je als starter bijvoorbeeld nog willekeurig mag afschrijven.
Link naar reactie
  • 0
Ja Afschrijvingstermijn is 5 jaar, restwaarde nihil.

Of (indien eerder) website opheffen dan datum buiten gebruikstelling afschrijven tot 0.

Denkbaar positief scenario is dat deze in waarde stijgt of ook weer doorverkocht wordt. Schrijf je dan af (bij als bijzondere bate?) tot aan verkoopbedrag?

 

Groet,

 

Highio

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

??? ???Ik begrijp het niet meer ??? ???

 

De verkoper heeft vorig jaar een webshop laten ontwikkelen om een bepaald product te verkopen. Hij kan te weinig aandacht besteden aan de webshop en wil deze webshop verkopen.

Ik ga de webshop kopen voor een x-bedrag. Ik ga zelf voorraad kopen bij de leverancier.

Ik betaal dus alleen voor de webshop met inhoud, is dus kant en klaar.

Link naar reactie
  • 0

en is die software van de webshop van jou of wordt die software gehuurd?

 

dat bepaald het verschil.

Als de software jou eigendom is dan kun je de waarde van die software bepalen en afschrijven in 5 jaar.

Maar als jij alleen 5000 euro betaald voor andere immateriele zaken (klantenbestand, de goede naam, goede winstverwachting, de url) dan wordt dat gezien als goodwill en die schrijf je af in 10 jaar.

Link naar reactie
  • 0

Webshop en domeinnaam wordt mijn eigendom. Ik betaal alleen voor de webshop en domeinnaam, dat staat op de faktuur.

Maar wat omvat die "webshop" dan? Als dat alleen een gebruikersnaam + wachtwoord is waarmee je inlogt op een CMS dat niet van jou wordt, is het toch vooral goodwill en het auteursrecht op tekst en beeld (als dat al bij de huidige eigenaar ligt).

Link naar reactie
  • 0

het is inderdaad een CMS webshop waar ik een gebruikersnaam en wachtwoord van krijg. CMS webshop draait bij een provider. Ik betaal dus een x-bedrag voor een gebruikersnaam, wachtwoord en twee URL's

 

Dus in dat geval is het goodwill en 10 jaar afschrijven ??? ???

Link naar reactie
  • 0

Je had het net ook over een voorraad die je overneemt.

 

Het lijkt erop dat er op de factuur slechts een of twee dingen komen te staan, terwijl het administratief ingewikkelder zit. Goed dus dat je hier je vraag stelt. :)

 

Maar het lijkt me ook dat als je niet exact omschrijft wat je koopt, de verkoper je behoorlijk kan tillen. Misschien is het dus sowieso verstandig om een duidelijke specificatie te vragen.

Branko Collin, front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.

Link naar reactie
  • 0

Voorraad neem ik niet over.

Wat ik overneem:

- webshop gemaakt in CMS

- Facebook bedrijfspagina

- logo's etc

- twee domeinnamen

 

één bedrag op de faktuur die ik dus moet boeken op de balans op de post Goodwill en in 10 jaar afschrijven.... ???

Link naar reactie
  • 0

Voorraad neem ik niet over.

Wat ik overneem:

- webshop gemaakt in CMS

- Facebook bedrijfspagina

- logo's etc

- twee domeinnamen

 

één bedrag op de faktuur die ik dus moet boeken op de balans op de post Goodwill en in 10 jaar afschrijven.... ???

 

 

Hallo,

 

Ja, het is een beetje een grijs gebied.

Het is dus niet of maar en in dit geval.

 

Het betaalde bedrag bestaat uit 2 componenten.

 

Ontwikkelkosten website en content. Immateriële activa.

Naambekendheid en winstgevendheid. Goodwill

 

Wat is de onderbouwing van het bedrag € 5000 ?

Hoe schat je zelf de verdeling in?

Is er een overeenkomst van overdracht en hoe is het daarin beschreven?

 

 

Vriendelijke groet,

 

Geef om mensen en gebruik dingen.

Andersom werkt niet.

Link naar reactie
  • 0

Uiteindelijke prijs is EUR 2.500 voor de website met webshop, Facebook en twee domeinnamen. Zonder voorraad.

 

Website met webshop heeft de vorige eigenaar EUR 2.000 gekost. Ik neem alles over voor EUR 2.500

 

Er is een overeenkomst dat ik dit overneem voor EUR 2.500 verder geen specificatie

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Uiteindelijke prijs is EUR 2.500 voor de website met webshop, Facebook en twee domeinnamen. Zonder voorraad.

Ik zou 'Facebook en domeinnamen' op nihil waarderen. Je zult die domeinnamen vervolgens (neem ik aan) zelf jaarlijks moeten verlengen, als je die daadwerkelijk overneemt. Verder zou ik die 2.500 euro gewoon activeren in en in 5 jaar volledig afschrijven.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 136 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.