• 0

verticale prijsbinding [toeleverancier niet akkoord met verkoopprijs]

Hallo,

 

Ik heb een vraag waar ik graag meer over zou weten.

 

Mijn vriendin heeft een webshop in erotische artikelen, en ook kleding.

Nu verkoopt ze van een merk kleding waarvan ze een aantal artikelen retour heeft gekregen vanwege de verkeerde maat. Inmiddels was dit aantal best opgelopen, en heeft ze deze artikelen in de sale gezet. Expliciet alleen deze maten die retour zijn gekomen.

 

Nu kreeg ze dus een mail dat haar account bij die leverancier hierdoor verwijderd is omdat ze tegen een te lage prijs verkoopt. Echter verkoopt ze het reguliere assortiment van hen gewoon tegen een hogere prijs, en ging het alleen maar om deze artikelen.

 

En nu was ze al wel van plan om zelf te stoppen met dit merk, maar de manier waarop dit gaat bezorgt mij gewoon een hele nare smaak in mijn mond zeg maar.

 

Is er iets wat hier nog tegen te doen is? Doet de acm hier iets mee bijvoorbeeld?

 

[verandering: titel]

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Als ze expliciet zeggen dat je voor een bepaalde prijs moet verkopen kan dat een onrechtmatige prijsafspraak zijn. Maar ik vermoed dat als je het bericht leest dat het erop neer komt dat men niet meer aan jou wil leveren. En er bestaat geen leverplicht van leveranciers aan afnemers, dus ze mogen op elk moment stoppen met leveren.

 

Het is een nuance verschil, als zij alleen maar meedelen niet meer te willen leveren op grond van jou prijsbeleid is er geen sprake van een prijsafspraak. slechts van onvrede over jou beleid en voor hun aanleiding de handelsrelatie te verbreken.

 

Acm gaat daar vrij zeker niets mee doen. enerzijds omdat het niet als prijsafspraak wordt gezien en anderzijds omdat ACM niet zo snel zal optreden in individuele geschillen tussen 1 afnemer en 1 leverancier.

 

 

Link naar reactie
  • 1

tsja, ik snap wel dat je je onaangenaam behandeld voelt maar je zegt dat je toch al gaat stoppen met het merk.. en nu wil je een heel punt gaan proberen te maken over vermeende prijsafpsraken alleen maar omdat ze onaardig doen tegen je vriendin?

meh.. verspilde energie "pick your battles"

er is hier niks te winnen.. behalve een principieel gelijk dat je klanten een beetje netjes moet behandelen. maak het niet groter dan het is..

 

ik zie twee praktische oplossingen.

ofwel je neemt de mail ter kennisgeving aan en zet al je resterende voorraad in de uitverkoop en neem je dus afscheid van het merk zoals je toch al van plan bent.

 

ofwel beklaag je je over hun handelswijze en meldt dat het dan voor jullie ook niet meer hoeft en biedt ze de gelegenheid om de goederen tegen inkoopprijs terug te nemen en als ze het niet willen dat de handel dan volgende week in de uitverkoop gaat.

Als je mazzel hebt gaan ze akkoord en hoef je zelf geen kosten meer te maken om de resterende handel weg te krijgen maar ben je in 1 keer van alle voorraad af.

 

veel meer energie zou ik er niet in stoppen..

Link naar reactie
  • 0

Enige nuance zou ik nog wel aan willen brengen. Als er een zogenaamde bestendige handelsrelatie is (geweest) dan is het niet netjes en mogelijk zelfs onrechtmatig als die relatie zomaar opeens eenzijdig op wordt gezet. Je mag aannemen dat de vrouw van TS de nodige inspanningen heeft gedaan om het merk te promoten en te verkopen. Dan is gesprek wel het minste en een opzegtermijn mogelijk zelfs verplicht.

 

Dus als het om een behoorlijk belang gaat zou je eens een advocaat kunnen raadplegen om te kijken of je de dichtgesmeten deur weer op een kier kan krijgen met een "vrolijk" briefje. Als je dat al zou willen natuurlijk. Ook een schadevergoeding zou geëist kunnen worden om een en ander kracht bij te zetten. Allemaal nogal afhankelijk van de omstandigheden cq belangen natuurlijk. Tot een rechtszaak laten komen zou ik niet doen maar onder druk wordt veel vloeibaar. ;)

 

Link naar reactie
  • 0

Het leverde niks op en het levert niks op...

 

Handel terugsturen bij de eerste gelegenheid is de beste tip in het voorgaande.

 

Het is natuurlijk een ernstig gebrek aan communicatie als je je retouren afprijst en dat niet gecommuniceerd weet te krijgen. Natuurlijk zijn concurrenten en leverancier niet blij met prijsdumping. Kies beter voor een alternatief kanaal als een eigen website.

 

Groet,

 

Highio

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 183 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.