• 0

Te lage winst voor hypotheek, maar toch een koophuis?

Beste mensen,

 

Hopelijk kunnen jullie creatieve geesten mij helpen met de onderstaande vraag.

 

Mijn onderneming heb ik al meer dan 3 jaar en is mijn enige inkomstenbron. De laatste 3 jaren is door allerlei redenen mijn winst erg laag. Ik hoef dus niet bij een bank aan te kloppen voor een hypotheek. Momenteel woon ik in een huur huis. Liever besteed ik het geld dat ik aan de huur betaal om een hypotheek af te lossen. Mijn ouders willen graag helpen. Handig om erbij te vertellen dat mijn ouders meerdere huizen (3) bezitten met een flinke overwaarde. Ook hebben mijn ouders een redelijke hoeveel spaargeld, maar niet genoeg om een huis te kopen. Zijn er opties voor mij om toch aan een koophuis te komen met de hulp van mijn ouders?

 

Hopelijk hebben jullie een paar ideeën waarmee ik aan de slag zou kunnen. Alvast bedankt!

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

14 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste De--spijker,

 

Jouw ouders kunnen zich garantstellen voor jouw hypotheek.

 

Maar als ik financieel adviseur van jouw ouders zijn, dan zou ik héél sterk afraden. Een duwtje in de rug is prima, maar een heel vangnet niet. Het risico dat je de hypotheeklasten niet meer kunt betalen en er een beroep gedaan moet worden op die garantstelling is véél te hoog zolang jij geen stabiel en toereikend inkomen hebt. Blijf in de tussentijd maar liever huren.

 

Wil je toch kopen, doe dat dan niet op rekening en risico van je ouders: ga eerst werken aan de redenen waarom jouw winst laag is, en ga die verhogen.

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 1

Hopelijk hebben jullie een paar ideeën waarmee ik aan de slag zou kunnen. Alvast bedankt!

Je hebt het erover dat je liever 'je' geld ergens anders aan besteedt dan aan huur, maar vervolgens is het de bedoeling dat je ouders hún geld aan jou besteden! Bovendien zijn huur en aflossing onvergelijkbare grootheden. Het is niet zo dat aflossen per definitie goedkoper of handiger is ten opzichte van huren. Bij huren krijg je immers huurtoeslag, bij kopen moet je nog maar afwachten of er hypotheekrenteaftrek tegenover staat. Bij huren ben je ietwat vrijer om tussentijds te verhuizen, bij kopen moet je maar afwachten of je je toko nog verkocht krijgt. Bij huren wordt meestal alles nog voor je geregeld, bij kopen draai je zelf voor al het onderhoud op. Bij huren betaal je sommige lokale belastingen niet, bij kopen mag je de volle mep betalen.

 

Maar goed, dit is sowieso geen ondernemersvraag. Jouw insteek zou moeten zijn hoe je de omzet van je eigen zaak kunt opkrikken om te werken naar een situatie waarin je wel zelfstandig een huis kunt kopen (als dat überhaupt al iets begerenswaardig is).

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

Beste Norbert,

 

Bedankt voor je snelle reactie. Een garantstelling van mijn ouders kan toch maar voor een bepaald deel van de hypotheek en niet heel de hypotheek? Of heb ik dit de garantstelling verkeerd begrepen?

 

Nee, maar het risico van een bank is ook maar een bepaald deel van de hypotheek: namelijk het verschil tussen de hypotheeksom en de opbrengst bij gedwongen verkoop

 

Er zijn meerdere vormen mogelijk. Een familiehypotheek zou hier misschien een optie kunnen zijn.

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Ik weet niet of je een eventuele erfenis zou moeten delen.

Anders zouden je ouders een hypotheek kunnen nemen op de overwaarde van hun huizen,. Samen met spaargeld een hypotheek aan jou kunnen verstrekken om het huis te kopen. Jaarlijks schenken je ouders je geld binnen de vrijstelling mogelijkheden of daarboven op papier om de hypotheek af te lossen.

 

Schenk belasting is voordeliger dan erven

 

Ander opties ben ik nog niet tegengekomen. Als ondernemer met laag inkomsten, rond jan modaal, heb ik wel een hypotheek voor vastgoed gekregen met doel verhuur, met heel veel doorzettingsvermogen.

 

Link naar reactie
  • 0

Je hebt het erover dat je liever 'je' geld ergens anders aan besteedt dan aan huur, maar vervolgens is het de bedoeling dat je ouders hún geld aan jou besteden! [...]

Dit vind ik de nuttigste opmerking in het topic.

 

Je redenering snap ik niet TS... het is leuk als je ouders willen helpen/schenken maar ik zou persoonlijk eerst zorgen dat mijn eigen financiën en inkomen op orde zijn. Dan eens kijken waarom je eigenlijk wilt kopen, zoals prinsrachid zegt is het niet per definitie gunstiger dan huren.

Link naar reactie
  • 0

Je hebt het erover dat je liever 'je' geld ergens anders aan besteedt dan aan huur, maar vervolgens is het de bedoeling dat je ouders hún geld aan jou besteden! [...]

Dit vind ik de nuttigste opmerking in het topic.

 

Je redenering snap ik niet TS... het is leuk als je ouders willen helpen/schenken maar ik zou persoonlijk eerst zorgen dat mijn eigen financiën en inkomen op orde zijn. Dan eens kijken waarom je eigenlijk wilt kopen, zoals prinsrachid zegt is het niet per definitie gunstiger dan huren.

 

Ik maak juist uit zijn opmerkingen op dat hij alles zelf wil betalen, maar dat zijn ouders echter enkel garant moeten staan zodat hij de lening kan krijgen. Als dit goed uitpakt, zijn zijn ouders geen cent kwijt. Maar je gaat wel tegen een negatief advies van de bank in...

 

Of interpreteer ik hem nu verkeerd?

Link naar reactie
  • 0

 

Ironie is: ondernemers in de aanloopfase krijgen vaak het advies om bij familie en bekenden aan te kloppen voor financiering, maar als die financieringskracht wordt aangewend voor een woning worden daar kritische vraagtekens bij geplaatst. Terwijl een huis een minder risicovolle investering is voor ouders dan een bedrijf. In geval van nood kunnen ze huur terugschroeven.

 

Slechts een kanttekening. ;)

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0
Slechts een kanttekening. ;)

 

 

En een terechte, Maar het verschil is - wat mij betreft - in dit geval :

 

[*]dat de ouders meer risico lopen dan hun liquide vermogen (spaargeld) toestaat

[*]dat het risico niet over meerdere vrienden en familieleden gespreid wordt

[*]dat het niet gaat om het verwezenlijken van iemands ondernemersdroom, maar om het - op zich al ter discussie staande - punt dat koop goedkoper zou zijn dan huur

[*]investeren is risico lopen met de kans op succes/rendement. Hier lees ik wel risico maar geen rendement?

[*]dat het uitgangspunt erg mager is: al 3 jaar lang erg lage winst. Ik ben dan ook erg benieuwd of en zo ja wat voor plannen vraagsteller heeft om dat aan te pakken

[*]geen aanloopfase meer

 

Terwijl een huis een minder risicovolle investering is voor ouders dan een bedrijf.

Gemiddeld wellicht, maar in dit specifieke geval waag ik dat te betwijfen

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 214 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.