• 0

BTW over uurloon ZZP Vormgever

Beste,

Ik ben me al een enorme tijd aan het verdiepen in de ZZP wereld rondom Grafische Vormgeving. Toch blijf ik tegen hetzelfde probleem aanlopen als ik de belasting wil berekenen over mijn uurloon. Alle websites willen het aantal gewerkte uren weten. Mijn vraag is simpel. Heeft iemand hier een idee hoeveel belasting ik zou moeten betalen over 35 euro per uur als startende Vormgeef ZZP'er?

Met vriendelijke groeten

Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/54702-btw-over-uurloon-zzp-vormgever/
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

1 antwoord op deze vraag

• 0

De topictitel spreekt over BTW, maar ik neem aan dat je inkomstenbelasting bedoelt. Gaat het wel om BTW, dan breng je 21% in rekening en die draag je af aan de Belastingdienst (wat iets anders is dan betalen).

Er is geen vast inkomstenbelastingtarief per uur, dus wat je zoekt is er niet. Je betaalt inkomsten belasting over je totaal aan inkomsten minus het totaal aan kosten, afschrijven en aftrekposten. Zolang die totalen er niet zijn, valt het niet te berekenen. Vandaar dat die rekensites graag meer getallen van je willen. Maak je weinig winst dan kan de belasting tot nul procent dalen door de aftrekposten, heb je veel winst kan de inkomstenbelasting oplopen tot bijna de helft.

Even een snelle berekening: bij 46 weken van drie dagen van 8 uur is 1.104 uur a 35 euro dus totaal 38.640 euro bruto. Netto wordt dat (rekening houdend met zelfstandigenaftrek, startersaftrek, mkb-vrijstelling maar niet rekening houdend met andere inkomsten, bedrijfskosten, hypotheekrenteaftrek en andere zaken) 31.754 euro netto dus 28,76 per uur. Effectief is dat 17,8% belasting. Ga je 5 dagen werken voor 75 euro per uur, dan schiet de effectieve belasting doorgerekend naar 37,1% per uur.

Je kunt over de duim dus een beetje aanvoelen waar het op gaat neerkomen in jouw situatie, maar het is volledig afhankelijk van je totale financiële plaatje zoals je dat in je belastingaangifte moet invullen.

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar