• 0

Gezocht: alternatief op BV voor het delen van IE

Ik wil samen met anderen een softwarematig product gaan ontwikkelen. Ondanks zij mij vertrouwen en andersom, verlang ik niet dat zij elkaar zomaar zullen vertrouwen. Daarom zou ik graag een solide basis creeren doormiddel van contracten.

 

In dit geval hebben we al snel te maken met een verdeling in het intellectuele eigendom. Mijn idee is om een ieder in deze samenwerking uit te betalen in aandelen per uur van een entiteit dat de eigendomsrechten van het product bevat. Kortom: we "verkopen" ons eigendom, aan de entiteit, voor aandelen.

 

Het eerste wat als entiteit dan in me op komt is een BV. Jammergenoeg is daar echter nog niet echt de financiële zekerheid voor. Dus zoek ik een (dan wel tijdelijk) alternatief, waarbij we niet slechts op vertrouwen hoeven leunen. Kan iemand me daar bij helpen?

 

Zelf dacht ik er aan om als middelpunt de rest in dienstverband te nemen d.m.v. een standaard overeenkomst ict. Hierbij zal ik dan de intentieverklaring aangaan en het eigendom aan de BV "verkopen" en de aandelen als afgesproken verdelen, zodra de BV gestart wordt. (maar dit is een wild gokje en ik heb geen idee of dit überhaupt kan)

 

 

[Mod edit: onnodige opmaak verwijderd ]

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0
uit te betalen in aandelen per uur

Dus ik heb een gouden idee maar jij maakt wat meer uren, dus krijg jij meer? Lijkt me niet echt een goede basis voor samenwerking, toch?

 

Kortom: we "verkopen" ons eigendom, aan de entiteit, voor aandelen.

Waarom? Waar heb je die entiteit voor nodig?

 

Jammergenoeg is daar echter nog niet echt de financiële zekerheid voor.

Welke "financiële zekerheid" bedoel je?

 

Zelf dacht ik er aan om als middelpunt de rest in dienstverband te nemen

Ho, wacht even: je hebt niet genoeg "financiële zekerheid" om voor 500 Euro een BV op te richten, maar je kunt wel een aantal personen in loondienst nemen met alle daarbij behorende verplichtingen??? Dat lijkt me eerlijk gezegd onverrenigbaar / in tegenstrijd met elkaar. Bovendien lijkt me dat in loondienst nemen een veel groter risico en financïele zekerheid dan die BV

 

Mag ik een veel praktischer, minder risicovol en goedkoper alernatief voorstellen? Investeer een paar honderd euro in een goede jurist die een overeenkomst opstelt waarin staat wie allemaal eigenaar is van wat en wat voor spelregels er zijn de diverse scenario's (waaronder ook verkoop, splisting etc). Het intellectueel eigendom blijft dan in eerste instantie jullie gezamenlijke privé bezit, en kan later desgewenst worden ingebracht in een rechtspersoon

 

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Mag ik een veel praktischer, minder risicovol en goedkoper alernatief voorstellen? Investeer een paar honderd euro in een goede jurist die een overeenkomst opstelt waarin staat wie allemaal eigenaar is van wat en wat voor spelregels er zijn de diverse scenario's (waaronder ook verkoop, splisting etc). Het intellectueel eigendom blijft dan in eerste instantie jullie gezamenlijke privé bezit, en kan later desgewenst worden ingebracht in een rechtspersoon

 

Allereerst bedankt Norbert bedankt voor je snelle en vroege bericht. Ik hoop dat ik mezelf een beetje beter duidelijk kan maken door als volgt te antwoorden:

 

Wij allen stemmen in met aandelen per uur, los staand van welk deel door wie bedacht is. Hierdoor kan alles eerlijk verdeeld worden en vertrouw ik zeker op onze samenwerking.

 

Wij hebben dus besloten om dat te doen doormiddel van een losstaande entiteit. Omdat we aangenomen hadden dat het eigendom van een enkel product niet zo makkelijk verdeeld kon worden. Daarbij zal in een later stadium het product verkocht moeten worden en willen we dat uitbesteden. Ook daarbij willen we de kosten en baten van het uitbesteden eerlijk verdelen.

 

Helaas weten we niet zeker hoe lang het eerste stadium (het ontwikkelen) zal duren. Maar schatten wij in de aankomende jaren nog zeker geen winsten te maken. Wat daarna gebeurt is juist het geen waar we vertrouwen in hebben, maar wat dus niet de zekerheid met zich mee brengt om in onze ogen een BV op te zetten.

 

Wij zijn allen al zzp'ers en daarom dacht ik; "Ik kan als middelpunt zelf het eigendom nemen. Dan teken ik de intentie om de gewerkte uren te vergoeden met aandelen van de nog te starten BV. Zo hoeven we niet te moeilijk te doen om vreemde kosten of verplichtingen." Maar ik heb dus geen idee of het ergens op slaat.

 

Maar, in het kort, waarom doen we zo moeilijk als we ook een investeerder kunnen zoeken?

Omdat we het allemaal fijn vinden om hetgeen wat wij maken zelf in handen te hebben.

En waarom kunnen we zelf niet wat geld inleggen?

Omdat we nog studerende zijn. Zo hebben we hier en daar wat tijd over om aan het project te werken, maar hebben we niet echt een startkapitaal.

 

Zodoende wilde ik graag zo veel informatie tot me nemen voordat ik naar een jurist stap. Om ook daar de kosten zo minimaal mogelijk te houden.

Link naar reactie
  • 0

Een contract maken zal het probleem niet zijn. Daar is wel wat van te maken.

 

Je moet echter niet alleen aan de privaatrechtelijke consequenties denken, maar ook aan de fiscale.

Als jij de eigendom neemt van IE en die IE later inbrengt in een B.V. moet je in principe afrekenen over de meerwaarde die je hebt gecreëerd. Als jouw IE dus flink wat waard is geworden zul je flink moeten afdragen voor de inkomstenbelasting. Daar zijn faciliteiten voor, maar die verplichten jou weer om het aandelenbezit niet te wijzigingen in de B.V. voor minimaal 3 jaar. Kunnen jouw compagnons daarop wachten?

 

Op basis van jouw verhaal zou ik neigen naar gezamenlijke eigendom, waarbij de

(uiteindelijke) aandelen worden verdeeld op basis van de uren. Het blijft altijd wat vaag, want een discussie over gewerkte uren is zo begonnen. Welke uren tellen mee? Hoe administreer je dat? Hoe controleer je dat?

Overigens spelen ook weer hier de fiscale aspecten.

 

Direct een B.V. starten, want dat is het uiteindelijk doel, geniet de voorkeur. In een aandeelhoudersovereenkomst ga je vervolgens afspraken maken over bonusaandelen bij bepaalde prestaties. (uren, resultaten oid)

 

Succes!

 

JM juristen & adviseurs

ondernemingsrecht:

samenwerkingsverbanden | overeenkomsten | (algemene) voorwaarden en reglementen | bedrijfsstructuren | bedrijfsoverdrachten.

Link naar reactie
  • 0

Direct een B.V. starten, want dat is het uiteindelijk doel, geniet de voorkeur. In een aandeelhoudersovereenkomst ga je vervolgens afspraken maken over bonusaandelen bij bepaalde prestaties. (uren, resultaten oid)

 

Ik dank u voor uw duidelijke antwoord. En ik ben het met je eens, het ziet er naar uit dat de BV zeker de voorkeur heeft! Ik ga dit dan toch voorleggen en kijken wat de jurist/adviseur er van zegt...

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 128 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.