• 0

DGA Loon - Holding = 100%eigenaar werk BV1 en 50% eigenaar BV2

Er staat heel veel op het forum, maar mij specifieke geval zie ik niet terug.

 

Bijgaand een korte situatieschets:

In BV1 doe ik ZZP-klussen en in BV2 start ik een detacheringsbedrijf met mijn compagnon (50%-50%) mijn holding is 100% eigenaar van BV1 en 50% eigenaar van BV2.

Momenteel lopen de ZZP klussen al in BV1, maar graag zie ik de komen 6 maanden een omslag naar meer werk voor BV2.

 

Ik wil de financiële stroom naar mij privé zo duidelijk en stabiel mogelijk houden door management fee’s (of simpelweg facturen?) voor de directiefuncties in BV1 en BV2 uit te keren van de BV1 en BV2 aan de Holding (en de BTW aftrekken) en alleen vanuit de Holding pensioen, verzekering en loon te regelen. Zodat indien ik de ene maand geen omzet heb vanuit BV1 en meer omzet heb uit BV2 of visa versa, ik vanuit de Holding wel een stabiel loon kan uit keren.

 

In aanvulling zou ik graag in de Holding wat vermogen opbouwen voordat ik DGA salaris ga uitkeren, zodat ik bijvoorbeeld 4 maanden DGA salaris kan doorbetalen als ik geen opdracht heb in BV1.

Aanvullend wil ik vermogen/voorziening opbouwen om vanuit de Holding mogelijk investeringen ( auto/panden/overnames) te doen.

Tevens zou ik de financiering van werkkapitaal (tbv lonen) aan BV2 kunnen verstrekken.

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

@Maarten, allereerst welkom op Higherlevel!

 

door management fee’s (of simpelweg facturen?

niet of maar en: je spreekt een managementfee af en die factureer je. Voor BV 1 kan dat zonder BTW als je een fiscale eenheid vormt, voor BV 2 kan dat niet, dus die factuur is altijd met BTW

 

Verder is de situatieschets en jouw wensen redelijk helder en correct. Wat is of zijn je specifieke vragen daarover?

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

BV1 en de holding zijn geen fiscale eenheid (zodat ik in de Holding BTW kan aftrekken van zaken zoals laptops) welke ik voor beide BV's gebruik.

 

Mijn vraag is in hoeverre dit mijn situatieschets correct is en hoe ik dit in praktijk uitvoer;

 

-mag je de Managementfee regelmatig wijzigen, zodat ik in praktijk kan kijken wat passend is met de andere bedrijfsdoelstellingen (loonbuffer, stabiel loon, investeringen, verstrekken werkkapitaal in BV2 e.d.) van de Holding, of verplicht de belastingregels mij om op basis van omzet gerealiseerd door 1 persoon in BV1 veel loon uit te keren en bedrijfsinvesteringen e.d. bv via de bank te financieren.

 

Stel:

BV1 omzet 30 K 2016 kosten 2k

BV1 omzet 100 k 2017 kosten 5k

BV2 omzet 0

BV2 omzet 100k 2017 kosten 70K

 

Vanuit Holding naar prive ManagementFee 55K per jaar

Loonbuffer DGA salaris 4 maanden= 20k

Voorziening bedrijfsmiddelen= 10k

Verstrekken lening tbv lonen BV2 35K

Salaris 2016 = 0

Salaris 2017 = circa 5k per maand

Dividend 2017 bijvoorbeeld 15k

Vermogen Holding eind 2017 = 40K (100-5+(50%*100-70)-15-55=40)

 

Zou bovenstaande belastingtechnisch kunnen en waar start ik met uitvoering (format managementfee, salarisadministratie, boekhouding, accountant).

 

Ik had een eenmanszaak, dat was lekker makkelijk: administratie in excel, 4 keer per jaar aangifte omzetbelasting en 1 keer per jaar even winst doorgeven, maar na de aanschaf van een huis en de start van BV2 met hopelijk snel een aantal medewerkers durfde ik dit niet aan te houden..

 

Link naar reactie
  • 0

Er staat heel veel op het forum, maar mij specifieke geval zie ik niet terug.

 

Bijgaand een korte situatieschets:

In BV1 doe ik ZZP-klussen en in BV2 start ik een detacheringsbedrijf met mijn compagnon (50%-50%) mijn holding is 100% eigenaar van BV1 en 50% eigenaar van BV2.

 

Aanvullend wil ik vermogen/voorziening opbouwen om vanuit de Holding mogelijk investeringen ( auto/panden/overnames) te doen.

Tevens zou ik de financiering van werkkapitaal (tbv lonen) aan BV2 kunnen verstrekken.

 

 

Hallo,

 

Je stelt geen vraag maar noemt deze punten dus geef ik je het volgende in overweging;

 

Als je vanuit jouw BV's BV2 financiert, waarin je voor 50% deelneemt, loop je ook het risico dat als BV2 in de problemen komt je het geld ook verliest.

Heb je afspraken gemaakt met je compagnon of hij in gelijke mate bijdraagt in de financiering van BV2?

Aangezien de extreem lage rente vraag ik mij af of een andere aandelenverhouding in BV2 redelijk is voor deze financiering. Meer risico rechtvaardigt immers een groter rendement.

 

Vriendelijke groet,

 

Geef om mensen en gebruik dingen.

Andersom werkt niet.

Link naar reactie
  • 0

BV1 en de holding zijn geen fiscale eenheid (zodat ik in de Holding BTW kan aftrekken van zaken zoals laptops) welke ik voor beide BV's gebruik.

 

Mijn vraag is in hoeverre dit mijn situatieschets correct is en hoe ik dit in praktijk uitvoer;

 

-mag je de Managementfee regelmatig wijzigen, zodat ik in praktijk kan kijken wat passend is met de andere bedrijfsdoelstellingen (loonbuffer, stabiel loon, investeringen, verstrekken werkkapitaal in BV2 e.d.) van de Holding, of verplicht de belastingregels mij om op basis van omzet gerealiseerd door 1 persoon in BV1 veel loon uit te keren en bedrijfsinvesteringen e.d. bv via de bank te financieren.

 

 

Hallo,

 

O, ik dacht al wat gebeurt er mijn vorige antwoord verdween onder mijn vingers maar je stelde je vraag !?

 

Het lijkt mij verstandig dat je met je compagnon een samenwerkingsovereenkomst maakt en beiden een management fee overeenkomst afsluit met BV2.

Daarin kunnen hoogte fee , en andere voorwaarden zoals doorbetaling bij ziekte, beëindiging bij verkoop aandelen e.d. worden geregeld.

Verder begrijp je dat een 50/50 aandelenverhouding een pat stelling betekent als jullie of jullie erfgenamen, schuldeisers e.d. in jullie rechten treden en er verschil van mening is.

 

Ik zou mijn vragen toch even met een deskundige doornemen en deze de bijbehorende overeenkomsten laten samenstellen. Dat is namelijk echt maatwerk want je kan het op verschillende manieren invullen als je maar alles afgedekt hebt.

 

Vriendelijk groet,

 

Geef om mensen en gebruik dingen.

Andersom werkt niet.

Link naar reactie
  • 0

We dragen 50%-50% bij in financiering, dus ik heb geen ander risico dan mijn compagnon.

 

De financiering betreft alleen werkkapitaal voor loon (waar vanuit klanten van het detacheringsbedrijf vooraf contractueel sluitende afspraken voor zijn) het risico is daarmee beperkt tot niet betalende klanten (veelal multinationals en overheid).

 

Link naar reactie
  • 0

We dragen 50%-50% bij in financiering, dus ik heb geen ander risico dan mijn compagnon.

 

De financiering betreft alleen werkkapitaal voor loon (waar vanuit klanten van het detacheringsbedrijf vooraf contractueel sluitende afspraken voor zijn) het risico is daarmee beperkt tot niet betalende klanten (veelal multinationals en overheid).

 

 

Hehe,

 

Maartenrr als je dit leest loop je dan meer (beperkt) risico of niet ?

 

Ik neem aan dat "Aanvullend wil ik vermogen/voorziening opbouwen om vanuit de Holding mogelijk investeringen (  auto/panden/overnames) te doen." alleen betrekking heeft op BV1 !?

 

Vr.Gr.

Geef om mensen en gebruik dingen.

Andersom werkt niet.

Link naar reactie
  • 0

"Ik neem aan dat "Aanvullend wil ik vermogen/voorziening opbouwen om vanuit de Holding mogelijk investeringen ( auto/panden/overnames) te doen." alleen betrekking heeft op BV1 !?"

 

Nee investeringen wil ik doen vanuit mijn Holding, mogelijk wil ik vanuit de holding in aanvulling op BV1 en 50% BV ook investeren in andere BV's

Link naar reactie
  • 0

BV1 en de holding zijn geen fiscale eenheid (zodat ik in de Holding BTW kan aftrekken van zaken zoals laptops) welke ik voor beide BV's gebruik.

 

Mijn vraag is in hoeverre dit mijn situatieschets correct is en hoe ik dit in praktijk uitvoer;

 

-mag je de Managementfee regelmatig wijzigen, ....

Vermogen Holding eind 2017 = 40K (100-5+(50%*100-70)-15-55=40)

 

Zou bovenstaande belastingtechnisch kunnen en waar start ik met uitvoering (format managementfee, salarisadministratie, boekhouding, accountant).

 

Ik had een eenmanszaak, dat was lekker makkelijk

 

 

Hallo,

 

Het is beter een paar dingen duidelijk voor ogen te houden.

Je hebt geen eenmanszaak meer en kan niet naar willekeur geld opnemen of niet opnemen.

Je hebt in BV2 een 50% medeaandeelhouder die het met je eens moet zijn anders zit je in een patstelling.

Tussen Jou en de BV's en de BV's onderling moeten overeenkomsten gesloten worden.

Het zijn immers afzonderlijke rechtspersonen.

Voor een dga geldt gebruikelijk loon € 44K.

De fiscus zal alle overeenkomsten en geldtransfers in de "Groep" beoordelen of ze voldoen aan het begrip "at arms length" (zijn ze zakelijk).

 

Iedere transactie of overeenkomst zal je aan de hand van deze criteria moeten beoordelen.

 

Verder Eigen Vermogen is Gestort Aandelenkapitaal Plus Winst Minus Verlies Minus Dividend en Inkoop eigen Aandelen. "Buffers" en Leningen zijn Eigen Vermogen of hebben er geen invloed op. Tenzij je leningen moet afboeken (verliespost).

 

Leningen aan werkmaatschappijen en een fiscale eenheid doen de opsplitsing in meerdere BV's teniet aangezien er geld verloren gaat (afboeken groepsvorderingen) of alle BV's (én eventueel dga) binnen de Fiscale Eenheid hoofdelijk aansprakelijk zijn voor de belasting waar de FE voor is aangegaan. Ook het voorfinancieren van debiteuren valt daaronder door (schriftelijke) sessie van (specifieke) debiteuren kan men voorkeursschuldeiser worden maar ook dan gaat de fiscus voor.

 

De keuze voor een adviseur is AA of Belastingadviseur. Waarbij de laatste titel niet wettelijk beschermd is en je zelf even moet doorvragen naar opleiding, ervaring en het aangesloten zijn bij een beroepsvereniging met permanente educatie en beroepsregels.

 

Veel succes!

Geef om mensen en gebruik dingen.

Andersom werkt niet.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 183 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.