Jump to content
Mathias@evelo
Verberg

Ietwat bizarre factuur van een telecom operator

vraag

Vorige week ben ik ingegaan op een promotie van een telecom-operator:

 

Internet via een 4G-router voor bij mij thuis, 15€/maand voor 15Gb/maand.

 

Door de promotie kreeg ik de router voor 9€, wat ik dan in de winkel betaald heb met pinpas, en ik moet het abonnement van 15€/maand een jaar aanhouden. Wat mij redelijk lijkt.

 

Maar nu komt het: ik krijg een factuur voor de router en daarop staat vermeldt: 129€, met in heel kleine lettertjes er onder: deel van een 'advantage package', 9€ betaald, 15€/maand abonnement.

 

Ik vraag wat meer uitleg aan de verkoopster maar het enige wat ze kan zeggen is: ja, dat is een voordeeltje voor de zelfstandigen...

 

Geen groot bedrag, geen groot probleem en ik vraag het ook nog wel eens aan mijn boekhouder wat hij daarmee gaat aanvangen. Maar ik wou ook wel eens van jullie horen wat jullie er van vinden.

 

Ofwel zie ik iets over het hoofd en klopt het allemaal boekhoudkundig ofwel is het toch wat op het randje.


www.evelo.be - Elektricien in regio Kortrijk - technical support for creative people.

Link to post
Share on other sites

2 answers to this question

Recommended Posts

  • 0
  • Rate this answer

nou ja is vrij eenvoudig.. je hebt een verschil van 120 euro tussen de factuur en de betaalde 9 euro.

Je kunt dus niet zomaar 129 euro opvoeren als kosten, nog even los van de btw.

 

BTW mag je (in Nederland) niet terugvragen als je weet dat de factuur onjuist is. Je bent verplicht een gecorrigeerde nota te vragen en de leverancier is verplicht die te verstrekken (al kun je dat niet handhaven of afdwingen als kleine zelfstandige)

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Maar nu komt het: ik krijg een factuur voor de router en daarop staat vermeldt: 129€, met in heel kleine lettertjes er onder: deel van een 'advantage package', 9€ betaald, 15€/maand abonnement.

Dit is inderdaad wat vreemd. Maar op zich niet onoverkomelijk. Overigens is het zo dat (in Nederland) er enige jurisprudentie is over het geven van (stilzwijgende) korting. Die verwerk je gewoon als korting, ook als het niet expliciet op de factuur staat. Je hebt twee opties om dit boekhoudkundig te verwerken.

 

De eerste optie is om die 129 euro als inkoopkosten op te voeren en vervolgens die 120 euro als inkoopkorting weg te boeken. Je moet dan wel de btw op beide berekenen. Je vraagt dan dus per saldo de btw over 9 euro als voorheffing terug. Deze optie is misschien wat omslachtig, maar in principe benadert het de werkelijkheid iets beter.

 

De tweede optie is om alleen die 9 euro als inkoopkosten op te voeren en verder niets. Ook in dat geval vraag je dus de btw over 9 euro als voorheffing terug.


The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

  • Bring your business plan to a higher level!

    All topics related to entrepreneurship are discussed on this forum.

    • Ask your entrepreneur questions
    • Answers / solutions from fellow entrepreneurs
    • > 65,000 registered members
    • > 100,000 visitors per month
    •  Available 24/7 / within <6 hours of response
    •  Always free

  • Who's Online

    Er is 1 lid online en 85 gasten

    (See full list)    
  • Also interesting:

  • Ondernemersplein



EN

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept