• 0

Ietwat bizarre factuur van een telecom operator

Vorige week ben ik ingegaan op een promotie van een telecom-operator:

 

Internet via een 4G-router voor bij mij thuis, 15€/maand voor 15Gb/maand.

 

Door de promotie kreeg ik de router voor 9€, wat ik dan in de winkel betaald heb met pinpas, en ik moet het abonnement van 15€/maand een jaar aanhouden. Wat mij redelijk lijkt.

 

Maar nu komt het: ik krijg een factuur voor de router en daarop staat vermeldt: 129€, met in heel kleine lettertjes er onder: deel van een 'advantage package', 9€ betaald, 15€/maand abonnement.

 

Ik vraag wat meer uitleg aan de verkoopster maar het enige wat ze kan zeggen is: ja, dat is een voordeeltje voor de zelfstandigen...

 

Geen groot bedrag, geen groot probleem en ik vraag het ook nog wel eens aan mijn boekhouder wat hij daarmee gaat aanvangen. Maar ik wou ook wel eens van jullie horen wat jullie er van vinden.

 

Ofwel zie ik iets over het hoofd en klopt het allemaal boekhoudkundig ofwel is het toch wat op het randje.

www.evelo.be - Elektricien in regio Kortrijk - technical support for creative people.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0

nou ja is vrij eenvoudig.. je hebt een verschil van 120 euro tussen de factuur en de betaalde 9 euro.

Je kunt dus niet zomaar 129 euro opvoeren als kosten, nog even los van de btw.

 

BTW mag je (in Nederland) niet terugvragen als je weet dat de factuur onjuist is. Je bent verplicht een gecorrigeerde nota te vragen en de leverancier is verplicht die te verstrekken (al kun je dat niet handhaven of afdwingen als kleine zelfstandige)

Link naar reactie
  • 0

Maar nu komt het: ik krijg een factuur voor de router en daarop staat vermeldt: 129€, met in heel kleine lettertjes er onder: deel van een 'advantage package', 9€ betaald, 15€/maand abonnement.

Dit is inderdaad wat vreemd. Maar op zich niet onoverkomelijk. Overigens is het zo dat (in Nederland) er enige jurisprudentie is over het geven van (stilzwijgende) korting. Die verwerk je gewoon als korting, ook als het niet expliciet op de factuur staat. Je hebt twee opties om dit boekhoudkundig te verwerken.

 

De eerste optie is om die 129 euro als inkoopkosten op te voeren en vervolgens die 120 euro als inkoopkorting weg te boeken. Je moet dan wel de btw op beide berekenen. Je vraagt dan dus per saldo de btw over 9 euro als voorheffing terug. Deze optie is misschien wat omslachtig, maar in principe benadert het de werkelijkheid iets beter.

 

De tweede optie is om alleen die 9 euro als inkoopkosten op te voeren en verder niets. Ook in dat geval vraag je dus de btw over 9 euro als voorheffing terug.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 219 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.