• 0

Samenwerking Twee eenmanszaken

Hallo allemaal,

 

Ik heb al 5 jaar een eenmanszaak, met meerdere klanten. Nu ga ik met iemand anders, die sinds dit jaar begonnen is met zijn eenmanszaak een nieuwe dienst lanceren. Mijn compagnon heeft ook nog een ander product/idee, maar heeft dat nog niet uitgerold. De focus wil hij de komende tijd op onze dienst richten.

 

De verwachting is dat we binnen een jaar minimaal 30 tot 50 klanten gaan bedienen. De winst willen we 50/50 verdelen (en de kosten ook)

 

We zijn aan het uitzoeken wat voor rechtsvorm het beste bij ons past. We vinden het daarbij zeer belangrijk dat we niet aansprakelijk zijn voor elkaars eventuele toekomstige privé schulden. (Dus een VOF valt af). Verder willen we een dienst verband uitsluiten.

 

Al zoekende hebben we nu de volgende opties

[*] Limited (Hebben we liever niet omdat, we het idee hebben dat dit ingewikkeld kan zijn, met regelgevingen van twee landen)

[*] Cooperatie

[*] Twee lossen eenmanszaken. We factureren allebei de helft van de klanten en verrekenen een eventueel verschil door elkaar te factureren.

 

Onze voorkeur gaat uit naar de laatste optie. We verwachten niet op korte termijn in de omzet range te komen, waarin een BV interessant is.

 

Zijn er mensen die een suggestie hebben, of ervaring met iets vergelijkbaars? We horen graag jullie reactie!

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik heb zelf een hele tijd gewerkt volgens je beschreven principe van het onderling factureren tussen 2 éénmanszaken (in België). Dat werkte best.

 

Voor onze werking hadden we vooral te maken met uitdagingen op vlak van communicatie met de klant. Wie is het aanspreekpunt? De klant richt zich tot één van jullie? Hoe gaan jullie hiermee om op een voor de klant consistente wijze? Bvb wat als de ander met vakantie gaat en jij zijn of haar klant bediend? Hoe ga je dan factureren? Hoe e-mails en telefoons organiseren? ... Als jullie zouden opereren vanuit eenzelfde merknaam, maar vanuit 2 apparte entiteiten, kan dat ook extra verwarring scheppen bij de klant. Zo zijn er talloze situaties te bedenken waardoor het voor de klant vreemd kan overkomen. Er zal ook extra planlast ontstaan. Wij werkten bvb. via een opgezet systeem in Google drive waarbij we steeds op de hoogte bleven van elkaars laatste en real time vorderingen en communicatie met de klant.

 

Voor de rest een goeie formule denk ik als start, zolang jullie omzet niet de pan uit swingt en jullie beide onafhankelijk willen blijven werken zonder van elkaar risico te hoeven dragen..

Link naar reactie
  • 0

Hi,

 

Toevallig zit ik momenteel in een soortgelijk pakket en ben ik met 2 partners de mogelijkheden aan het bekijken voor het opzetten van een centrum waarin we als 3 onafhankelijke ondernemers onze diensten aanbieden. Ik als yogadocente en de andere 2 dames als coach. Het plan is meer partners aan te trekken die soortgelijke diensten aanbieden en de ruimtes huren.

 

Uiteraard zijn er voor het fysieke centrum gezamenlijke kosten, denk aan gas/water/licht, boodschappen, reclame & drukwerk etc. Wat is raadzaam? We denken aan een VOF, maar het feit dat we dan verantwoordelijk zijn voor andermans schulden maakt ons aan het twijfelen. 3 onafhankelijke eenmanszaken lijkt ons niet handig. Heeft iemand hier wellicht een goed advies in?

 

Dank alvast!

Link naar reactie
  • 0

Uiteraard zijn er voor het fysieke centrum gezamenlijke kosten, denk aan gas/water/licht, boodschappen, reclame & drukwerk etc. Wat is raadzaam? We denken aan een VOF, maar het feit dat we dan verantwoordelijk zijn voor andermans schulden maakt ons aan het twijfelen. 3 onafhankelijke eenmanszaken lijkt ons niet handig. Heeft iemand hier wellicht een goed advies in?

Kijk dan eens naar een maatschap of een coöperatie als ondernemingsvorm.

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 107 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.