• 0

Uitkoop vennoot vof negatief bedrag

Hallo iedereen,

 

Ik heb overal op internet gezocht, maar een echt duidelijk antwoord kan ik niet vinden.

 

Ik heb samen met een vriend, sinds begin 2014, een bedrijf opgezet waarmee we taarten verkochten.

Eerst online, maar sinds een enkele maanden ook in een winkel.

 

Helaas is de samenwerking niet goed gegaan en nu moet er dus gekeken worden naar hoe ik de Vof zou kunnen verlaten, want hij wil niet meer verder. Wij waren net bezig met het in orde maken van het vof contract, gezien de fysieke winkel. Helaas is dit nooit afgerond. Er is dus weinig materiaal waar ik op zou kunnen terug vallen. Bij de IB 2015 aangifte is er wel aangegeven dat de verhouding 50/50 is.

 

Ik heb zelf 2000 geïnvesteerd, hij 8000.

 

Hij wil het bedrijf voortzetten. En dit gun ik hem ook. Hij wil de huuraansprakelijkheid (loopt tot eind juni) overnemen, mits hij het investeringsverschil tussen ons zal ontvangen. Gezien het feit dat er 10.000 geïnvesteerd is, is hij van mening dat ik dan nog (10.000/2=5000-2000) 3000 aan hem verschuldigd ben.

 

Dit wordt in mindering gebracht met de huidige inventaris en goederen, maar dit brengt het alsnog op 2000 euro. De omzet die wij gemaakt hebben deze maanden dat wij open waren, vind ik nergens terug. Hier zijn wel leveranciers van betaald. Moet ik met dit akkoord gaan en de 2000 als verlies nemen? Of heb ik recht op mijn inleg? Gezien ik hoofdelijk aansprakelijk ben voor het huurcontract, zou het mij meer kunnen kosten (8000 e p/j).

 

Dank jullie wel alvast.

 

Indien je meer informatie nodig hebt om de situatie duidelijker te maken, zeg het maar

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

20 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hij wil de huuraansprakelijkheid (loopt tot eind juni) overnemen, mits hij het verschil tussen hem en mij zal ontvangen.

 

Welkom op HL. Meteen slecht nieuws echter, want zo werkt het niet met een VOF. Jij blijft aansprakelijk voor alle contracten die tijdens jullie samenwerking zijn aangegaan, zelfs als de VOF niet meer bestaat (wat automatisch het geval is als 1 van jullie ermee ophoudt, dan wordt de VOF opgeheven).

 

Jij blijft dus gedurende de contractduur aansprakelijk voor de volledige huur, dus als hij de huur niet meer betaalt kan de huurbaas het gewoon bij jou komen halen. Daar kunnen jullie onderling geen andere afspraken over maken.

 

De enige mogelijkheid is dat de huurbaas ermee akkoord gaat het huurcontract over te zetten op naam van jouw partner alleen, maar dat zal deze niet zomaar doen want nu kan hij van 2 kippen plukken en dan nog maar van 1.

Onder de naam Bob de webbouwer bouw en verbeter ik websites.

Daarnaast verzorg ik dj's en drive-in-shows op bruiloften, bedrijfsfeesten, verjaardagen enzovoorts.

Link naar reactie
  • 0

Inderdaad, zoals JansenmeteenJ zegt.

 

Het kan best dat een VOF een negatieve waarde heeft, en dat dus iemand zou willen betalen om ervan af te zijn.

 

Maar in dit geval wil de vennoot doorgaan. Voor hem heeft de activititeit dus een positieve waarde. Hij zou dan blij moeten zijn als hij het belang van de andere vennoot (jij dus) voor een appel en een ei zou kunnen overkopen. Het is nog fijner voor hem als de vennoot (jij dus) hem betaald, maar dan verwacht hij, naar mijn mening, echt te veel.

 

Bel een octrooigemachtigde van Patenthuis bij al uw octrooivragen !

Link naar reactie
  • 0

Ik volg het even niet.

Hij investeert het grootste bedrag en hij gaat door met de zaak toch?

 

Waarom zou jij dan bij moeten passen in het investerings verschil?

Lijkt me eerder dat hij jou uit zou moeten kopen a 2000 euro.

 

Of mis ik iets?

 

Zo zie ik het ook de hele tijd. In de onderhandelingen probeer ik daar naar toe te sturen, maar ik heb nu een laatste voorstel ontvangen van hem, anders is het klaar.

Volgens hem wil ik 2000 euro opvragen zonder vonnis van rechter.

 

Hij is van mening dat wij de kosten met zijn tweeën moeten dragen, dus hij verwacht dat hij dit nog van mij krijgt. Hij ziet het als een schuld van mij aan de VOF, ondanks dat ik uit zal treden. Ook houdt de VOF op zodra ik uittreed. Meestal komt er dan een vereffening. Misschien heeft het daar mee te maken.

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Inderdaad, zoals JansenmeteenJ zegt.

 

Het kan best dat een VOF een negatieve waarde heeft, en dat dus iemand zou willen betalen om ervan af te zijn.

 

Maar in dit geval wil de vennoot doorgaan. Voor hem heeft de activititeit dus een positieve waarde. Hij zou dan blij moeten zijn als hij het belang van de andere vennoot (jij dus) voor een appel en een ei zou kunnen overkopen. Het is nog fijner voor hem als de vennoot (jij dus) hem betaald, maar dan verwacht hij, naar mijn mening, echt te veel.

 

 

Ik probeer hem ook duidelijk te maken dat hij eigenlijk heel goedkoop mij uit kan kopen.

Maar hij wil mij verantwoordelijk houden voor de helft van zijn investering.

Hij zeg dat hij meer investeringen heeft gedaan en dit aantoonbaar is en daarom hij mij geen geld verschuldigd is.

 

Hij heeft de overhand, omdat ik zijn toestemming nodig heb om van het huurcontract af te komen.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Zijn enige andere keus is: de VOF opheffen, spullen verkopen die er nog zijn, schulden afkopen en onderling afrekenen (volgens de 50/50 regel of de 80/20 regel, daar kun nog over twisten, ook afhankelijk van wat er vroeger is afgesproken).

 

Gevolg zal zijn dat de spullen voor veel minder dan de boekwaarde worden verkocht, dat er een dikke schadevergoeding in de zak van de verhuurder terecht komt, en dat jullie allebei een schuld hebben en hij weer opnieuw kan beginnen met alle spullen aankopen, een pand zoeken etc. Als dat is wat hij wil.....

Bel een octrooigemachtigde van Patenthuis bij al uw octrooivragen !

Link naar reactie
  • 0

Zijn enige andere keus is: de VOF opheffen, spullen verkopen die er nog zijn, schulden afkopen en onderling afrekenen (volgens de 50/50 regel of de 80/20 regel, daar kun nog over twisten, ook afhankelijk van wat er vroeger is afgesproken).

 

Gevolg zal zijn dat de spullen voor veel minder dan de boekwaarde worden verkocht, dat er een dikke schadevergoeding in de zak van de verhuurder terecht komt, en dat jullie allebei een schuld hebben en hij weer opnieuw kan beginnen met alle spullen aankopen, een pand zoeken etc. Als dat is wat hij wil.....

 

 

Ik heb het idee dat hij gebruik wil maken van dat onderling afrekenen, ook bij uittreding.

Ook kan deze keuze nog negatiever voor mij uitpakken, aangezien wij nog dat huurcontract voor 9 maanden hebben.

Link naar reactie
  • 0

Hij heeft nu een tweede berekening gemaakt en hierbij krijg je niet je inleg terug.

Er wordt alleen gekeken naar het verschil in inleg en daarna worden alleen de huidige goederen opgedeeld naar waarde.

Als ik hem dit verschil geef, ontvang ik alleen de helft van de waarde van de inventaris en goederen.

Hierdoor zal het mij alsnog veel geld gaan kosten.

 

Wij staan inderdaad beide op het huurcontract.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Alleen enkele investeringen worden meegenomen in deze berekening, in het bedrag wat ik meekrijg bij verlaat van het bedrijf. Van alle gemaakte kosten is er een deel naar winkelinterieur gegaan, waarvan ik de helft meekrijg na verlaat van het bedrijf en ik krijg de helft van de waarde van de huidige voorraad.

 

Mijn inleg is dus naar veel verschillende soorten kosten gegaan. Winkelinterieur, samples, productinkoop, betaling van bankkosten en dergelijke. Heb ik recht op het gehele bedrag wat ik in heb gelegd, bij het verlaten? Of zal ik inderdaad de kosten gelijk trekken met hem en dan het bedrijf verlaten, met uitzicht op de huuraansprakelijkheid die hij niet wil ondertekenen mits ik zijn voorstel aanneem?

 

Hij gaat door onder dezelfde naam en formule.

 

Link naar reactie
  • 0

Dat is gedaan door hem en daaruit blijkt dus dat hij een vordering op mij heeft van 3000 min de helft van de voorraad en inventaris wat het op 2000 brengt in totaal. Hiermee raak ik wel mijn huuraansprakelijkheid kwijt, aangezien we samen met de verhuurder een nieuw huurdocument gaan opstellen. Is dit een goed bod om mee in zee te gaan?

Hij wil aanbieden om het in 10 termijnen te doen.

 

Alle kosten uit verleden worden in deze balans meegenomen. Zijn feitelijk aandeel en zijn financiele inbreng is enkele keren groter. Moet ik ons betalingsverschil oplossen bij uittreding/uitstoting?

 

Hij beweert omdat hij 6000 meer heeft uitgegeven, hij recht heeft op dat ik de helft van dat bedrag aan hem moet geven, zodat we evenveel kosten hebben gemaakt.

 

Hierna word de inventaris afgetrokken en blijven ik met een bedrag over van ongeveer 2000 wat ik aan hem moet betalen voor het verlaten van de vof.

 

Link naar reactie
  • 0

Ik vermoed dat ik de redenering van je mede vennoot begin te begrijpen.

In de startup was hij 80% financierder en jij 20%. Kort na de start was 80 de zaak van hem en 20 van jou.

Eenmaal draaiende hebben jullie alles 50 50 verdeeld. Dus ook aanschaf van inventaris en voorraad. Omdat het nogal complex is om uit zoeken stelt hij voor om het vanaf de start gelijk te trekken naar 50 50.

 

Anders gesteld, hij wil door, maar dat kan niet zonder jouw toestemming.

Komen jullie er niet uit, Dan is het liquideren en elk de helft van de schuld van de nog lopende huurverplichting. Dan bestaat de zaak niet meer en hebben jullie beide niks.

 

Alhoewel goodwill een vreemd iets is, is dat iets wat in dit geval van toepassing zou moeten zijn.

 

Al met al ben jij degene die berooid achterblijft. Je stak 2000 euro in een zaak, samen met hoop arbeid en je eindigt met lege handen en hij eindigt met een (bloeiende?) eigen zaak

Link naar reactie
  • 0

Ja precies, zo is het gegaan. Er zijn echter geen afspraken vastgelegd in een VOF contract.

In het geval van winst, zou ik dat toedelen naar hem om zo het verschil recht te trekken.

 

Nu ik het bedrijf verlaat, wil hij dit verschil alsnog rechttrekken.

Ik ben inderdaad de verliezer in het verhaal. Ik laat de bloeiende zaak achter, en betaal het verschil in kosten terug.

Link naar reactie
  • 0
Ik ben inderdaad de verliezer in het verhaal. Ik laat de bloeiende zaak achter, en betaal het verschil in kosten terug.
Wij kennen de details niet, maar ik zou je willen adviseren om dit idee los te laten of op een tweede of derde plaats te zetten. Je kunt zelf toch ook weer taarten gaan bakken?

 

Ik gok dat deze onderneming een part-time bezigheid (voor jou of beide?) is geweest zonder privé-onttrekkingen en ik hoop daarom dat je een andere inkomstenbron had (hebt). Met deze denkwijze zou je volgend jaar zomer van alle verplichtingen en schulden verlost kunnen zijn.

 

Alternatief is nog tot het eind van het jaar door te draaien of om iemand op jouw kosten in te zetten als dat een betere financiële uitkomst geeft.

 

Je zou het huurcontract ook nog op andere wijze kunnen benutten, we praten hier gelukkig niet over duizenden of tienduizenden EURO's zonder in jouw of jullie portemonnee te kunnen en willen kijken.

 

Wat zou deze onderneming momenteel waard zijn bij verkoop aan een derde? Wie doet de administratie en heb je (nog) altijd volledige inzage (gehad)?

 

Groet,

 

Highio

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Ja precies, zo is het gegaan. Er zijn echter geen afspraken vastgelegd in een VOF contract.

In het geval van winst, zou ik dat toedelen naar hem om zo het verschil recht te trekken.

 

Nu ik het bedrijf verlaat, wil hij dit verschil alsnog rechttrekken.

Ik ben inderdaad de verliezer in het verhaal. Ik laat de bloeiende zaak achter, en betaal het verschil in kosten terug.

 

OK, als jullie altijd gewerkt hebben alsof het een 50/50 zaak was, dan heeft hij in alle eerlijkheid wel een punt. Dan heeft hij je eigenlijk een lening verstrekt van 3000 Euro bij aanvang, en dan is er wel iets voor te zeggen dat je dat terugbetaalt.

 

Maar dan ben en blijf je wel 50% eigenaar.

 

De zaak heeft nu ook waarde. Als jullie er 10000 ingestoken hebben, en als het inderdaad een bloeiende zaak is, is het waarschijnlijk dat die waarde wel meer dan 10000 is. Van die waarde is natuurlijk ook de helft van jou, en dat zal hij je moeten betalen (uitkopen) als hij alleen verder wil.

 

Bijvoorbeeld voor 10000 Euro. (als de echte waarde nu 20000 is)

 

Dan blijt er nog 6000 Euro voor jou over.

 

Dus als het echt zo'n bloeiende zaak is, zou je er wel wat aan moeten overhouden aan het einde van de rit:

 

Die 3000 is maar de helft van het verhaal!

 

 

 

 

Bel een octrooigemachtigde van Patenthuis bij al uw octrooivragen !

Link naar reactie
  • 0

Hallo iedereen,

 

Ik heb overal op internet gezocht, maar een echt duidelijk antwoord kan ik niet vinden.

 

Ik heb samen met een vriend, sinds begin 2014, een bedrijf opgezet waarmee we taarten verkochten.

Eerst online, maar sinds een enkele maanden ook in een winkel.

 

Helaas is de samenwerking niet goed gegaan en nu moet er dus gekeken worden naar hoe ik de Vof zou kunnen verlaten, want hij wil niet meer verder. Wij waren net bezig met het in orde maken van het vof contract, gezien de fysieke winkel. Helaas is dit nooit afgerond. Er is dus weinig materiaal waar ik op zou kunnen terug vallen. Bij de IB 2015 aangifte is er wel aangegeven dat de verhouding 50/50 is.

 

Ik heb zelf 2000 geïnvesteerd, hij 8000.

 

Hij wil het bedrijf voortzetten. En dit gun ik hem ook. Hij wil de huuraansprakelijkheid (loopt tot eind juni) overnemen, mits hij het investeringsverschil tussen ons zal ontvangen. Gezien het feit dat er 10.000 geïnvesteerd is, is hij van mening dat ik dan nog (10.000/2=5000-2000) 3000 aan hem verschuldigd ben.

 

Dit wordt in mindering gebracht met de huidige inventaris en goederen, maar dit brengt het alsnog op 2000 euro. De omzet die wij gemaakt hebben deze maanden dat wij open waren, vind ik nergens terug. Hier zijn wel leveranciers van betaald. Moet ik met dit akkoord gaan en de 2000 als verlies nemen? Of heb ik recht op mijn inleg? Gezien ik hoofdelijk aansprakelijk ben voor het huurcontract, zou het mij meer kunnen kosten (8000 e p/j).

 

Dank jullie wel alvast.

 

Indien je meer informatie nodig hebt om de situatie duidelijker te maken, zeg het maar

 

 

 

Hallo,

 

Naar verhaal, maar het begint met een denkfout.

Ieders aandeel (kapitaal) in de vof is;

kapitaalstorting

plus winstaandeel

minus privé-opnamen.

Dat is de stand van je kapitaal in de vof.

Daarnaast heeft de vof nu een waarde waarbij winstgevendheid en naamsbekendheid naast de boekwaarde (kapitaal aandeel) in een Goodwill bedrag kunnen worden vertaald en die onder aftrek van latente belasting (belasting over goodwill als het bedrijf echt verkocht wordt) de economische waarde verhoogt.

Het slechte nieuws is dat als je niet kan aantonen dat de winstverdeling 50/50 is afgesproken de winstverdeling naar rato van de inbreng is. Maar dat bewijs kan ook een brief, notulen, sms-bericht of een e-mail zijn of misschien zelfs de aangifte IB als jullie ieder 50% hebben aangegeven.

 

Ik zou een accountant inschakelen voor het nodige rekenwerk waar je nu werkelijk recht op hebt en dan eventueel een advocaat om het te krijgen.

 

Succes!

Geef om mensen en gebruik dingen.

Andersom werkt niet.

Link naar reactie
  • 0

 

OK, als jullie altijd gewerkt hebben alsof het een 50/50 zaak was, dan heeft hij in alle eerlijkheid wel een punt. Dan heeft hij je eigenlijk een lening verstrekt van 3000 Euro bij aanvang, en dan is er wel iets voor te zeggen dat je dat terugbetaalt.

 

Maar dan ben en blijf je wel 50% eigenaar.

[...]

 

Ja dat dus, op het moment dat je die 3000 zou betalen dan zijn jullie gelijkwaardige partners maar daarna zul je nog uitgekocht moeten worden, voor 50% van de waarde van de onderneming

(kort gezegd, er zullen nog wat andere zaken/afspraken meespelen)

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 258 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.