• 0

Boekwinst verkoop bedrijfspand

Beste leden,

 

Ik wil graag weten of de boekwinst die behaald wordt na verkoop van een bedrijfspand eerst verminderd wordt met de hypotheekschuld die er nog op rust. Dus verkoopbedrag minus lopende hypotheekschuld is opbrangst minus balanswaarde = boekwinst. Is dit correct? De bank eist nl. nij de overdracht direct de nog lopende hypotheekschuld op. Of blijft de hypotheek die er nog op rust erbuiten.

 

dank voor de reactie.

 

met vr. gr.

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik wil graag weten of de boekwinst die behaald wordt na verkoop van een bedrijfspand eerst verminderd wordt met de hypotheekschuld die er nog op rust.

Nee. De boekwinst is simpelweg het verschil tussen de boekwaarde en de verkoopprijs. Stel dat je een een pand in de boeken hebt voor 100.000 euro (na eventuele afschrijvingen) staat en je verkoopt het voor 120.000 euro, dan is je boekwinst 20.000 euro. Deze boekwinst is een onderdeel van je belastbare winst. De hypotheekschuld staat daar los van.

 

Stel dat de hypotheek op het pand 110.000 euro was, dan kun je uiteraard wel het grootste deel van die verkoopopbrengst (120.000 euro) gebruiken om de hypotheekschuld (110.000 euro) mee af te lossen. Die aflossing heeft alleen geen invloed op je winst. Als je dus 110.000 euro schuld aflost, heb je simpelweg 110.000 euro minder schuld.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

Beste leden,

 

Ik wil graag weten of de boekwinst die behaald wordt na verkoop van een bedrijfspand eerst verminderd wordt met de hypotheekschuld die er nog op rust. Dus verkoopbedrag minus lopende hypotheekschuld is opbrangst minus balanswaarde = boekwinst. Is dit correct? De bank eist nl. nij de overdracht direct de nog lopende hypotheekschuld op. Of blijft de hypotheek die er nog op rust erbuiten.

 

 

Hallo,

 

"Rachids" antwoord is correct.

 

Indien het pand een hoge hypotheek (lening) heeft en je fors hebt afgeschreven bestaat het risico dat het geld dat jij in handen krijgt lager is dan de belasting die je over de boekwinst moet betalen.

 

Ik vraag me alleen af waarom je het pand verkoopt.

Staak je de onderneming, of wil je een nieuw pand kopen?

Voor die gevallen zijn er fiscale regelingen om belastingbetaling uit te stellen.

 

Vriendelijke groeten,

 

Geef om mensen en gebruik dingen.

Andersom werkt niet.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 99 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.