• 0

Grijs kenteken marge auto aftrekken?

Ik heb laatst voor mijn koeriersbedrijf een grijs kenteken opel combo van 2003 gekocht.

Het betreft een Marge auto opdat ik geen btw heb betaald en de verkoper(ook een ondernemer) zei dat hij geen btw had betaald.

 

Nu ben ik van plan om alleen maar zakelijke kilometers te rijden afgezonderd van de 500 privé kilometers cadeau van de belastingdienst.

 

Op de site van de Belastingdienst zie ik het volgende staan:

 

''Als u een gebruikte auto koopt van een handelaar die de zogenoemde margeregeling toepast, of van een particulier, staat er geen btw op de factuur. U kunt dan ook geen btw aftrekken. Wel mag u de btw op onderhouds-, reparatie- en gebruikskosten aftrekken voor zover u de auto voor uw onderneming gebruikt. Daarbij kunt u uitgaan van de verhouding van het aantal zakelijke kilometers tot het aantal verreden kilometers op jaarbasis.''

 

Ik ga de auto op de vermogen van de zaak inbrengen en wil graag alle kosten aftrekken van mijn winst zoals de afschrijving, wegenbelasting, verzekering, brandstofkosten en onderhoudskosten.

Maar uit wat ik op het dikgedrukte stukje lees begrijp ik dat ik alleen maar de btw uit brandstofkosten en onderhoudskosten kan aftrekken van de omzetbelasting.

 

Want als dit zo is, is het voordeliger om 19 cent per kilometer af te trekken en de auto als privéauto te laten zien.

 

Graag advies hoe ik dit het beste aan kan pakken.

 

 

 

____

niet relevante bijlage verwijderd

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

11 antwoorden op deze vraag

  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

 

Ik heb laatst voor mijn koeriersbedrijf een grijs kenteken opel combo van 2003 gekocht.

Het betreft een Marge auto opdat ik geen btw heb betaald en de verkoper(ook een ondernemer) zei dat hij geen btw had betaald.

Dan hoop ik voor de verkoper dat hij de auto niet gebruikt heeft in zijn onderneming, anders had hij hem als BTW auto moeten verkopen.

Link naar reactie
  • 0

Er zit geen btw op mrb, verzekeringen en afschrijving.

 

Overigens kun je ook kiezen voor uitsluitend zakelijk gebruik, nadeel geen prive km's

Voordeel geen sluitende km registratie noodzakelijk.

 

Ik trek de kosten af van de omzet ten einde om de winst te doen verlagen.

 

Waar ziet u mij beweren dat er btw zit op mrb, verzekeringen en afschrijvingen?

 

Uitsluitend zakelijk gebruik bestaat niet in de ogen van de fiscus, als je niet wil bijtellen houd je een sluitende ritregistratie bij.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Waar ziet u mij beweren dat er btw zit op mrb, verzekeringen en afschrijvingen?

Onderstaande stukje suggereert dat, maar het kan ook zijn dat je inkomstenbelasing en omzetbelasting door elkaar haalt.

 

Ik ga de auto op de vermogen van de zaak inbrengen en wil graag alle kosten aftrekken van mijn winst zoals de afschrijving, wegenbelasting, verzekering, brandstofkosten en onderhoudskosten.

Maar uit wat ik op het dikgedrukte stukje lees begrijp ik dat ik alleen maar de btw uit brandstofkosten en onderhoudskosten kan aftrekken van de omzetbelasting.

 

Link naar reactie
  • 0

 

Jouw vette tekst slaat op de omzetbelasting. Voor de inkomstenbelasting zijn de kosten gewoon aftrekbaar.

 

Groet

Joost

 

 

Dit is het antwoord waar ik naar op zoek was.

 

Ik haal niets door elkaar ik begrijp dat het dikgedrukte stukje op de omzetbelasting slaat. Maar omdat het een marge auto was ging ik ervan uit dat er een verschil moet zijn met een btw auto.

 

Het verschil zou dan in mijn belevingswereld zijn dat ik alleen maar de btw uit brandstofkosten en onderhoud en reparatiekosten kon aftrekken van de omzetbelasting. Dit werd versterkt door het stukje uit de site van de belastingdienst.

 

Even voor de duidelijkheid of ik het goed heb begrepen:

 

1. Btw van de brandstofkosten en onderhoud en reparatiekosten haal ik af van de omzetbelasting(dit begreep ik al)

 

2. Mrb, afschrijving, verzekering, onderhoud/reparatie(minus btw) en brandstofkosten(minus btw) kan ik afhalen van mijn winst dus de inkomensbelasting?

 

Kan iemand dit bevestigen?

 

Alvast bedankt

 

 

Link naar reactie
  • 0

Het hele verhaal gaat over als je een zakelijke auto prive gebruikt.

Voor privé gebruik mag je geen btw terugvragen en dien je een correctie toe te passen einde jaar. Dit geld ook voor de variabele autokosten.

 

Als je de auto gewoon niet prive gebruikt en dit aangeeft met eerder aangeven link is het een stuk eenvoudiger.

 

Die 500 km prive gebruik is meer een marge voor als er gaten in je ritten administratie zit doordat je een keer vergeten bent iets op te schrijven bijvoorbeeld. Om dan te voorkomen dat je gelijk bijtelling moet betalen zit er een marge in.

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 228 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.