• 0

Paar vragen auto vd zaak als zzp'er

Ik heb een paar vragen:

 

In 2011 heb ik een nieuwe milieuvriendelijke diesel gekocht waar toen allerlei gunstige regelingen voor golden.

Die rij ik nog steeds. Het is een gewone personenwagen (fiat punto), die ik dus zakelijk rij, en waarvoor ik bijtelling betaal omdat ik hem ook privé rijdt.

Eigenlijk wil ik hem graag houden, omdat het mijn eerste nieuwe auto was.

 

Nu is er de nieuwe wet dba. Ten gevolge daarvan wil ik het roer wat om gaan gooien. Heb al een zakelijke website laten maken, ben nu bezig met een bedrijfslogo te laten ontwerpen voor op mijn bedrijfskleding en visitekaartjes enzo, maar wil daarnaast nu eigenlijk ook een bedrijfsauto op grijs kenteken, waar ook het bedrijfslogo op komt.

 

Is het mogelijk om naast de fiat punto ook een grijs kenteken auto zakelijk te rijden? Wel of geen bijtelling maakt me niet zoveel uit, want het hoeft geen dure te zijn. Iets van rond de 20.000 inclusief btw en bpm.

 

Hoe zit dat als je zo'n auto nieuw koopt? Moet je dan naast de btw ook de bpm eerst betalen, en krijg je die dan later terug? De fiat punto was bpm vrij, dus ik weet niet hoe dat precies in zijn werk gaat.

 

De grijs kenteken auto's worden meestal exclusief btw en bpm aangeboden.

 

Ik ben eigenlijk benieuwd of ze hier moeilijk over zullen doen bij de bd. Als dat zo is kan ik de punto beter naar privé overhevelen misschien.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik ben eigenlijk benieuwd of ze hier moeilijk over zullen doen bij de bd. Als dat zo is kan ik de punto beter naar privé overhevelen misschien.

Je kunt bij een eenmanszaak de auto niet 'overhevelen' naar privé. Je kunt de auto alleen uit de zaak halen op het moment dat je stopt met je zaak of de auto verkoopt. Heel misschien kun je er vanaf als je gebruik opeens radicaal anders wordt en de auto alleen nog (nagenoeg geheel) privé wordt gebruikt.

 

Maar op zich is het geen probleem om naast een personenwagen ook een bestelbus op de zaak te zetten. Daarover kun je wat meer lezen op De Zaak.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

Ah bedankt! Ga het eens even nazoeken. Dacht dat ik hem op papier bijvoorbeeld ook zou kunnen 'verkopen' aan vrouwlief.

Maar dat gaat dus niet? Maar als je er als zzp'er een grijs kenteken auto naast kan hebben vind ik het ook prima.

Dacht dat ze daar misschien moeilijk over zouden doen. In principe zou ik de fiat wel in willen ruilen maar ben er teveel aan gehecht.

Terwijl ik zoals de zaken er nu bijstaan beter een bedrijfsauto op grijs kenteken kan hebben.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 129 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.