• 0

CIF zending uit China ontvangen waar rekening mee houden

Beste,

 

Ik heb een product laten samenstellen in China. Deze is klaar en wordt deze week gereed gemaakt voor verzending. Dit gebeurd op basis van CIF. Product komt met zeevracht.

 

Maar het verzenden/ontvangen is mij nog onduidelijk.

 

Leverancier kan mij niet gek veel vertellen. Behalve dat hij het ook pas weet zodra hij de verzending geregeld heeft. Locatie etc is mij nog allemaal onbekend.

 

Heeft iemand ervaring met het ontvangen van zendingen via CIF?

Ik vermoed dat ik richting Rotterdam moet om de zending op te halen (geen probleem), maar hoe gaat dit verder in zijn werk? extra kosten? Opslagkosten?

 

[verandering: titel]

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hoe moet jouw vraag begrepen worden: Je weet (niet) wat INCO terms inhouden/zijn, maar je hebt wel een order gedaan?

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh, MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Social Designer I Consultant Communicatie -, Innovatie - en Marketing-Strategie I Design Thinker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie
  • 0

Hoi,

 

CIF kopen in China betekend zeker bij een deelpartij dat je rekening moet houden met nog een forse rekening voor de afhandeling in Rotterdam. Zoals op dit forum al meer te lezen is, betekend CIF dat je leverancier de zeevracht zou betalen maar in werkelijkheid ga jij dit als ontvanger betalen maar dan noemen ze hem China Import Service Fee. Het zal blijken dat het CIF kopen duurder en vaak veel duurder is dan FOB Chinese haven.

 

Wat gaat er gebeuren.

 

Je goederen gaan op een boot aankomen in Rotterdam, op de b/l die je origineel of Telex Release hebt ontvangen staat een afhandelaar. Deze afhandelaar zal je een rekening sturen welke vooraf moet voldoen. Dan stelt hij je de keuze of je hun ook je import aangifte laat doen (ook vooraf betalen). Daarna krijg je de keuze of je deze wil halen (met papieren) of dat ze de goederen mogen komen brengen.

 

PS wellicht is het slim om te kijken of je CIF nog kunt omzetten naar FOB. Maar op z'n minst vraag aan de leverancier wie de co-loader in Rotterdam zal zijn. Dan kun je daar op voorhand de kosten opvragen van de lokale (Rotterdam) rekening voor deze prepaid zending.

 

Succes,

 

Roy

Voor al uw zee- en luchtvracht.

www.merchantlogistics.nl

Link naar reactie
  • 0

Of het EXW, FCA. FOB, CFR of CIF is (eigelijk alle Incoterms waarbij niet tot aan de deur geleverd wordt) maakt in dit geval niet uit. Er staat een container (cq. deelzending) en die moet je (laten) ophalen en door de douane zien te krijgen. Of er sprake is van een China Import Fee zal nog moeten blijken, ik heb ook Chinezen gezien die echt CIF leveren (dus zeevracht betaald en (minimaal) verzekerd). Is maar de vraag of CIF de juiste leveringsconditie is voor een product dat je hebt "laten samenstellen" (?).

Opslagkosten heb je in beginsel niet, een container mag een paar dagen op de kade staan voordat ie in de demurrage gaat. Zaak dus om hem op tijd op te halen. Je zal wel te maken krijgen met THC, kosten voor het na-transport. inklaringskosten, invoerrechten, BTW en dergelijke dus zeker een goed idee om een expediteur in te schakelen.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Het e.a. is inmiddels duidelijk geworden.

Ik heb de gegevens gekregen van het bedrijf in Nederland die de vracht gaat ontvangen.

Met dit bedrijf heb ik contact opgenomen en ze hebben mijn vragen beantwoord.

Het advies van hun was om voor FOB te gaan i.p.v. CIF. Netjes een berekening gekregen, en dit scheelt inderdaad een aantal euro. Leverancier vond het ook prima.

 

Invoeren van de producten kan het Nederlands bedrijf ook regelen. Lijkt mij wel handig om hun hiervoor the machtigen. Zodat ik daar verder geen omkijken naar heb.

Link naar reactie
  • 0

Lijkt mij wel handig om hun hiervoor te machtigen. Zodat ik daar verder geen omkijken naar heb

 

Ja dag......Allereerst zijn er in Nederland geen douane-agenten meer die aangiftes voor hun klanten doen zonder daarvoor gemachtigd te zijn. Daar hoef je dus zelf niet eens om te vragen....

 

Die machtiging is "direct" en dat houdt in dat jij als opdrachtgever (behoudens grove fouten van de agent) 100% aansprakelijk bent voor de inhoud van de aangifte (goederencode, waarde enzovoorts) en de juistheid van de bijbehorende documenten (factuur e.d.). Dat sowieso op het moment van de aangifte, en je loopt de kans dat de douane in de komende drie jaar nog eens terugkomt om een controle-achteraf te doen. Daarbij nog een fiscale bewaarplicht van alle documenten voor de komende zeven jaar en dan heb je verder nergens meer omkijken naar.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 98 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.