• 0

Consignatie en BTW

Hoi allen,

 

Ik heb enkele artikelen in consignatie. De goederen zijn van een kennis, die overigens geen ondernemer is. We zijn overeengekomen dat ik de goederen verkoop en 30% commissie inhoudt. Als ondernemer zal ik over de commissie natuurlijk BTW moeten afdragen.

 

Mijn vraag is echter als ik het artikel verkoop ik dan toch 21% moet berekenen? Mijn dienst is toch het in bewaring houden en begeleiden van de verkoop? Ik ben de bemiddelaar, maar er komt met mij geen overeenkomst met de kopende klant tot stand. Of zie ik dat verkeerd?

 

Ik hoor graag van jullie

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0
Ik heb enkele artikelen in consignatie. De goederen zijn van een kennis, die overigens geen ondernemer is. We zijn overeengekomen dat ik de goederen verkoop en 30% commissie inhoudt. Als ondernemer zal ik over de commissie natuurlijk BTW moeten afdragen.

 

Mijn vraag is echter als ik het artikel verkoop ik dan toch 21% moet berekenen? Mijn dienst is toch het in bewaring houden en begeleiden van de verkoop? Ik ben de bemiddelaar, maar er komt met mij geen overeenkomst met de kopende klant tot stand. Of zie ik dat verkeerd?

 

De kennis is geen ondernemer? Heeft-ie dan wel een BTW-nummer? "Als ik het artikel verkoop" en "er komt met mij geen overeenkomst tot stand" lijkt me niet consistent.

Link naar reactie
  • 0

De situatie is dat zijn spullen bij mij in de winkel liggen. De vergoedingen worden dus wel aan mij betaald. Ik ben echter van mening dat ik als tussenpersoon geen partij ben in de verkoop (makelaar).

 

Maar even een stap terug BJM: Ben jij van mening dat de kennis wel ondernemer is (voor de BTW)? Voor hem is het meer een hobby en wil hij enkele artikelen verkopen.

Link naar reactie
  • 0

beste Thomas,

 

Als de particulier dit incidenteel doet, dan zal hij/zij niet snel ondernemer zijn voor de BTW.

 

Vanuit de wet zou dan alleen de consignatievergoeding BTW belast zijn. De goederen zijn immers niet jouw eigendom en dus vindt de eigendomsovergang plaats tussen de particulier en de koper. Aangezien de particulier waarschijnlijk geen BTW-ondernemer is, is de verkoop van het artikel naar mijn mening vrij van BTW.

 

groet

Joost

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Goedemorgen,

 

Ik heb de volgende BTW casus: Partij A levert goederen aan partij B (in opdracht van partij C). B betaald de factuur aan partij A en belast deze factuur door aan partij C met marge. Partij B heeft de goederen in zijn magazijn liggen en worden in etappes door Partij C afgenomen. Partij C wordt geleverd buiten de EU waardoor er voor normale leveringen van goederen 0% BTW van toepassing is, maar geldt dat ook wanneer de goederen bij Partij B in consignatie zijn en in etappes worden afgenomen terwijl de factuur van B aan C al opgemaakt is.

 

Ik kon op deze site geen topics over vinden en op de belastingdienst site ook niet.

 

Zie graag een reactie tegemoet.

 

Jordi

 

Link naar reactie
  • 0

beste Thomas,

 

Als de particulier dit incidenteel doet, dan zal hij/zij niet snel ondernemer zijn voor de BTW.

 

Vanuit de wet zou dan alleen de consignatievergoeding BTW belast zijn. De goederen zijn immers niet jouw eigendom en dus vindt de eigendomsovergang plaats tussen de particulier en de koper. Aangezien de particulier waarschijnlijk geen BTW-ondernemer is, is de verkoop van het artikel naar mijn mening vrij van BTW.

 

groet

Joost

 

Dank Joost en anderen.

Ik kan hier wel iets mee.

Link naar reactie
  • 0
Partij A levert goederen aan partij B (in opdracht van partij C). B betaald de factuur aan partij A en belast deze factuur door aan partij C met marge. Partij B heeft de goederen in zijn magazijn liggen en worden in etappes door Partij C afgenomen. Partij C wordt geleverd buiten de EU waardoor er voor normale leveringen van goederen 0% BTW van toepassing is, maar geldt dat ook wanneer de goederen bij Partij B in consignatie zijn en in etappes worden afgenomen terwijl de factuur van B aan C al opgemaakt is.

 

Ik kon op deze site geen topics over vinden en op de belastingdienst site ook niet.

Verkeerde zoekterm misschien?

 

Zoals jij het uitlegt koopt B van A, krijgt van A de goederen fysiek geleverd en betaalt de factuur van A. Blijkbaar verkoopt B aan C met marge. Hier is m.i. geen sprake "doorbelasten". B levert vervolgens aan C waarbij er in gedeeltes geleverd wordt terwijl de factuur zo te zien in één keer opgemaakt wordt. Correct me if I'm wrong..... dit heeft helemaal niets te maken met consignatie maar gaat het gewoon om vooruitbetaling door C aan B.

 

Bij deelleveringen is het BTW tarief ook nul, het blijft immers export.

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 258 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.