• 0

autokosten gemaakt ten behoeve van een vof

Ik ben nog in loondienst en wil per 1 januari 2017 samen met een compagnon een nieuwe onderneming starten. Mijn compagnon heeft reeds een onderneming (BV A), ik heb alle aandelen in BV B, die 50% van de aandelen in BV C bezit. Ik ben niet in dienst van deze BV's maar elders in loondienst.

De bedoeling is om een vof aan te gaan tussen BV A (mijn compagnon) en mij als natuurlijk persoon. I.v.m fiscale voordelen (zelfstandigenaftrek ed.) wil ik voorlopig als natuurlijk persoon deel uitmaken van de vof. Mijn compagnon wil dit niet en daarom wordt BV A de andere vennoot.

Het probleem: afgesproken is, dat de autokosten en telefoonkosten niet door de vof betaald worden maar door de vennoten zelf. Ik heb nu een leaseauto (via de werkgever) en wil het leasecontract per 1 januari 2017 laten overnemen door mijn BV, dus BV B.

Vraag: hoe kan ik er nu voor zorgen, dat de auto- en telefoonkosten zowel boekhoudkundig als fiscaal ten laste van mijn winstaandeel in de vof komen?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Dit is een lastig verhaal en kent veel haken en ogen:

 

De meeste leasecontracten kennen de bepaling dat de auto alleen ter beschikking mag worden gesteld aan werknemers van de lessee en niet aan derden. Je zou dan dus in dienst moeten treden van je eigen BV door middel van bijvoorbeeld een nulurencontract.

 

Probleem daarvan is dat dat als betaalde arbeid voor de BV wordt gezien, op zijn minst omdat je een bijtelling krijgt die geldt als loon vanuit de BV aan jou. Je bent dan dus echt bij de BV in dienst met alle verplichtingen die daarbij komen, zoals DGA salaris.

 

Vervolgens kun je bij de vof een kilometervergoeding bedingen en op die manier de kosten van de leaseauto, al dan niet gedeeltelijk, voor rekening van de vof laten komen. Maar hoe je vervolgens dat geld weer aan de BV zou moeten overdragen is me niet duidelijk.

 

Kun je niet beter zelf een leuke auto kopen en gewoon de kilometers declareren?

Link naar reactie
  • 0

Vraag: hoe kan ik er nu voor zorgen, dat de auto- en telefoonkosten zowel boekhoudkundig als fiscaal ten laste van mijn winstaandeel in de vof komen?

Volgens mij wordt er juist vaak voor gekozen om dit 'buitenvennootschappelijk' te regelen. Daarmee wordt de vennootschappelijke winst gescheiden van de buitenvennootschappelijke kosten. Op die manier wordt de winst van de andere vennoot niet verzuurd door de kosten die puur voor rekening van de ene vennoot horen te komen.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

 

De meeste leasecontracten kennen de bepaling dat de auto alleen ter beschikking mag worden gesteld aan werknemers van de lessee en niet aan derden. Je zou dan dus in dienst moeten treden van je eigen BV door middel van bijvoorbeeld een nulurencontract.

 

Dat lijkt mij niet zo'n issue als de berijder dezelfde persoon is. Ik zie geen reden om daarom alleen in loondienst te treden van de BV.

 

Kun je niet beter zelf een leuke auto kopen en gewoon de kilometers declareren?

 

Dat was nu juist het probleem. De afspraak in de VOF is kennelijk dat autokosten niet ten laste van de VOF komen, dus ook geen KM-vergoeding.

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

In aanvulling op onze Prins:

 

Naar mijn mening kan BV B de leaseauto gewoon verhuren aan privé en pak je het privé zo aan zoals Prins aangeeft via buitenvennootschappelijk vermogen.

 

Let er wel op dat BV B daarvoor een zakelijke prijs bedingt en dat BV B de auto moet verhuren met BTW.

 

Let wel, ik laat me hierbij niet uit over de vraag of dit wel gunstig is. Privé zal huren van de BV waarschijnlijk meer kosten dan de 19 cent per zakelijke KM die je via de buitenvennootschappelijke kosten kunt aftrekken van de winst.

 

Groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 267 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.