• 0

DGA verplicht sociaal verzekeren en management fee of arbeidsovereenkomst?

Mijn holding bezit 33% stemrecht in X.BV. X.BV heeft 3 bestuurders die elk 33% stemrecht hebben.

 

1. Op dit moment geen sociale verzekeringsplicht, toch?

 

2. Kan ik een managementovereenkomst aangaan met X.BV of moet ik privé een arbeidsovereenkomst aan gaan met X.BV? Volgens mij mag beide indien ik maar, bij beide gevallen, rekening houd met gebruikelijk loon. Voordeel voor management fee zou zijn om wat in mn BV te houden voor pensioen en ander geneuzel?

 

3. Stel dat X.BV een nieuwe aandeelhouder krijgt met stemrecht. Zeg 10%. Huidige bestuurders verwateren evenredig en komen elk uit op 30%. Ben ik dan nog steeds verplicht sociaal verzekerd? Volgens mij dan wel? Met behulp van de nieuwe aandeelhouder kan ik mijn eigen ontslag niet meer tegenhouden.

 

 

En nog een side question: er is nog iemand in X.BV die meer dan 5% van een bepaalde soort aandelen heeft. Dit betekent dat hij ook een aanmerkelijk belang heeft. Hij heeft de aandelen alleen privé in bezit. Die aandelen worden dit jaar meer waard. Moet hij over de waarde van de aandelen 4% afrekenen in box 3? Ook hier denk ik bevestigend? Stel dat waarde op 1 januari 2016 X was en op 31 december 2016 X+50000. Over welk bedrag dient hij af te rekenen? Sinds 2011 is dat peildatum 1 januari toch?

 

Volg @yannick_veys op Twitter. Ik tweet over online marketing, conversie optimalisatie, persuasive design en leuke artikelen. Ben je actief op Twitter en wil je meer volgers krijgen en minder tijd bezig zijn met het maken van tweets? Kijk dan eens op https://hypefury.com

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

12 antwoorden op deze vraag

  • 0

Mijn holding bezit 33% stemrecht in X.BV. X.BV heeft 3 bestuurders die elk 33% stemrecht hebben.

 

1. Op dit moment geen sociale verzekeringsplicht, toch?

Klopt, er is sprake van nevengeschiktheid

 

 

2. Kan ik een managementovereenkomst aangaan met X.BV of moet ik privé een arbeidsovereenkomst aan gaan met X.BV?

Mag beide

 

Volgens mij mag beide indien ik maar, bij beide gevallen, rekening houd met gebruikelijk loon. Voordeel voor management fee zou zijn om wat in mn BV te houden voor pensioen en ander geneuzel?

Klopt

 

3. Stel dat X.BV een nieuwe aandeelhouder krijgt met stemrecht. Zeg 10%. Huidige bestuurders verwateren evenredig en komen elk uit op 30%. Ben ik dan nog steeds verplicht sociaal verzekerd?

Je bent nu niet verplicht sociaal verzekerd maar in de nieuwe situatie wordt je dat wel : er is geen nevengeschiktheid meer en je kunt je eigen ontslag niet tegenhouden

 

 

En nog een side question

Niet mijn expertise, laat ik aan de fiscalisten over ;)

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Thanks Norbert! :)

 

Met mijn Holding ben ik niet BTW plichtig. Als ik een management fee ga factureren ben ik dat nog steeds niet toch? Ik concurreer niet?

Volg @yannick_veys op Twitter. Ik tweet over online marketing, conversie optimalisatie, persuasive design en leuke artikelen. Ben je actief op Twitter en wil je meer volgers krijgen en minder tijd bezig zijn met het maken van tweets? Kijk dan eens op https://hypefury.com

Link naar reactie
  • 0

En nog een side question: er is nog iemand in X.BV die meer dan 5% van een bepaalde soort aandelen heeft. Dit betekent dat hij ook een aanmerkelijk belang heeft. Hij heeft de aandelen alleen privé in bezit. Die aandelen worden dit jaar meer waard. Moet hij over de waarde van de aandelen 4% afrekenen in box 3? Ook hier denk ik bevestigend? Stel dat waarde op 1 januari 2016 X was en op 31 december 2016 X+50000. Over welk bedrag dient hij af te rekenen? Sinds 2011 is dat peildatum 1 januari toch?

Je moet twee dingen niet met elkaar verwarren. Ten eerste de waarde van de aandelen en ten tweede het aandeel in de totale hoeveelheid aandelen. Als iemand 5% of meer van de aandelen bezit, heeft deze persoon een 'aanmerkelijk belang' en worden die aandelen dus niet belast in box 3 (30% over 2,9% van de waarde per 1 januari), maar in box 2 (25% over het werkelijke rendement).

 

Als de waarde van de aandelen echter stijgt, heeft dat normaal gesproken geen enkele invloed op de manier waarop die aandelen vervolgens worden belast. Als de waarde van de aandelen namelijk voor deze kleine aandeelhouder stijgt, stijgt de waarde óók voor de andere aandeelhouders. Het aandeel van 5% verandert dus niet. Een waardedaling van de aandelen zorgt er dus niet voor dat iemand opeens geen aandeelhouder met aanmerkelijk belang meer is, omdat de waarde relatief gezien hetzelfde blijft ten opzichte van de rest.

 

Met mijn Holding ben ik niet BTW plichtig. Als ik een management fee ga factureren ben ik dat nog steeds niet toch? Ik concurreer niet?

Waarom ben je niet btw-plichtig? Normaal gesproken moet je gewoon btw berekenen over de management fee. Die draag jij dan af, terwijl de werkmaatschappij die weer terugvraagt als voorbelasting (als er ten minste geen sprake is van een fiscale eenheid voor de omzetbelasting).

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

En nog een side question: er is nog iemand in X.BV die meer dan 5% van een bepaalde soort aandelen heeft. Dit betekent dat hij ook een aanmerkelijk belang heeft. Hij heeft de aandelen alleen privé in bezit. Die aandelen worden dit jaar meer waard. Moet hij over de waarde van de aandelen 4% afrekenen in box 3? Ook hier denk ik bevestigend? Stel dat waarde op 1 januari 2016 X was en op 31 december 2016 X+50000. Over welk bedrag dient hij af te rekenen? Sinds 2011 is dat peildatum 1 januari toch?

Je moet twee dingen niet met elkaar verwarren. Ten eerste de waarde van de aandelen en ten tweede het aandeel in de totale hoeveelheid aandelen.

 

Als iemand 5% of meer van de aandelen bezit, is deze persoon grootaandeelhouder en worden die aandelen dus niet belast in box 3 (30% over 2,9%), maar in box 2 (25% over het werkelijke rendement).

 

Als de waarde van de aandelen echter stijgt, heeft dat normaal gesproken geen enkele invloed op de manier waarop die aandelen vervolgens worden belast. Als de waarde van de aandelen namelijk voor deze kleine aandeelhouder stijgt, stijgt de waarde óók voor de andere aandeelhouders. Het aandeel van 5% verandert dus niet. Een waardedaling van de aandelen zorgt er dus niet voor dat iemand opeens geen grootaandeelhouder meer is, omdat de waarde relatief gezien hetzelfde blijft ten opzichte van de rest.

 

Waarde vs hoeveelheid is me duidelijk! Wist niet dat het box 2 is bij aanmerkelijk belang. Dank voor die toevoeging!

 

De waarde van zijn aandelen is dit jaar flink gestegen. Moet hij dan over die stijging 25% afrekenen? De waarde is misschien wel 50.000 Euro op papier toegenomen namelijk. Maar als je nu vraagt aan iemand om dat aan hem te betalen, dan zal niemand dat willen. Dus hier eigenlijk 2 vragen: moet hij over de stijging direct afrekenen en over welk bedrag?

Volg @yannick_veys op Twitter. Ik tweet over online marketing, conversie optimalisatie, persuasive design en leuke artikelen. Ben je actief op Twitter en wil je meer volgers krijgen en minder tijd bezig zijn met het maken van tweets? Kijk dan eens op https://hypefury.com

Link naar reactie
  • 0

 

Met mijn Holding ben ik niet BTW plichtig. Als ik een management fee ga factureren ben ik dat nog steeds niet toch? Ik concurreer niet?

Waarom ben je niet btw-plichtig? Normaal gesproken moet je gewoon btw berekenen over de management fee. Die draag jij dan af, terwijl de werkmaatschappij die weer terugvraagt als voorbelasting (als er ten minste geen sprake is van een fiscale eenheid voor de omzetbelasting).

 

Ik heb er de afgelopen jaren niks mee gedaan. Ik heb geparticipeerd in 2 BV's. Verder was er 0 activiteit in m'n holding. Ik heb dus nog geen managent fee berekend. En je zegt dus: vanaf dat je management fee gaat berekenen ben je BTW-plichtig?

 

Volg @yannick_veys op Twitter. Ik tweet over online marketing, conversie optimalisatie, persuasive design en leuke artikelen. Ben je actief op Twitter en wil je meer volgers krijgen en minder tijd bezig zijn met het maken van tweets? Kijk dan eens op https://hypefury.com

Link naar reactie
  • 0

De waarde van zijn aandelen is dit jaar flink gestegen. Moet hij dan over die stijging 25% afrekenen? De waarde is misschien wel 50.000 Euro op papier toegenomen namelijk. Maar als je nu vraagt aan iemand om dat aan hem te betalen, dan zal niemand dat willen. Dus hier eigenlijk 2 vragen: moet hij over de stijging direct afrekenen en over welk bedrag?

Nee, je moet box 2 afrekenen over daadwerkelijk genoten voordelen. Dat is dus zo voor álle aandeelhouders met een aanmerkelijk belang (van 5% of meer). Zo'n voordeel bestaat meestal uit dividend (winstuitkering). Simpel gezegd: als er geen dividend wordt uitgekeerd, betaal je ook geen belasting.

Ik heb er de afgelopen jaren niks mee gedaan. Ik heb geparticipeerd in 2 BV's. Verder was er 0 activiteit in m'n holding. Ik heb dus nog geen managent fee berekend. En je zegt dus: vanaf dat je management fee gaat berekenen ben je BTW-plichtig?

Zodra je gaat deelnemen aan het 'economisch verkeer' ben je al snel btw-plichtig. Ik zou eigenlijk hebben verwacht dat je al een btw-nummer zou hebben gekregen na het inschrijven in het Handelsregister en daarna nihil-aangiftes zou hebben moeten doen. Mocht je echter nog geen btw-nummer hebben, dan zul je die wel moeten aanvragen. Je moet naast een omzetbelastingnummer, ook nog een loonheffingennummer hebben (vanwege de verloning van het dga-salaris) en een vennootschapsbelastingnummer (omdat je winst of verlies gaat maken). Is dat allemaal niet gebeurd bij de oprichting? Daarna moet de holding zich overigens nog aanmelden als werkgever. En moet je als dga jezelf nog even melden als werknemer.

 

Vergeet je trouwens ook niet om alle overeenkomsten op te stellen? Uiteraard een arbeidsovereenkomst tussen holding en jezelf als dga, maar ook een managementovereenkomst tussen de holding en de werkmaatschappij, een rekeningcourantovereenkomst tussen de holding en de werkmaatschappij én een rekeningcourantovereenkomst tussen jezelf en de holding.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

De waarde van zijn aandelen is dit jaar flink gestegen. Moet hij dan over die stijging 25% afrekenen? De waarde is misschien wel 50.000 Euro op papier toegenomen namelijk. Maar als je nu vraagt aan iemand om dat aan hem te betalen, dan zal niemand dat willen. Dus hier eigenlijk 2 vragen: moet hij over de stijging direct afrekenen en over welk bedrag?

Nee, je moet box 2 afrekenen over daadwerkelijk genoten voordelen. Dat is dus zo voor álle aandeelhouders met een aanmerkelijk belang (van 5% of meer). Zo'n voordeel bestaat meestal uit dividend (winstuitkering). Simpel gezegd: als er geen dividend wordt uitgekeerd, betaal je ook geen belasting.

Ik heb er de afgelopen jaren niks mee gedaan. Ik heb geparticipeerd in 2 BV's. Verder was er 0 activiteit in m'n holding. Ik heb dus nog geen managent fee berekend. En je zegt dus: vanaf dat je management fee gaat berekenen ben je BTW-plichtig?

Zodra je gaat deelnemen aan het 'economisch verkeer' ben je al snel btw-plichtig. Ik zou eigenlijk hebben verwacht dat je al een btw-nummer zou hebben gekregen na het inschrijven in het Handelsregister en daarna nihil-aangiftes zou hebben moeten doen. Mocht je echter nog geen btw-nummer hebben, dan zul je die wel moeten aanvragen. Je moet naast een omzetbelastingnummer, ook nog een loonheffingennummer hebben (vanwege de verloning van het dga-salaris) en een vennootschapsbelastingnummer (omdat je winst of verlies gaat maken). Is dat allemaal niet gebeurd bij de oprichting? Daarna moet de holding zich overigens nog aanmelden als werkgever. En moet je als dga jezelf nog even melden als werknemer.

 

Vergeet je trouwens ook niet om alle overeenkomsten op te stellen? Uiteraard een arbeidsovereenkomst tussen holding en jezelf als dga, maar ook een managementovereenkomst tussen de holding en de werkmaatschappij, een rekeningcourantovereenkomst tussen de holding en de werkmaatschappij én een rekeningcourantovereenkomst tussen jezelf en de holding.

Duidelijk!

 

Ik dacht niet dat ik een BTW nummer had ontvangen voor mn holding :) Anders loop ik een beetje achter... ;-)

 

Net gecheckt. Ik heb geen BTW-nummer (geen aangiftes in de loginomgeving).

 

Ik weet wat ik moet doen! Dank prinsrachid voor je advies!

Volg @yannick_veys op Twitter. Ik tweet over online marketing, conversie optimalisatie, persuasive design en leuke artikelen. Ben je actief op Twitter en wil je meer volgers krijgen en minder tijd bezig zijn met het maken van tweets? Kijk dan eens op https://hypefury.com

Link naar reactie
  • 0

Ik spreek nog wel een beetje voor mn beurt.. Want: rekeningcourantovereenkomst? Waarom moet ik er daar (2!) van opmaken?

 

Aanvullend: ik stort straks meer dan 18k bij. Maar doe dat niet als lening. Dus ik zie niet in waarom ik een rekening-courant overeenkomst nodig heb? Ik ben niet van plan geld te lenen aan of van.

Volg @yannick_veys op Twitter. Ik tweet over online marketing, conversie optimalisatie, persuasive design en leuke artikelen. Ben je actief op Twitter en wil je meer volgers krijgen en minder tijd bezig zijn met het maken van tweets? Kijk dan eens op https://hypefury.com

Link naar reactie
  • 1

Ik spreek nog wel een beetje voor mn beurt.. Want: rekeningcourantovereenkomst? Waarom moet ik er daar (2!) van opmaken?

 

Aanvullend: ik stort straks meer dan 18k bij. Maar doe dat niet als lening. Dus ik zie niet in waarom ik een rekening-courant overeenkomst nodig heb? Ik ben niet van plan geld te lenen aan of van.

Ook als je niet wilt lenen is een rekening-courantoverkomst wel handig. Je zult waarschijnlijk situaties hebben waarbij de ene partij iets voorschiet voor de andere partij. Dat loopt via de rekening-courant. Of je betaalt bijvoorbeeld per ongeluk iets privé, terwijl het voor de holding was. Vooral bij een bv - waar zakelijk en privé niet door elkaar loopt als bij een eenmanszaak - is het nodig om dat gescheiden te houden.

 

Dat je er twee nodig hebt, is omdat er twee relaties zijn. Tussen de holding en jezelf als dga. Maar ook tussen de holding en werkmaatschappij. Als je overigens als privépersoon iets voorschiet voor de werkmaatschappij, dan loopt dat dus als een waterval via beide overeenkomsten. Eerst van werkmaatschappij naar holding, en dan van holding naar dga.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

Het is dus meer in case of emergency dan ben je gedekt bij onze blauwe vrinden?

Op zich moet je helemaal niets doen vanwege onze blauwe vrinden. Wat je voor de fiscus op orde moet hebben, moet je sowieso al voor je eigen bestwil bijhouden. Als je de geldstromen niet goed bij houdt, raak je op den duur de draad kwijt over waar al je geld blijft.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    13 leden, 303 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.