• 0

5 dingen om over na te denken als ZZP-er

Ik ken nogal wat ZZP-ers uit diverse vakgebieden, en heb er ook regelmatig interessante discussies mee.

 

Uit die discussies heb ik een paar aandachtspunten verzameld die misschien de moeite waard zijn om eens over na te denken, en niet alleen voor ZZP-ers:

 

Zijn er factoren waar je afhankelijk van bent?

Ik doel hier niet alleen op vaste opdrachtgever(s), maar hoor ook wel eens iemand zeggen “ja, de administratie doet mijn oom”, of “Ik krijg veel opdrachten via mijn oude werkgever”. Schaal hier voor jezelf ook de gevaren in; wat als er zo’n factor wegvalt? Kun je dat opvangen?

 

Bestaat de kans dat je (op termijn) ingehaald wordt door anderen?

Je levert op het moment werk van topniveau (natuurlijk), en bent van een enorme meerwaarde voor je opdrachtgevers, maar kan het zijn dat er over 5 jaar een nieuwe aanwas binnen jouw vakgebied is die zeker zo goed presteert als jij? En mogelijk ook nog tegen een scherper tarief? Wat ga je op dat moment doen?

 

Hoe lang kun (en wil) je dit werk blijven doen?

Niet alleen voor een stratenmaker kan het lastig worden op een wat latere leeftijd, ook als je web development, illustraties, online marketing, personeelsadvies of social media doet kun je jezelf dit eens afvragen. Tot je 50e? 60e? Haal je er je pensioen mee? Zo nee, wat dan?

 

Bouw je waarde op binnen je bedrijf?

Werk je onder je eigen naam en is je bedrijf volledig afhankelijk van jouw inbreng? Dan is de kans dat je het ooit kunt verkopen niet heel groot. Zie je mogelijkheden om dat te veranderen? (DOEN DAN!)

 

Heb je een backup-plan (nodig)?

Mocht je ondertussen denken “hmmm, toch wel de moeite waard om eens iets van een plan in elkaar te zetten”, mooi. Je hebt namelijk meer dan voldoende opties.

 

Je kunt bijvoorbeeld een spaar-/pensioenplan maken waar je zelf vaststelt tot welke leeftijd je wil blijven werken, en zorgt dat je daarna rond kunt komen tot je pensioen.

 

Wat ook een goeie mogelijkheid kan zijn is om je te verenigen met andere zzp-ers/freelancers en samen een bedrijf te vormen, al dan niet binnen hetzelfde vakgebied. Mocht jullie orderportefeuille dan groeien dan wordt het ook ineens makkelijker om derden in te schakelen ter ondersteuning. Kan overigens ook zonder jezelf te verenigen met anderen.

 

En natuurlijk, als top-zpp-er binnen je vakgebied heb je op dit moment een leuke waarde voor eventuele werkgevers, waarschijnlijk meer dan je zou hebben als je gaat solliciteren ‘omdat het moet’.

 

Ja, waarschijnlijk verdien je nu meer dan je ooit in een ‘gewone’ dienstbetrekking zou kunnen krijgen, maar je hebt nu dus wel een goede onderhandelingspositie van waaruit je ook doelen en wensen kunt stellen, zoals doorgroeien naar een bepaalde functie of aandelen in het bedrijf waar je solliciteert.

 

All in all: heb jij alles prima in orde? Super. Ik helaas zelf nog niet (ook al ben ik geen ZZP-er), maar ik werk er hard aan :)

Iets toe te voegen of op te merken? Dat kan hieronder.

Commerciële ondersteuning nodig? Theuws.com

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

Mooie oplijsting.

 

Bij mij is momenteel de kans klein dat ik ooit 'mijn bedrijf' kan verkopen. Daarvoor zou ik eerder iets moeten zelf beginnen produceren denk ik, ipv enkel dienstverlening nu. Ik heb ideeën maar nog niet echt iets van: dit is het!

 

Waar ik zelf wel veel aandacht voor heb zijn de vaste kosten. Ik stel mijzelf de vraag: wat als ik morgen voor onbepaalde tijd niet kan werken en dus geen inkomsten heb, hoe lang kan ik verder zonder mij al te grote zorgen te moeten maken?

 

Dit jaar bijvoorbeeld een maand niet kunnen werken wegens gebroken been, niet problematisch maar het konden ook zes maanden geweest zijn, of langer.

www.evelo.be - Elektricien in regio Kortrijk - technical support for creative people.

Link naar reactie
  • 0

Aandachtspunt dat ik nog zou willen toevoegen zijn de kosten en investeringen.

 

Hoe zorg je als zelfstandige dat je zo goed mogelijk met je geld omgaat? Moet je een dure webshop laten bouwen die er gelikt uitziet met alle betalingsmogelijkheden als je de zoveelste bent met telefoonhoesjes? Moet je een accountant inschakelen voor je boekhouding of kan je het zelf met een beetje hulp.

 

Wellicht eens een column over schrijven. :)

Link naar reactie
  • 0
Ik kom daar binnenkort nader op terug
Vol verwachting klopt ons hart ... Of moeten wij wachten tot 5 december ?

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Ik kom daar binnenkort nader op terug
Vol verwachting klopt ons hart ... Of moeten wij wachten tot 5 december ?

"kinderen die vragen, worden overgeslagen" ;)

Ik kom er binnenkort op terug.

(Binnenkort) wordt aan de deur geklopt, hard geklopt, zacht geklopt ... Wie zou dat zijn? ;D

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    11 leden, 260 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.