• 0

Belasting eenmanszaak

Binnenkort start mijn emz. Ik vroeg mij af waar ik nu precies welke belasting moet betalen. Mijn bedrijf zal namelijk geen winst maken voor de belastingdienst (omdat mijn verwachtte winst te laag is), maar ik krijg wel inkomsten uit loon. Moet ik dit dan privé invullen bij het opgeven van de belasting, of moet mijn emz hier al de loonbelasting over betalen?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

21 antwoorden op deze vraag

  • 0

Uit een emz kun je geen 'loon' opnemen. Je kunt wel prive-onttrekkingen doen, uiteraard. Maar belasting betaal je over je winst, en bij die winst wordt geen rekening gehouden met 'loon'.

Met andere woorden: je 'loon' = prive-opname en komt niet ten laste van de winst. Je hoeft er vanuit je emz dus geen loonbelasting over te betalen. De belasting die je moet afdragen is namelijk inkomstenbelasting over je totale winst.

 

Link naar reactie
  • 0

Binnenkort start mijn emz. Ik vroeg mij af waar ik nu precies welke belasting moet betalen. Mijn bedrijf zal namelijk geen winst maken voor de belastingdienst (omdat mijn verwachtte winst te laag is), maar ik krijg wel inkomsten uit loon. Moet ik dit dan privé invullen bij het opgeven van de belasting, of moet mijn emz hier al de loonbelasting over betalen?

Even grofweg gezegd, moet je aan het eind van het jaar gewoon je inkomsten uit loon en winst bij elkaar tellen en aangeven. Daarover moet je dan inkomstenbelasting betalen. En daarbij mag je de loonbelasting die je werkgever al heeft ingehouden over je loon weer verrekenen. Zo betaal je dus alleen nog belasting over dat kleine beetje (extra) winst dat je gemaakt hebt na afloop van het jaar.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

Ah oké, dus even concreet; Stel ik maak 2000 euro omzet en 500 euro kosten, dan val ik dus nog onder de Kleineondernemersregeling, dus ik hoef geen btw af te dragen. Ik heb dan 1500 euro winst, waar ik dan dus belasting over betaal, namens de emz?

Ja, grotendeels klopt dat. Je betaalt dan dus belasting bij over (sowieso) die winst van 1.500 euro.

 

Met de kleineondernemersregeling is er nog een kleine catch overigens. ;) De btw die je niet hoeft af te dragen, geldt als winst voor de eenmanszaak. Je mag die 315 euro btw dus wel in je zak houden voor de omzetbelasting, maar voor de inkomstenbelasting telt-ie wel mee. Per saldo betaal je dan dus inkomstenbelasting bij over 1.815 euro.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

In principe wel, maar er gaat natuurlijk nog zelfstandigenkorting en MKB-winstvrijstelling af, daarna nog je heffingskortingen. Dus met genoemde bedragen is je inkomstenbelasting sowieso nihil.

Dat is alleen van toepassing, als er sprake is van een échte ondernemer voor de inkomstenbelasting. Daar gelden nogal wat voorwaarden voor. Uit het verhaal van de vragensteller maak ik op dat het hier gaat om inkomsten uit overige werkzaamheden.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

Mijn excuses als het niet helemaal duidelijk was wat ik bedoelde. Ik bedoelde het volgende:

 

De enige inkomsten die ik komend jaar zal hebben komen uit de emz. Dit zal rond 1500 euro zijn. Mijn vraag was: waar betaal ik hoeveel belasting?

 

Als ik het goed begrijp betaal ik dus eerst omzetbelasting over 1500, en vervolgens nog IB over 1815 euro? Waarbij die inkomstenbelasting dan dus erg laag zal zijn door oa algemene heffingskorting?

 

Link naar reactie
  • 0

Wellicht bedoelt vraagsteller met "winstbelasting" de omzetbelasting?

Als je een eenmanszaak wilt starten zouden dat soort kreten toch wel duidelijk moeten zijn, lijkt me...tenzij je echt totaal geen moeite hebt gedaan.

 

Ah bedankt, nu is het me duidelijk! Ik had niet het verschil tussen omzetbelasting en inkomstenbelasting duidelijk.

Link naar reactie
  • 1
Winstbelasting? Nope, als eenmanszaak betaal je alleen inkomstenbelasting.

Als je een eenmanszaak wilt starten zouden dat soort kreten toch wel duidelijk moeten zijn, lijkt me...tenzij je echt totaal geen moeite hebt gedaan.

Tut, tut, tut ... wat zijn wij vandaag weer denigrerend bezig!

 

Winstbelasting - Nederland kent twee vormen van winstbelasting: de inkomstenbelasting en de vennootschapsbelasting. Maar weet u als ondernemer welke vorm van winstbelasting u moet afdragen? Hoeveel belasting u moet betalen?

 

Anderen doen daar niet zo moeilijk over.

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Tut, tut, tut ... wat zijn wij vandaag weer denigrerend bezig!

Dingen uit hun context halen en dan een beetje de wijsneus uit gaan lopen hangen daarentegen is wel heel sjiek... ::)

Denigrerende uitspraken doen en lange tenen hebben passen m.i. niet echt goed bij een moderator ... door hoeft niemand een wijsneus voor te zijn. 8)

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Wat jij denigrerend noemt noem ik in dit geval kritisch, en het bleek nog te kloppen ook. Jouw 'Tut, tut, tut' daarentegen...pot, ketel, etcetera :)

Het enigste wat hier klopt is een zwerende vinger ... en die klopt al heel lang. 8)

 

Als immer ... met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Wellicht bedoelt vraagsteller met "winstbelasting" de omzetbelasting?

Als je een eenmanszaak wilt starten zouden dat soort kreten toch wel duidelijk moeten zijn, lijkt me...tenzij je echt totaal geen moeite hebt gedaan.

 

Ah bedankt, nu is het me duidelijk! Ik had niet het verschil tussen omzetbelasting en inkomstenbelasting duidelijk.

Startersdag KvK 2016 op 5 november. Misschien kun je je nog aanmelden? Ik zie helaas wel een 500 als ik op de link klik. Anders kun je meen ik altijd nog alsnog de presentaties naderhand bekijken via de website.

Link naar reactie
  • 0

Goede tip van colombo.

 

Handboek ondernemen van de fiscus is er nog zo een, zie Google.

 

Verder ben ik als Mod van mening dat enig zelfonderzoek hier op zijn plaats was geweest. De vraag raakt het meest basale van ondernemerschap en in lijn met onze huisregels (laat zien dat je zelf actie ondernomen bent, kom je er echt niet uit dan...) lijkt mij een slotje op zijn plaats.

 

Modgroet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 271 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.