[Artikel] Kleine ondernemersregeling blijft voorlopig

Aanbevolen berichten

Kleine ondernemersregeling blijft voorlopig

 

Korte samenvatting:

Iemand die met veel verlies een vakantiewoning had moeten verkopen en zich naar aanleiding daarvan afvroeg waarom zij eigenlijk geacht werd een ondernemer te zijn, stuurde daarover een brief naar een kamerlid die op zijn of haar beurt de vragen uit de brief aan de minister voorlegde.

 

En daarom hebben we nu een uitspraak van minister Wiebes over a) waarom de KOR bestaat en b) waarom hij hem niet gaat afschaffen:

 

Administratieve verplichtingen die voortvloeien uit de btw drukken relatief zwaar op kleine ondernemers. Om die reden verleent de zogenaamde kleine ondernemersregeling een vermindering van belasting aan kleine ondernemers. Deze vermindering is maximaal even groot als de door de kleine ondernemer af te dragen btw en kan niet hoger zijn dan € 1.345. In dat laatste geval kan de kleine ondernemer verzoeken om ontheven te worden van administratieve verplichtingen.

 

Gelet op deze functie van de kleine ondernemersregeling ben ik niet voornemens om deze regeling af te schaffen. Wel bezie ik in meer algemene zin de mogelijkheid om de huidige regeling verder te vereenvoudigen. Nader onderzoek zal duidelijk maken of daar mogelijkheden toe zijn.

 

 

Waarom vind je dit interessant of wil je dit delen?:

Omdat ik me al eens afvroeg: waarom is de KOR er eigenlijk?

 

 

Link naar het artikel :

Branko Collin, front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.

Link naar reactie

Waarom vind je dit interessant of wil je dit delen?:

Omdat ik me al eens afvroeg: waarom is de KOR er eigenlijk?

Lees dan dit maar eens:

Ontstaansgeschiedenis kleine ondernemersregeling in Erasmus - Europese fiscale studies, door MA Schippers, medewerker Wetenschappelijk Bureau, Hoge Raad der Nederlanden; 2003-2004.

 

... of zoals een Nederlandse rechter zich daarover eens heeft uitgesproken:

Uit de wetsgeschiedenis van de totstandkoming van de onderhavige regeling blijkt dat het doel daarvan met name is gelegen in het bieden van een compensatie voor de kosten van administratieve verplichtingen voor kleine ondernemers.

zie: ECLI:NL:RBARN:2007:BC0482

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 100 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.