• 0

geruisloze inbreng scenario VOF> BV

Hallo, dit is mijn eerste bericht hier op higherlevel. Als ik zoek naar bepaalde onderwerpen op het gebied van BV structuren kom ik vaak op higherlevel uit, vandaar dan ook mijn post hier.

 

Mijn vraag ligt op het gebied van geruisloze inbreng. We hebben divers laten uitzoeken door een fiscalist en zijn daardoor behoorlijk goed op weg. De inbreng van de VOF gaat als volgt:

 

Eerst wordt de VOF omgezet in een eeenmanszaak zodat ik 100% eigenaar ben , de 2e vennoot stapt uit de business, (artikel 3.63 Wet IB doorschuiffaciliteit ) de eenmanszaak (incluis een pand) wordt vervolgens geruisloos ingebracht in een reeds bestaande (personal) holding. (artikel 3.65 Wet IB geruisloze overgang). Daarna zullen de activiteiten uitzakken naar een nieuwe BV. Middels de (personal )holding ben ik hier dus 100% eigenaar van . (dit is belangrijk ivm het pand in de holding want anders moet er overdrchtsbelasting worden betaald..)

 

En nu komt het, we willen vervolgens fuseren (niet verkopen want vervreemding mag niet binnen 3 jaar conform voorwaarden belastingdienst) . Mijn personal holding is tevens 50% eigenaar van een andere holding welke weer 100% eigenaar is van een werkmaatschappij. De activiteiten hiervan zullen fuseren met de nieuw opgerichte bv. De andere eigenaar (eveneens middels een personal holding welke 50% eigenaar is van de holding waar de werkmaatschappij onder hangt) zal een belang van 10% krijgen in de nieuwe BV.

 

De vraag: ik mag geen aandelen verkopen, wel nieuwe uitgeven uit de nieuwe BV middels een emisie begrijp ik. hoe werkt dit? Kan de andere eigenaar middels de financiering van aandelen met een boekhoudkundige lening vanuit mijn holding aan zijn holding in een aantal jaren een belang verkrijgen? De andere eigenaar heeft geen liquide middelen.

 

Ik hoor graag jullie reacties.

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

11 antwoorden op deze vraag

  • 0

Dag Tony,

 

Welkom op HL.

 

Ik kan je verhaal volgen tot en met de geruisloze inbreng en het doorzakken naar een nieuwe BV.

 

Daarna zorgt je woordkeuze voor wat verwarring. Doel je met fuseren op de fusieregeling of gebruik je gewoon het woord fuseren als een synoniem voor samenwerken?

 

Vervolgens heb je het over nieuw opgerichte BV, een werkmaatschappij en de nieuwe BV. Kun je die ieder voor de leesbaarheid voorzien van een letter, mocht ondestaande niet correct zijn?

 

Ik vermoed nl. dat het als volgt gaat:

 

1. VOF voortgezet door Eenmanszaak, check;

2. Eenmanszaak geruisloos inbrengen in jouw bestaande holding, BV A (heb ik verderop nog een opmerking over), nog geen check;

3. Onderneming zakt uit naar nieuw op te richten werkmaatschappij BV B, check;

4. Jouw holding BV A, houdt daarnaast 50% aandelen in tussenholding X, check;

5. De andere 50% in tussenholding X is in handen van de persoonlijke holding Y van je compagnon;

6. Onder tussenholding X zit een 100% dochter, BV Z.

 

7. Nu willen jullie BV B en BV Z fuseren?

8. En je schrijft dat BV X 10% van de aandelen in BV B wil krijgen via een lening van BV A?

 

Kloppen mijn veronderstellingen onder 7 en 8?

 

Dat roept een vraag op. Bij fusie zal doorgaans BV Z opgaan in BV B. Hoe moet BV X dan 10% aandelen kopen in BV B? Via de fusieregeling wordt/is BV X sowieso al aandeelhouder in de gefuseerde BV B.

 

Of moet BV B gewoon nieuwe aandelen uitgeven (dus geen fusieregeling) aan BV Y? Dat laatste mag, mits de prijs zakelijk is. Ook mag BV A daartoe financiering verstrekken.

 

Verder nog t.a.v. de inbreng in een bestaande holding BV: geruisloze inbreng gaat doorgaans uit van inbreng in een nieuwe BV. Goedgekeurd is dat het een bestaande BV mag zijn als die voorafgaand aan de inbreng reeds dezelfde activiteiten ontplooide als de in te brengen onderneming. Is daar hier wel sprake van? Bij een holding zal dat doorgaans niet het geval zijn nl.

 

Groet

Joost

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Dag Joost,

 

Bedankt voor je reactie en heldere uiteenzetting, jouw redenering qua globale opzet is correct. De (goodwill ) waarde van onderneming BV A is verder 640K, die van BV Z waarvan ik middels het aandeelhouderschap van BV X via mijn holding ook nog eens 50% aandeelhouder van ben omstreeks 200K.

 

Inderdaad willen we middels de fusieregeling BV A en BV Z samenvoegen en de anderer eigenaar na aflossing inkoop voor 50% eiegnaar maken (640K+200K=840K, de helft is 420K , hij heeft al 100K dus bij 50% aandelen zal hij 320K lenen en in minimaal 3 jaar aflossen). Beide BV's hebben gelijke werkzaamheden.

 

Inderdaad zijn de werkzaamheden in de personal holding niet gelijk aan die in de VOF, moet er dan gelijk een nieuwe BV worden opgericht voor de geruisloze inbreng? Kan het pand , auto's etc daarna naar de bovenliggende personal holding worden geschoven? Deze wil ik uit BV A houden en zijn geen onderdeel van de fusie.

 

En mbt de fusieregeling, is geschetst scenario correct? De schuld van de andere eigenaar (a 320K) komt dan toch gewoon op de balans van mijn personal holding? In eerste instantie wordt er voor de 100K die deze eigenaar al in BV Z heeft gelijk 10% aandelen gegeven. Of zij hier andere regels /methoden voor?

 

Gr Tony

 

Link naar reactie
  • 0

Dag Tony,

 

De wet voorziet helaas niet in inbreng in een bestaande BV die andere activiteiten verricht. Dus dan zal een nieuwe holding BV aan de orde zijn. Eventueel kun je BV A daarna met de nieuwe holding fuseren, zodat je maar 1 holding overhoudt.

 

Je moet bij de fusie wel goed opletten hoe je die uitvoert. Er zijn namelijk meerdere varianten mogelijk, bedrijfsfusie en juridische fusie. Beide varianten zijn complex. Bovendien moet je goed opletten of je daardoor de standaardvoorwaarden van de geruisloze inbreng niet doorkruist.

 

Vanuit mijn perspectief niet geschikt om advies over te geven op een forum. Jullie zitten op de goede weg, maar schakel zeker jullie fiscalist weer in om de laatste stap in goede banen te leiden. Eventueel een ruling vragen aan de fiscus kan hier ook zeker geen kwaad.

 

Groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Dag Joost,

 

Nog even mbt de geruisloze inbreng in de holding, er zijn uitzonderingen toegestaan.

Zie https://www.rijksoverheid.nl/documenten/besluiten/2010/07/07/inkomstenbelasting-vennootschapsbelasting-geruisloze-omzetting-standaardvoorwaarden-toelichting onder 3.4

Er dient dan wel eerst onder de holding een bv te worden opgericht welke (als beschrijving kvk) dezelfde activiteiten uitvoert. Hoe lang deze activiteiten moeten zijn uitgevoerd lees ik nergens terug.

Weet jij hier wellicht nog iets van?

 

Groet Tony

Link naar reactie
  • 0

Dag Tony

 

De activiteiten, dus niet enkel de omschrijving bij de kvk!, moeten voorafgaand aan de inbreng al gevoerd worden door de bestaande dochtermaatschappij. Maakt niet uit hoe lang, als het maar objectief zo is en dus voorafgaand aan de inbreng.

 

Dat zou in jouw geval dus sws twee nieuwe bv's betekenen, dus aan deze goedkeuring heb je niets.

 

Groet

Joost

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Dat gaat alleen op als de dochter voorafgaand aan de inbreng al gelijke activiteiten verricht als de in te brengen onderneming.

 

En nu snel een lege dochter BV oprichten onder je holding met bij de KvK alleen dezelfde omschrijving qua activiteiten is niet genoeg. De reeds bestaande dochter BV moet die activiteiten ook reeds voeren.

 

Ik heb dit recent tot in den treure bediscussieerd met de fiscus (kennisgroep Winstfaciliteiten en firmaproblematiek).

 

Ik wilde hetzelfde voor een cliënt als jij wilt. IB-onderneming geruisloos inbrengen in een bestaande holding (tegen uitreiking van nieuwe aandelen) en daarna via artikel 14 VPB doorzakken naar een nieuw op te richten dochter BV (ook tegen uitreiking van aandelen). Ze hadden begrip voor mijn standpunt, maar de wet en beleidsbesluiten geven die optie niet.

 

Enige alternatief was dus een nieuwe Holding oprichten met een nieuwe dochter. Daarna de beide holdings fuseren, waarbij de oude holding opgaat in de nieuwe.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

inderdaad, dat was mijn beredenering...jammer, dan wordt het toch een nieuwe structuur. Of wellicht valt de bestaande holding onder de nieuwe bv te hangen (ik ben van beiden 100% aandeelhouder) en middels een fiscale eenheid de rollen van de bv en holding om te wisselen zodat de bv de moeder wordt en de holding de dochter. zo wordt de vervreemding eis omzeild en zouden eventuele stille reserves toch veilig kunnen worden gesteld.

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 240 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.