• 0

Webshop starten buiten EU

Afgelopen jaar heb ik me bezig gehouden met de groei van wat social media accounts voor een specifieke doelgroep. Ik heb 100000'en volgers over de hele wereld op mijn facebook, instragram en pinterest. De grootste club komt uit Noord Amerika en Australie.

 

Momenteel is het vooral heel erg leuk, maar verdien ik er weinig mee, maar ben door een andere iemand aan het denken gezet. Iemand gaf mij aan om een webshop te beginnen met producten specifiek voor mijn doelgroep en die opmerking heb ik al heel vaak gekregen vanuit mijn volgers of ik ook ergens een online site heb die producten verkoopt voor deze doelgroep. Producten kunnen heel divers zijn van shirts tot sierraden en van glazen tot usb sticks. (bijv. algemene producten voor hondenliefhebbers)

 

Nu heb ik een coach ontmoet die me kan helpen om mijn shop helemaal op te zetten via shopify en producten kan ik laten dropshippen via sites als aliexpress, banggood, ebay, amazon, teelaunch etc. Voornamelijk naar Noord-Amerika zou die interessant kunnen zijn, omdat producten uit china in 7 to 15 dagen afgeleverd worden via een tracking shipping methode. Naar Australie zou het lastiger worden en Europa ook al.

 

Via mijn coach krijg ik de marketingtechnieken geleerd en kan zo mijn vele volgers voorzien van producten. Er spelen bij mij ook natuurlijk vele vragen en heb ook het forum hier al helemaal doorzocht en ook flink lopen googlen.

 

Voor een andere onderneming die ik run heb ik een BV en daar zou ik deze shop dan ook willen onderbrengen of evt een extra werkmaatschappij erbij.

 

Het is alleen de vraag is dit een businessmodel waar ik me in moet gaan storten en er zijn diverse vragen die bij me opspelen na het lezen van verschillende reacties.

 

Producten die ik zal aanbieden zullen goederen zijn met voldoende reviews op de diverse websites (veelal verzonden vanuit China) en daarnaast eigen ontwerp producten zoals shirts, iphone covers etc. Deze producten krijg ik zelf niet onder ogen en worden rechtstreeks verstuurd vanaf de leverancier naar de consument en doe het dus op basis van de reviews die ik heb gezien van andere kopers. Uiteindelijk doel is natuurlijk ook om echt eigen producten te gaan verkopen, maar dat zal niet het eerste jaar of twee jaar zijn.

 

Wat is het daadwerkelijk risico van verkopen aan landen buiten de EU, zoals de US, Canada en Australie?

Aansprakelijkheidsverzekeringen gaan mij waarschijnlijk niet helpen / dekken, aangezien ik niet ga importeren/exporteren binnen de EU. Gaat mijn BV mij voldoende beschermen?

Volgens mijn coach heb ik alleen BTW aangifte in mijn eigen land 0% regeling omdat ik lever buiten de EU, is dat ook echt zo?

Is het verstandig om een aparte BV / werkmaatschappij op te richten of kan ik deze gewoon runnen vanuit mijn huidige werkmaatschappij?

Zijn er zaken als andere verzekeringen, rechtsbijstand etc wat ik erbij moet nemen als ik een webshop ga starten op basis van dit dropshipping model en het zaken doen met buiten de EU?

 

Alle andere handige tips zijn natuurlijk ook van harte welkom.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

20 antwoorden op deze vraag

  • 0

Wat is de meerwaarde van jouw webwinkel / jouw producten? Dat wordt namelijk (juist) niet duidelijk uit je verhaal.

 

Als je veel volgers hebt als pagina of merk, zou je producten kunnen maken met jouw naam erop. Op die manier bied je iets bijzonders...

 

Verder klinkt het hele verhaal van de coach nogal dromerig... De praktijk is wat moeilijker dan het hier wordt voorgedaan. Een webwinkel is gewoon een echte onderneming.

 

Daarbij zijn de kanalen die je noemt inmiddels voor (bijna) iedereen beschikbaar, waardoor je wederom weinig meerwaarde kunt bieden.

Lees ook onze Webwinkel Tips. Of maak gebruik van de Gratis Verbetertips voor jouw webwinkel

Link naar reactie
  • 0

Even kijken of ik het begrijp.

 

Omdat je veel volgers op sociale media hebt ga je geld verdienen door ze willekeurige producten verkopen? Zitten ze daar op te wachten? Wat is jouw toegevoegde waarde?

Ik snap de redenatie niet helemaal.

 

Veel volgers hebben is geen businessmodel en zoals mijn voorganger al zegt, vergis je niet in het opzetten van een webshop, dat is in NL al een hele onderneming laat staan wanneer je vooral buiten de EU gaat opereren. Je krijgt dan met zoveel juridische en fiscale zaken te maken, een BV alleen is niet voldoende om je te beschermen dan.. Ik zou niet aanraden dit zonder ervaring te gaan doen, vooral niet met dit businessmodel (of gebrek eraan eigenlijk).

 

Als je serieus aan de slag wilt zoek dan een coach met wat meer realiteitszin en bedenk eerst eens een goed businessmodel, wat kun jij voor toegevoegde waarde leveren, in welke vraag voorzie je?

 

Succes!

 

Link naar reactie
  • 0

Coach is puur voor het marketing gedeelte.

 

Mijn doelgroep zit inderdaad te wachten op dat soort algemene producten van kanalen die voor iedereen in orincipe beschikbaar zijn. Er is al onderzoek gedaan naar sommige producten en of mensen het graag willen hebben. Het gaat er mij om 1 plek te creeren waar die producten te koop zijn. Dat iets in china 10 dollar kost en dat ik er 25 voor vraag is het verdienmodel. Mensen vertrouwen mijn community en zullen daarom eerder via mijn shop kopen dan via ebay, aliexpress etc.

 

Mijn vraag hier is hoe dit aan te pakken, waar op te letten, juridisch/fiscaal?

Link naar reactie
  • 0

Heb hier het hele forum afgestruind, maar kom eigenlijk overal iets van tegen, maar er is geen eenduidig antwoord.

Wat ik natuurlijk kan doen is een shop oprichten, producten erin stoppen en verkopen maar. Echter dat is juist wat ik niet wil, ik wil het wel op een manier aanpakken dat ik geen problemen krijg en dat het allemaal goed wordt opgezet.

 

Fiscaal gezien heb ik het een en ander uitgezocht en blijk ik gewoon 0% btw aangifte te moeten doen in NL, aangezien ik in NL gevestigd ben en vanuit daar verkoop.

Producten van aliexpress, eBay, etc kom je over de hele wereld tegen, dus als je het hebt dat het geen unieke producten zijn dan heb je daar helemaal gelijk in. Iedereen verkoopt producten uit China etc, dus daar is niets unieke aan. Het gaat mij in dit geval ook niet om het uniek zijn of iets dergelijk het gaat er mij om hoe dit goed in te richten en dan voornamelijk juridisch gezien.

Aangezien ikzelf niet ga importeren op dit moment (misschien in een later stadium) en het rechtstreeks laat versturen vanuit de leverancier is het mij niet duidelijk wie aansprakelijk is bijvoorbeeld. Uiteraard verkoop ik het, dus ik ben de leverende partij. Zeker met China is het zo dat een leverancier kan gaan en komen wanneer hij wil.

 

Ik heb contact gehad met de KVK, maar kom daar eigenlijk niet heel veel verder. Vandaar dat ik mijn verhaal met jullie op dit forum heb gedeeld om te kijken wat anderen ervan zeggen en hoe dit aan te pakken. Momenteel weet ik niet hoe ik verder moet.

Link naar reactie
  • 0

Producten van aliexpress, eBay, etc kom je over de hele wereld tegen, dus als je het hebt dat het geen unieke producten zijn dan heb je daar helemaal gelijk in. Iedereen verkoopt producten uit China etc, dus daar is niets unieke aan. Het gaat mij in dit geval ook niet om het uniek zijn of iets dergelijk het gaat er mij om hoe dit goed in te richten en dan voornamelijk juridisch gezien.

 

Ik snap je punt (althans dat denk ik), maar waarom we dit benoemen, is omdat we de kans op verkopen laag inschatten obv je verhaal en aannames. Niemand zit te wachten op verkoper nummer 7888 met dezelfde producten. Daarom is het verstandig om je te onderscheiden van je concurrenten, wil je serieus gaan ondernemen.

 

Of wil je gewoon, bij wijze van experiment kijken of je zo nu en dan een artikeltje kan verkopen via dropshipping?

Lees ook onze Webwinkel Tips. Of maak gebruik van de Gratis Verbetertips voor jouw webwinkel

Link naar reactie
  • 0

Je zou een ondernemingsplan kunnen schrijven voor een internationale webshop...

 

...wat voor soort activiteiten heeft jouw huidige BV?

 

Waarom zouden Amerikanen en Australiërs juist bij jou internationaal inkopen behalve dan dat ze je volgen? Ik woon bijvoorbeeld in een regio met een paar honderdduizend inwoners en toch wordt lang niet iedereen klant...

 

Groet,

 

Highio

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Zoals al eerder aangegeven, we hebben reeds tests gedraaid met mogelijke producten. We hebben gekeken of mensen er interesse in hebben. We hebben product advertenties met 100000+ likes, vele comments etc, mensen reageren van waar kan ik dit product krijgen etc etc. Veel van de producten die we testen zijn gewoon te koop via china websites zoals dealextreme, aliexpress, banggood, maar ook ebay (veelal ook china).

 

Het is dus niet zo dat we helemaal niks getest / bekeken hebben.

 

Waarom juist de US / Australie etc bij mij zullen kopen is omdat ik verbonden ben met mijn volgens. Er is een stuk vertrouwen gecreeerd en heb veel interactie met mijn volgers.

 

Naar mijn mening staat dit alles echter los van hoe zaken aan te pakken vanuit juridisch, verzekerings, en fiscaal oogpunt.

Link naar reactie
  • 0

Maar wat wil je dan precies (hier) bereiken?

 

En wat doe je in de huidige BV? Kun je je enig risico veroorloven?

 

Je 'pocht' over vele volgers en likes, waarom zou je de stap dan niet gewoon wagen en advies inkopen?

 

Groet,

 

Highio

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Ik dacht juist dat de insteek van dit forum was om advies te krijgen vanuit diverse opzichten. Ondernemers die andere ondernemers willen helpen.

 

De BV is opgericht voor een ander project een startup voor een unieke dienst, maar er wordt komenteel nog geen winst gedraaid. Daarom is het budget er ook niet om zo maar even een hoop geld ertegenaan te gooien voor advies etc. Ik hoop dat andere ondernemers en andere geleerde me op dit forum kunnen helpen.

Link naar reactie
  • 0

Welke verzekeringen heb ik nodig en zijn die mogelijk als ik dropship vanuit China en evt andere landen?

 

Als ik een Nederlandse onderneming heb, is dan ook het nederlands recht van toepassing, of heb ik te maken met allerlei lokale wetgevingen?

 

Wie is aansprakelijk voor de goederen, de partij die geleverd heeft of ik als verkoper?

 

Ik zal de producten niet zelf importeren binnen de EU, dus ik wordt dan volgens mij niet als producent gezien, maar wat heeft dit juridisch voor invloed?

 

De Aziatische leverancier kan altijd met de noorderzon vertrekken, wat heeft dit voor gevolgen voor mij?

 

Vanuit een BV ondernemen is dat een beschermde factor, of kan ik beter kijken naar een andere ondernemingsvorm, een LTD of LLC bijvoorbeeld?

 

Iedereen kent wel het verhaal in de US van kat in de magnetron. Hoe ga ik dit voorkomen? Aangezien leverancier direct versturen naar de consument en ik daar verder geen directe controle over heb. Ga afhankelijk zijn van eerdere verkopers.

Link naar reactie
  • 0

Hoi Degekste,

 

Risico's kan je niet volledig uitsluiten als je wil ondernemen. Je kan wat dingen proberen om ze te beperken.

 

Je gaat de activiteiten bijv. doen in een aparte rechtspersoon, zoals een B.V. (of een buitenlandse rechtspersoon als jij dat wil). Als het mis gaat blijft het in eerste instantie tot die BV beperkt (tenzij je o.a. te kwader trouw of zeer onoplettend te werk bent gegaan). De BV is verkoper en de consument is koper. Het is de verantwoordelijkheid van de BV dat de producten worden geleverd. Als er in de leverantieketen iets mis gaat, moet de BV dat oplossen. De BV zal haar aansprakelijkheid voor allerlei dingen in algemene voorwaarden kunnen uitsluiten. Bij B2C transacties zijn die mogelijkheden alleen zeer beperkt. Je kan er voor kiezen om Nederlands recht van toepassing te laten zijn. Dat laat onverlet dat buitenlanders meestal nog steeds een beroep kunnen doen op hun bijzondere, consumentenbeschermende bepalingen.

 

Kan iemand jou garanderen dat jouw BV en jij nooit zullen worden gedagvaard door iemand die één van jouw sieraden heeft ingeslikt, om maar iets te zeggen? Nee, dat zal niemand jou ooit garanderen.

 

Groet,

Jaap

 

 

Advocaat bij Coupry advocaten te Den Haag: https://www.coupry.nl/

 

Advocaat Ondernemingsrecht en Beëindiging Samenwerking

Link naar reactie
  • 0

je kan toch ook eens starten met affiliate links naar amazon? Dan krijg je een kleine vergoeding per sale. Daarmee kun je zien of jouw volgers via jouw kanaal uberhaupt iets willen kopen. Willen ze dat? Dan kun je het later altijd uitbreiden. Even een shopje opzetten is altijd heel veel meer werk dan iedereen maar even denkt. (garantie, retouren etc etc)

 

Persberichten opmaken en versturen - logo & grafisch design

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 284 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.